Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Maak kennis met de genomineerden voor de Leeuw van de Export (deel 2)

Links naar rechts: Kipco-Damaco (2), Lambo Laboratoria (2), Bogaerts Greenhouse Logistics (2), Xenomatics (1), Twipe Mobile Solutions (2) en CRV Corhouts (2)

De Leeuw van de Export beloont de exportkampioenen van Vlaanderen. Pas op 14 september vernemen we in de Leuvense Brabanthal aan wie Flanders Investment & Trade (FIT) de felbegeerde award overhandigt. Maar de vakjury vervulde al een deel van haar opdracht en selecteerde uit alle kandidaten zes genomineerden. Die vullen momenteel hun dossier verder aan en bereiden hun presentatie voor. We stellen je de tweede reeks genomineerden graag even voor: Lambo Laboratoria (in de categorie ‘50 of meer medewerkers’) en Twipe (in de categorie ‘maximaal 49 medewerkers’).

Alle winnaars van de Leeuw van de Export hebben twéé dingen gemeen: de passie voor internationaal ondernemen en ijzersterke exportresultaten. Dat geldt zeker voor deze twee laureaten van de editie 2022.

Vijfde-generatie-familiebedrijf zet in op innovatie

Lambo Laboratoria is de enige producent van zachte gelatinecapsules in ons land. Vandaag legt het Wijnegemse familiebedrijf zich toe op zeer complexe formules op maat en exporteert het naar dertig landen wereldwijd. De capsules vinden hun afzet niet alleen in de farma, maar ook in de niche van voedingssupplementen voor mens en kleine huisdieren.

Lambo Laboratoria is het bewijs dat een familiale kmo met een 150 jaar lange traditie en een stevige verankering in Vlaanderen op een gezonde manier kan blijven groeien. Zich in vraag durven te stellen en uit de tunnelvisie stappen waarin hij na al die jaren was beland, dat was voor zaakvoerder Uwe Leonard de belangrijkste uitdaging. ‘Als we door het winnen van de Leeuw van de Export andere kmo’s inspiratie kunnen bieden om zelf stappen naar het buitenland te nemen, dan is mijn missie geslaagd,’ glimlacht hij.

‘Ook instanties zoals het FIT zoeken opportuniteiten voor ons’
Uwe Leonard
Zaakvoerder Lambo Laboratoria

Export is voor deze nichespeler van cruciaal belang. ‘De markt in België is gewoonweg te klein. Ongeveer 80 procent van onze omzet doen we in het buitenland. De gemiddelde omzetgroei van de afgelopen vijf jaar bedraagt 16 procent per jaar en is grotendeels te danken aan de stijgende export’, aldus Uwe Leonard. ‘Daarbij kunnen wij rekenen op een supersterk Lambo-team dat mee aan de basis ligt van onze groei.’

Maar Lambo Laboratoria stapt niet zomaar een nieuwe markt binnen. ‘We onderzoeken de markt in potentiële landen erg grondig. Dat doen we door rapporten te lezen, lokale contacten te zoeken of aan beurzen deel te nemen. Maar ook instanties zoals FIT zoeken opportuniteiten voor ons.’

Opvallend toch, het leeuwendeel van de export realiseert Lambo Laboratoria in de buurlanden en in Italië en Polen. ‘Buiten Europa gaan is voor ons niet zo eenvoudig’, vindt Uwe Leonard. ‘Het vraagt aanzienlijk meer research, we hangen immers sterk af van de lokale wetgeving. Maar ook taal- en cultuurbarrières spelen een rol.’ Hij merkt wel dat de familiehistoriek van het bedrijf en het made-in-Belgium-label een troef zijn in het buitenland.

Het bedrijf zet sterk in op product- en procesinnovatie, waaronder recent een gelatinecapsule op basis van uitsluitend plantaardige gelatine. ‘Kwaliteit en innovatie zijn de belangrijkste motoren van onze groei. Door die toegevoegde waarde te leveren en onze klanten maximaal te ontzorgen, weten we ze te overtuigen. Eens het vertrouwen er is, blijkt onze prijs veel minder een issue,’ besluit Uwe Leonard.

Thought leadership als motor voor groei

Ontstaan als innovatiepartner van mediagroep Corelio bedient Twipe vandaag ruim 80 krantentitels in 13 verschillende landen. Met de software van deze techspeler uit Heverlee kunnen digitale kranten op een gebruiksvriendelijke manier gelezen worden, zowel via webbrowsers als mobiele apps. Verder laat de technologie toe om leesgedrag te monitoren en lezers nieuwsselecties op maat aan te bieden. Dagelijks interageren meer dan 1,2 miljoen nieuwslezers met de Twipe-technologie.

‘Het ontstaan van Mediahuis was voor ons een wake-upcall’
Danny Lein
Ceo Twipe

‘In onze business zijn er wereldwijd vier of vijf spelers’, vertelt CEO Danny Lein. ‘Dus op technisch vlak kunnen we ons maar in heel kleine details onderscheiden. Maar als strategische partner van een bedrijf proberen we ons veel breder te positioneren, en daarin zijn we uniek.’ Vandaar dat Twipe sterk inzet op thought leadership. ‘Uiteindelijk wil je op de agenda van de beslissingnemers staan en wil je proberen mee hun visie te vormen over hoe de toekomst eruit zou kunnen zien. Als je dat kan doen, dan is een verkoopsgesprek een stuk gemakkelijker.’

In de beginjaren dweilde Danny Lein alle mogelijke events en beurzen af. ‘Dat leverde altijd een teleurstelling op, want vaak ontmoet je er de verkeerde mensen en waren de presentaties teleurstellend. Dus besloten we om in te zetten op eigen onderzoek en begonnen we ook onze eigen events te organiseren. In 2016 hadden we een eerste grote Digital Growth Summit samen met een belangrijke klant in Frankrijk. En dat was een onverhoopt succes. Sindsdien doen we dat elk jaar rond een strategisch thema en proberen we C-level-mensen ernaartoe te krijgen.’

Hun exportstrategie lijkt op een olievlek: langzaam gegroeid in de Vlaamse krantenmarkt en door concentratiebewegingen in de sector gedwongen om buiten de landsgrenzen te kijken. ‘Het ontstaan van Mediahuis was voor ons een wake-upcall’, weet Danny Lein. ‘We zijn dan heel actief de Franse markt gaan bewerken.’ Het binnenhalen van een referentieklant als Le Monde was het startsein voor hun internationale groei. ‘Plots kregen ook de Amerikanen interesse en wisten we in het VK enkele grote kranten binnen te halen.’ 

Als Danny Lein terugkijkt op het traject van Twipe, is hij best trots op hoe dat kleine Vlaamse project met De Standaard is uitgegroeid tot een wereldspeler in zijn niche. ‘En dat heeft nog veel groeipotentieel’, benadrukt hij. Zo’n Leeuw van de Export ziet hij als extra stimulans om het verhaal verder uit te bouwen. ‘Het zou fijn zijn mocht een softwarebedrijf eens de trofee in de wacht slepen,’ glimlacht hij.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.