Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Nieuwe ‘Belgische' elektrische wagen ambieert koolstofneutrale mobiliteit

Jochen Cloetens, Projects Development Manager bij Audi Belgium ©Studio Dann

Zowat alle autoconstructeurs focussen vandaag op drie belangrijke sectortrends: digitalisering, verstedelijking en duurzame ontwikkeling. De nieuwe e-tron van Audi voegt de daad ook bij het woord.

Elektrische wagens maken deel uit van een bredere mobiliteitsfilosofie, en streven een ambitieus doel na: een koolstofneutrale mobiliteit. Zo ook bij Audi. De nieuwe Audi e-tron is de eerste in een serie van minstens twaalf elektrische modellen die de Duitse autoconstructeur voor 2025 op de markt wil brengen. Behoorlijk ambitieus, maar zeker realistisch, aldus Jochen Cloetens, Projects Development Manager bij Audi Belgium.

‘‘Alternatieve” brandstoffen worden té populair om nog als alternatieven te worden gekwalificeerd. Wij geloven in elektrische wagens, hybride wagens en in CNG. En tegen 2025 willen we dat een derde van onze verkochte voertuigen elektrisch is. De e-tron modellen passen perfect in die strategie.’

Op maat van ondernemers

De Audi e-tron wordt vanwege zijn ruime SUV-afmetingen gepromoot als een gezinswagen, maar het is ook een ideale auto voor ondernemers. Uiteraard hebben ondernemers vaak ook een gezin, lacht Jochen Cloetens. ‘Maar er is meer. Zo is de wagen vandaag 120 procent fiscaal aftrekbaar. In 2020 wordt dat 100 procent. Ook het voordeel alle aard (slechts 4 procent, nvdr) en de BIV ligt bij deze elektrische wagen aanzienlijk lager dan bij een diesel- of benzinevariant.’

‘Tegen 2025 moet een derde van onze verkochte voertuigen elektrisch zijn.’
Jochen Cloetens
Projects Development Manager bij Audi Belgium

Ook de tankkosten dalen, en zijn eenvoudiger in te schatten; omdat de elektriciteitstarieven minder fluctueren dan benzine en diesel. Zelfs het onderhoud komt goedkoper uit: een elektromotor vereist maar een keer per jaar nazicht. Jochen Cloetens: ‘Omdat we acht jaar garantie op de batterij bieden – of tot 160.000 gereden kilometers – is de restwaarde van de wagen na een leasingperiode van 4 jaar nog altijd erg interessant.’

Ondersteunende laaddiensten

Door de stijgende ondernemersvraag naar laadpunten thuis en op kantoor richtte D’Ieteren, de Belgische importeur en distributeur van Audi, onlangs de aparte EDI-divisie op. We plannen daarmee verschillende laaddiensten, zegt Jochen Cloetens. ‘Zo is er de installatie op maat van een laadpaal – met voorafgaande audit van de elektrische installatie, onderhoud en 24/7 bijstand. En we bieden toegang tot 100.000 publieke laadpunten in 25 Europese landen via een laadpas en mobiele app.’

Audi e-tron ©Studio Dann

Bovendien kunnen de kosten voor laadtransacties via split billing gescheiden worden van de kosten voor het huishoudelijk energieverbruik, en gefactureerd worden aan de vennootschap of werkgever. Ook voor de wagen biedt Audi heel wat financiële formules aan. Jochen Cloetens: ‘Naast een klassieke financiering, financiële renting en financiële leasing zetten we ook in op multimobiliteit. Toegang tot trein, tram, bus, metro en deelfietsen is mogelijk via het leasingcontract Olympus Mobility en tijdelijke toegang tot alternatieve voertuigen via Flex-Moby.’

Belgische productie

De wereldwijde productie van de Audi e-tron gebeurt in België, in de CO2-neutrale fabriek in Vorst. Deze wagen is dus niet alleen fiscaal interessant en goed voor het milieu, maar ook voor onze lokale economie, zegt Jochen Cloetens. ‘Meer dan 3000 weknemers zetten zich in Brussel in voor de constructie van de auto en we werken samen met meer dan 300 leveranciers. Het is een complex, maar gestroomlijnd proces.’

Afgaande op de lovende feedback van professionals en iedereen die een testrit met de Audi e-tron gemaakt heeft, is Jochen Cloetens erg hoopvol voor de komende jaren. ‘Een korte vooruitblik? Dit jaar verschijnt het tweede model: de Audi e-tron Sportback. In 2020 volgen de Audi e-tron GT en de Audi Q4 e-tron. Tot 2025 lanceert Audi elk jaar twee nieuwe elektrische modellen. Dit is de toekomst.’ 

Bouw mee aan de mobiliteit van morgen.

Boek een testrit met de Audi e-tron op audi.be

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.