Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Elektrisch rijden wordt de norm

©Audi

Overstappen naar auto’s als de Audi e-tron, het eerste volledig elektrische model van Audi, is cruciaal in de strijd tegen de CO2-uitstoot. Dat bevestigen experten in de materie en wetenschappelijke studies. Maar: hoe snel gaat het? En hoe zit dat eigenlijk met laadpalen?

Over elektrisch rijden is al veel verteld en geschreven. Maar om de cijfers kan niemand heen. ‘Om de emissie van CO2 tegen 2050 met 80 à 90 procent terug te dringen, moeten we elektrisch gaan rijden’, zegt Dimitri Mertens van Climact, expert op het vlak van hernieuwbare energie.

‘Dat blijkt heel duidelijk uit vergelijkingen van auto’s met verschillende aandrijving, waarbij alle aspecten from well to wheel in rekening worden gebracht. Met andere woorden: rekening houden met de emissie die wordt gecreëerd van bij de productiefase van de nodige energie, alle tussenstappen zoals transport van brandstof, tot op het moment waarop die energie in de auto wordt aangewend.’

Om de emissie van CO2 tegen 2050 met 80 à 90 procent terug te dringen, moeten we elektrisch gaan rijden.
Dimitri Mertens
partner bij Climact

15 procent minder schadelijke stoffen

Er zijn veel studies die Mertens gelijk geven. In oktober 2017 kwam de Vrije Universiteit Brussel tot het besluit dat een elektrische auto over zijn volledige levenscyclus 65 procent minder CO2 uitstoot in vergelijking met een dieselwagen. ‘Als je elektrisch rijden maximaliseert op de Belgische wegen, dan zal de emissie van schadelijke stoffen met 15 procent gereduceerd worden’, voegt Dimitri Mertens toe.

Alleen worden ook daar geregeld vragen over gesteld. Zoals: kunnen we die elektriciteit dan wel in voldoende mate produceren als het Belgische wagenpark massaal overstapt op elektrisch rijden? Mertens is formeel: ‘Onze eigen studie Low Carbon 2050, toont aan dat het perfect mogelijk is om onze mobiliteit elektrisch te maken én tegelijk de bijkomende elektriciteit daarvoor nodig te produceren.’

Sneller laden

Uiteraard moeten de automerken dan ook voldoende elektrische modellen op de markt brengen. Met de e-tron zet Audi een eerste grote stap in die richting. En dat is lang niet de enige manier waarop Audi de kar van elektrische rijden duwt.

De constructeur is partner van het initiatief Ionity, dat nu tegen een hoog tempo snellaadstations bouwt: plaatsen waar de auto tijdens een pauze onderweg snel kan worden bijgeladen, tegen een snelheid die drie keer hoger is dan wat we nu kennen.

©Audi

Op dit moment zijn al dergelijke laadstations operationeel in Duitsland, Noorwegen, Zweden, Denemarken, Nederland, Oostenrijk, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Ionity plant tegen 2020 nog eens vierhonderd bijkomende snellaadpunten langs Europese snelwegen. Op die manier worden modellen als de Audi e-tron ook ideale, groene reiswagens voor grote afstanden.

België telt vandaag meer dan 2.000 publieke laadpalen en 54 snellaadlocaties. Tegen 2020 wil onze overheid om dat aantal op te trekken tot 21.000 laadpunten. Maar een elektrische auto kan u, net als uw smartphone, uiteraard ook thuis opladen. Even de stekker erin, en u kan weer de baan op.

400 km rijden na halfuur laden

Bovendien evolueert de technologie zeer snel. De ingenieurs van Audi werken nu al aan een batterijversie die het mogelijk zal maken om in amper een halfuurtje voldoende energie op te nemen voor niet minder dan vierhonderd kilometer rijden.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.