Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Voor een betere wereld

Yves Verschueren

Een Belg die in 1919 geboren werd, had een gemiddelde levensverwachting van 55 jaar. Wie vandaag, 100 jaar later, geboren wordt, haalt gemiddeld 81 jaar. Die extra jaren hebben we onder meer te danken aan voldoende en kwaliteitsvol voedsel, zuiver drinkwater, meer hygiëne en een betere gezondheidszorg.

En daarin speelden innovaties uit de chemie en life sciences de voorbije eeuw een prominente rol. Denk aan kunstmest en gewasbeschermingsmiddelen, schoonmaak- en verzorgingsproducten of antibiotica en vaccins. Ook de toegenomen levenskwaliteit dankzij verbeteringen in woningbouw, textiel, transport, elektronica of vrije tijd, is heel vaak aangedreven vanuit de chemie.

Hoe kunnen we onze wereld beter maken? Dat streven naar vooruitgang is het typerende kenmerk van onze menselijke beschaving. Het is ook de drijfveer achter de 130 innovaties die werden ingediend sinds de start van de Innovation Award in 2012. Ook voor deze vierde editie kwamen die projecten van internationale ondernemingen én van Belgische kmo’s, maar ook van gerenommeerde onderzoekscentra en universitaire spin-offs. Opvallend is de hoge mate waarin de nieuwe producten en processen een antwoord bieden op de grote maatschappelijke vraagstukken.

Met een bijzondere focus op betere recyclage­technieken en duurzamere materialen passen ze in het streven naar een meer circulaire economie. Het was geen eenvoudige opdracht om tussen al die baanbrekende innovaties een winnaar aan te wijzen. De keuze voor Mithra illustreert dat er altijd ruimte is voor revolutionaire verandering ten voordele van mens en maatschappij, ook in een geneesmiddel dat al decennialang veelvuldig wordt gebruikt, zoals de anticonceptiepil. 

Dat is de manier waarop onze samenleving meer dan ooit rekent op de duurzame innovaties uit de chemie en life sciences. Daarmee rust er een grote verantwoordelijkheid op de schouders van deze bedrijven en de meer dan 90.000 werknemers die er dag in dag uit naar oplossingen zoeken. Maar het hoge kwaliteits­niveau van deze Innovation Award maakt duidelijk dat de sector die verwachtingen kan waarmaken. 
Yves Verschueren, 
gedelegeerd bestuurder essenscia

 

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.