Wie elektrisch rijdt, heeft vaker dan gemiddeld zonnepanelen. Logisch, want het is een winnende combinatie: door je opgewekte stroom zelf te verbruiken, kunt u flink besparen op de energiekosten. Maar hoe benut u het volledige potentieel van uw zonnepanelen maximaal?
Uw elektrische auto opladen met ‘gratis’ stroom van uw zonnepanelen klinkt als een ideaal scenario. ‘Veel EV-rijders hebben zonnepanelen. Er is een duidelijke link. Vanuit de energiewereld willen we ook deze richting uit: lokaal energie opwekken, en die maximaal lokaal gebruiken’, zegt Kristof Corthout, Sales Channel Developer EV bij energiebedrijf ENGIE.
Met of zonder terugdraaiende teller
Hoe u uw zonnepanelen best gebruikt, hangt af van uw situatie. Zonnepanelen geplaatst voor eind 2023 in Wallonië en installaties in Vlaanderen zonder digitale elektriciteitsmeter, gebruiken het principe van de terugdraaiende meter.
Ontdek hier ENGIE Drive, het ideale energiepakket voor EV-rijders.
‘Met een terugdraaiende meter is er weinig stimulans om je laadbeurten te plannen, tenzij je meedenkt over de toekomst en het elektriciteitsnet wilt helpen balanceren. Voor je factuur maakt het voor de meeste mensen niet veel uit of je de energie tegelijk met de productie verbruikt of op een later moment. Maar dit is een aflopend verhaal. In Vlaanderen kun je de installatie van een digitale meter nog uitstellen tot 2025.’
De meeste eigenaars van zonnepanelen hebben nu al een digitale elektriciteitsmeter. Die houdt apart bij hoeveel stroom u van het net afneemt en hoeveel zonne-energie u terug levert. De meter draait niet meer terug, er is een apart afname- en injectietarief.
‘Met een digitale meter wordt het wel belangrijk om je productie en verbruik zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen en dus zoveel mogelijk van je zonne-energie direct zelf te verbruiken’, raadt Kristof Corthout aan.
Drie manieren om slim te laden
U kunt de stroom van uw zonnepanelen op verschillende manieren gebruiken om de batterij van uw elektrische auto op te laden. Een algemene tip is de laadsnelheid van de auto (tijdelijk) te beperken om zo maximaal en zo veel mogelijk de energie van je zonnepanelen te benutten.
- Plug uw auto in wanneer de zon schijnt.
Dit is de meest voor de hand liggende, maar ook omslachtige optie. Let erop dat een elektrische auto een minimumvermogen nodig heeft om te kunnen starten met laden. Dat is minimaal 1,38 kW bij een eenfasige aansluiting en 4,14 kW bij een driefasige aansluiting. ‘In België verdwijnt de zon regelmatig achter wolken of vaak is de zon in de vroege uren nog niet krachtig genoeg. Hierdoor zal je meer energie van het net afnemen, wat zelfs nadelig kan zijn voor je factuur’, aldus Corhout.
- Gebruik de ENGIE Drive-app voor automatisch laden met zonne-energie.
Dit is een veel eenvoudigere manier. U koppelt de app aan uw elektrische auto en laadt daardoor alleen met zonne-energie als dat ook echt voordeliger is dan te laden in daluren met uw energietarief. Het volstaat om in de app aan te geven welke installatie van zonnepanelen je hebt, er is geen bijkomende installatie vereist. Vul in welk batterijpercentage u wanneer wilt bereiken en de app doet de rest. De ENGIE Drive app berekent automatisch de goedkoopste laadmomenten.
- Een laadpaal verbonden aan uw digitale meter
Deze laadpaal weet automatisch wanneer er een overschot aan zonne-energie beschikbaar is en laadt dan uw auto. Opgelet: niet alle laadpalen hebben de mogelijkheid om rekening te houden met uw werkelijk energietarief. Dat is noodzakelijk als je alleen wilt laden met zon wanneer het echt ook voordelig voor u is.
Speciaal energiecontract voor EV-rijders
Naast de handige app die met alle energiecontracten werkt, biedt ENGIE ook een speciaal energiecontract dat is afgestemd op EV-rijders. Hiermee betaalt u het gunstigste daltarief bij Engie en geniet u in het geval van een digitale meter en zonnepanelen van het gunstigste injectietarief voor uw overtollige zonne-energie. ‘Een elektrische auto blijft tijdens een gemiddelde laadbeurt tien uur verbonden. Het tijdskader om die wagen te laden, is dus redelijk groot’, zegt Kristof Corthout.
‘De meeste EV-rijders pluggen hun wagen tussen 16 en 17 uur of tussen 17 en 18 uur in. Die specifieke gebruikers blijven gemiddeld twaalf uur verbonden. Dit geeft ruimte om slim te laden. Laat de ENGIE Drive app zelf het beste laadmoment bepalen op basis van de noden van de energiemarkt en u ontvangt zelfs een vergoeding van ongeveer €1 per slimme laadsessie.’
Kiest u ervoor om uw auto thuis op te laden? Geweldig! Maar hoe weet u of u op het beste moment en tegen het beste tarief oplaadt?