Steeds meer werknemers rijden met een volledig elektrische (bedrijfs)auto. Vaak betekent dit een eerste ervaring met elektrisch laden, wat belangrijke vragen oproept. Welke impact heeft thuisladen op uw energiefactuur? Hoe kunt u slim laden en hiermee zelfs geld verdienen? En welk energiecontract past het best bij uw behoeften?
In de eerste helft van 2024 was bijna een op de vier nieuwe auto’s in ons land volledig elektrisch. Bij de bedrijfsauto’s ligt dat percentage zelfs nog een stuk hoger. Hierdoor maken veel bestuurders voor het eerst kennis met elektrisch rijden en thuisladen. Natuurlijk heeft dit gevolgen voor uw elektriciteitsverbruik. Om uw energiefactuur onder controle te houden, denkt u best na over de ideale laadstrategie. Expert Kristof Corthout, Sales Channel Developer EV bij ENGIE, helpt EV-rijders op weg.
Wat is de impact van thuis laden op uw energiefactuur?
Vanzelfsprekend heeft een elektrische auto invloed op uw elektriciteitsrekening. ‘Grosso modo verdubbelt het jaarverbruik van de meeste EV-rijders’, aldus Kristof Corthout. ‘Een elektrische auto verbruikt ongeveer evenveel stroom als een gemiddeld huishouden. Dat komt neer op 3.500 à 4.000 kWh per jaar als je 20.000 km rijdt. Natuurlijk spelen je specifieke auto, verplaatsingspatroon en rijstijl een rol, maar 20 kWh/100 km is een realistisch gemiddelde.’
Ontdek hier ENGIE Drive, het ideale energiepakket voor EV-rijders.
Een verdubbeling van uw stroomverbruik lijkt best stevig, maar u moet de cijfers in perspectief zien. ‘Een elektrische auto vraagt veel stroom voor een lange periode. Dit kan je niet vergelijken met pakweg een wasmachine of -droger. Maar thuisladen is aanzienlijk goedkoper dan benzine of diesel tanken aan de pomp of elektriciteit laden aan een publiek laadpunt’, legt Corthout uit. Elektrisch rijden kan u dus in gebruik heel wat geld besparen, zeker als u thuis kunt laden.
Hoe kunt u slim laden?
Een voordelig energietarief is fijn, maar het is nog beter om op te laden wanneer de stroom het goedkoopst is. ‘De ENGIE Drive app plant het laden automatisch op de voordeligste momenten’, vertelt Kristof Corhout.
‘De app is verbonden met je auto, zonder extra installatie of bekabeling, en houdt rekening met hoeveel je maximaal kan laden met eigen zonne-energie als je over zonnepanelen beschikt. Je geeft aan wanneer je een bepaald batterijpercentage wilt bereiken, bijvoorbeeld 80 procent geladen om 7 uur ’s ochtends, en de app regelt de rest.’
Kiest u ervoor om uw auto thuis op te laden? Geweldig! Maar hoe weet u of u op het beste moment en tegen het beste tarief oplaadt?
De Drive App gaat zelfs verder. ‘Op bepaalde ogenblikken is er te veel of te weinig energie op het net. Elektrische auto’s kunnen mee helpen om het net opnieuw in evenwicht te brengen. We willen onze klanten hierbij betrekken, door hen te stimuleren om slim te laden via de app. Bij een ENGIE Drive-contract met tweevoudig uurtarief, waarbij je tussen 22 uur en 7 uur laadt aan ons goedkoopste daltarief, past de app de laattijden aan op basis van de noden in de energiemarkt. Zo kun je zelfs geld verdienen, met een beloning van 1,5 eurocent per kWh die je slim laadt. Op die manier wordt de elektrische auto de actieve speler die nodig is in het toekomstige energiesysteem.’
Heeft het capaciteitstarief gevolgen?
In Vlaanderen geldt sinds januari 2023 het capaciteitstarief. ‘Je betaalt een groot deel van de netkosten op basis van de hoogste verbruikspieken per maand in je stroomverbruik’, legt Kristof Corthout uit.
In Brussel en Wallonië bestaat dat capaciteitstarief niet, maar in Vlaanderen is het nuttig om de pieken die ontstaan tijdens het laden van uw elektrische auto goed in de gaten te houden. Dat kan op twee manieren. ‘De meeste auto’s bieden in de auto zelf of via hun app de mogelijkheid om het laadvermogen te beperken. Dit werkt perfect en wordt vaak gebruikt. Een andere optie is dat je de piek begrenst via het laadpunt zelf.’
Maar té traag laden is volgens Kristof Corthout dan ook weer geen goed idee: ‘Het batterijmanagementsysteem van je auto verbruikt eveneens energie. Hoe trager je laadt, hoe meer dit verlies doorweegt in het uiteindelijke verbruik. De ideale laadsnelheid bevindt zich tussen 5 en 7 kW. Het gaat er dus om een goede balans te vinden tussen laadsnelheid en piekvermogen.’
Welk energiecontract past bij u?
Als EV-gebruiker heeft u dus een specifiek stroomverbruik. ‘Met het ENGIE Drive energiepakket richten we ons speciaal op deze doelgroep’, zegt Corthout.
‘We bieden hier ons laagste daltarief. Bij het vaste tarief garanderen we de prijs voor een jaar. Via het variabele tarief volgt u de markt op maandelijkse basis. Specifiek voor Vlaanderen hebben we ook nog een dynamisch tarief (Dynamic), waarbij de prijs per uur fluctueert. Hiermee neem je als klant wel het volledige marktrisico, wat zeker niet voor iedereen de beste oplossing is.’