Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Uitdagingen en trends in de B2C-fondsenmarkt

Chantal Scoubeau, hoogleraar Economie en Management bij UMons ©UMons Giancarlo Zidda

Exclusief voor het FIF-evenement onderzocht UMons, de universiteit van Bergen, de Belgische B2C-fondsen¬markt. ‘We zien bij de consument vooral een gebrek aan algemene financiële kennis.’

Met haar onderzoek focust de universiteit van Bergen op twee consumen­tencategorieën. De gemiddelde Belg vormt de controlegroep, de lezers van De Tijd/L’Echo de groep die meer vertrouwd is met de financiële wereld.

Slechts 25 procent van de controlegroep kent het concept van MiFID of een organisatie als de FSMA, vertelt Chantal Scoubeau, hoogleraar Economie en Management bij UMons. ‘Bij de lezers van De Tijd/L’Echo is dat maar liefst 70 procent.’ Wat fondsen betreft, kiezen beleggers vooral sectoren of markten die zonder fondsen voor hen onbereikbaar zijn, zoals bijvoorbeeld groeimarkten, weet Laetitia Pozniak assistent-hoogleraar bij UMons.

‘Met dit onderzoek hebben we een taboe doorbroken’

Chantal Scoubeau
hoogleraar Economie en Management bij UMons

Portefeuillesamenstelling
Ook de samenstelling van de financiële portfolio is interessant. Bij de gemiddel­de Belg vertegenwoordigen fondsen slechts 17 procent van de portefeuille. Zij mikken met 46 procent vooral op spaarrekeningen, en voor 9 procent op aande­len, zegt Chantal Scoubeau. ‘Onder de lezers zijn de aandelen het grootst (39%), de fondsen belangrijk (21%) en de spaarrekeningen minder belangrijk dan bij de gemiddelde Belg (22%).’

De grootste uitdaging van dit onderzoek? Over geld wordt niet vaak openlijk ge­sproken. Aandeelhouders en beleggers geven meestal geen details over hun por­tefeuille en motivaties, uit vrees voor reacties van hun omgeving. ‘Ik ben blij dat we met dit onderzoek dat taboe hebben doorbroken’, besluit Chantal Scoubeau.

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.