Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Eerste volledig elektrische Audi rolt in Brussel van de band

©Audi

De eerste volledig elektrische Audi wordt in België gebouwd. Jan Maris, hoofd productie bij Audi Brussels, kent deze game-changer tot in zijn kleinste vezel. Maak kennis met de Audi e-tron prototype, de auto die onze manier van rijden vanaf eind dit jaar zal veranderen.

Audi Brussels is een fabriek met geschiedenis. Waarin vandaag een nieuw hoofdstuk begint, misschien wel het belangrijkste, zoals iedereen die begaan is met mobiliteit later zal beseffen. Voortaan wordt de eerste volledig elektrische SUV van de Duitse constructeur er gebouwd. Deze verschijnt later dit jaar in de showroom.

Alle aspecten die daarbij komen kijken, vloeiden in elkaar op de werktafel van Jan Maris, hoofd van de productie bij Audi Brussels. Zoals de ombouw van de fabriek, nodig om er de auto van de toekomst te kunnen bouwen.

CO2-neutrale productie

‘De nieuwe SUV kan inderdaad niet meer verschillen dan van onze vorige wagen, de compacte Audi A1. Alles moest dus volledig herdacht worden aan de fabriek. Als je dat in z’n geheel bekijkt, lijkt dat een onmogelijke opdracht. Het is een beetje alsof je je huis van top tot teen verbouwt, terwijl je erin woont.’

Natuurlijk wilde Audi die ecologische deugd doortrekken naar het productieproces. Jan Maris: ‘Audi Brussels produceert de e-tron helemaal CO2-neutraal. Dat is mogelijk omdat we zelf onze zonnepanelen hebben om stroom te produceren, en de energie die we kopen is helemaal groen.’

Audi heeft een torenhoge reputatie op het gebied van topkwaliteit en betrouwbaarheid. Omdat de e-tron het eerste volledig elektrische model van het merk is, werd de auto zeer uitvoerig getest vooraleer de serieproductie bij Audi Brussels werd opgestart.

Onze testteams leggen meer dan vijf miljoen kilometer af met de e-tron vooraleer we de productie opstarten.
Jan Maris
hoofd productie Audi Brussels

400 km autonomie

‘De e-tron werd intensief getest in klimaatzones van min twintig tot meer dan vijftig graden’, weet Jan Maris. ‘De auto werd natuurlijk ook aan de tand gevoeld in ‘normale’ omstandigheden, zoals Amerikaanse snelwegen of het stapvoets verkeer van grote Chinese steden. Maar daarnaast werden extreme omstandigheden niet geschuwd, zoals de ijle hoogtes van Aziatische bergketens, of heuse racecircuits. Alles samen legden onze testteams meer dan vijf miljoen kilometer af met de Audi e-tron prototype vooraleer we de productie hier opstartten.’

De 100% elektrische SUV is niet zomaar ‘een elektrische auto’. Hij komt met een autonomie van meer dan vierhonderd kilometer, gemeten volgens de WLTP-rijcyclus. Met een dergelijk rijbereik heeft de bestuurder geen ‘afstandsangst’ meer. Hij hoeft zijn mobiliteitsgewoonten niet te veranderen, maar zal die wel anders beleven: zonder fossiele brandstof.

Virtueel achteruit kijken

Om dat indrukwekkende rijbereik mogelijk te maken, besteedde Audi bijzonder veel aandacht aan de aerodynamische vormgeving. Immers: hoe minder weerstand de auto krijgt van de luchtstroom, hoe minder energie hij nodig heeft. Een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,28 is dan ook een topresultaat voor een SUV. Geen enkele volledige elektrische auto die dat cijfer kan evenaren.

Een krachttoer die Audi mede kon verwezenlijken dankzij de virtuele achteruitkijkspiegels, ook al een primeur: in plaats van klassieke buitenspiegels, die wind vangen en de auto dus afremmen, zit langs weerszijden een camera. Het beeld dat de camera’s creëren is te zien op een OLED-scherm in de overgang van instrumentenbord naar deurpaneel. Of zoals Jan Maris het verwoordt: de elektrische Audi wordt een echte game-changer.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.