Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Maak kennis met de genomineerden voor de Leeuw van de Export

Links naar rechts: Kipco-Damaco (2), Lambo Laboratoria (2), Bogaerts Greenhouse Logistics (2), Xenomatics (1), Twipe Mobile Solutions (2) en CRV Corhouts (2)

De Leeuw van de Export is dé exportprijs van Vlaanderen. Pas op 14 september vernemen we in de Leuvense Brabanthal aan wie Flanders Investment & Trade (FIT) de felbegeerde award overhandigt. Maar de vakjury vervulde al een deel van haar opdracht en selecteerde uit alle kandidaten zes genomineerden. Die vullen momenteel hun dossier verder aan en bereiden hun presentatie voor. Op basis van dat dossier én de geleverde presentatie selecteert de jury in elke categorie een winnaar. We stellen de eerste genomineerden graag even voor: Bogaerts Greenhouse Logistics (in de categorie ‘50 of meer medewerkers’) en XenomatiX (in de categorie ‘maximaal 49 medewerkers’).

Alle winnaars van de Leeuw van de Export hebben twéé dingen gemeen: de passie voor internationaal ondernemen en ijzersterke exportresultaten. Dat is niet anders voor de eerste twee genomineerden van de editie 2022.

Stap voor stap onze grenzen verleggen

Van oogstkarren over spuitmachines tot sorteer- en verpakkingslijnen, bij Bogaerts Greenhouse Logistics uit Hoogstraten draait alles rond producten en technieken voor de automatisatie van manuele handelingen binnen serres. Alle systemen worden in huis ontwikkeld en geproduceerd.

Voor zaakvoerder Joris Bogaerts is dat de sleutel tot succes. ‘Voor ons staan drie zaken centraal: kennis, verantwoordelijkheid en controle. Je kan geen verantwoordelijkheid nemen voor wat je ontwikkelt, als je kennis ter zake niet honderd procent is. Door te outsourcen, wat heel veel van onze concurrenten doen, verliezen ze die kennis. Door alles in eigen beheer te houden, kunnen we maximaal optimaliseren en controleren.’

‘We zijn vandaag wereldwijd marktleider’
Joris Bogaerts
Zaakvoerder Bogaerts Greenhouse Logistics

De internationale concurrentie is niet min in deze branche. ‘We hebben concurrenten in Nederland, Turkije, Polen, Spanje, Rusland en China’, vertelt Joris Bogaerts. ‘Zij spelen vooral mee voor de eenvoudigere toepassingen. Maar van zodra de technologische uitdagingen groter worden, haken ze af.’

Door de komst van robotica en AI-toepassingen ziet Bogaerts Greenhouse Logistics andere spelers opduiken. Vandaag moet het bedrijf opboksen tegen de Panasonics en Toyotas, die op het vlak van robotica tot de wereldtop behoren. ‘Maar onze lokale sectorkennis is een competitief voordeel’, weet Joris Bogaerts. ‘De juiste oplossingen in de hele productieketen, tegen de juiste prijs en met de juiste betrouwbaarheid, dat is de expertise die we onze klanten bieden.’

Waarom Bogaerts Greenhouse Logistics de Leeuw van de Export verdient? ‘Ik denk dat we ons plaatsje in de wereld wel veroverd hebben. We zijn vandaag wereldwijd marktleider. En onze cijfers tonen hoe belangrijk export voor ons is. In 2021 tekende België voor 10 procent van onze omzet, voor 2022 wordt dat nog minder.’

Van een bedrijf dat ooit van onder de kerktoren in Hoogstraten begon en zijn klanten naar het buitenland volgde, is Bogaerts Greenhouse Logistics tot een wereldspeler uitgegroeid. ‘Export is voor ons de dagelijkse realiteit. Stap voor stap hebben we onze grenzen verlegd en zijn we gekomen tot waar we vandaag staan. De Leeuw zou ook een fijne waardering zijn voor alle mensen die bij ons werken,’ glimlacht Joris Bogaerts.

Innovatieve technologie vraagt vertrouwen

XenomatiX uit Heverlee is gespecialiseerd in een gepatenteerd lasersysteem om objecten te detecteren en afstanden nauwkeurig in te schatten. Dé doelmarkt van XenomatiX is de automobielindustrie, waar het systeem gebruikt wordt in rijhulpsystemen en zelfrijdende voertuigen.

Als hoogtechnologisch bedrijf concurreren we met de hele wereld’, beseft CEO Filip Geuens. ‘Dit geldt zeker in de automobielindustrie. Er zijn geen hoofdkwartieren van constructeurs in België, dus moesten we van meet af aan over de grenzen kijken.’ Dat deden ze trouwens ook voor hun financiering, die ze onder andere in Japan vonden. Het illustreert voor Filip Geuens het internationaal denken van XenomatiX.

Het technologiebedrijf is aanwezig in alle landen die van belang zijn in de auto-industrie. ‘In Duitsland en de VS zijn we actief met eigen mensen. Maar in landen zoals Japan en Zuid-Korea is het culturele verschil te groot en werken we samen met distributeurs.’

‘De huidige technologische wereld aanvaardt wel dat innovatie uit nieuwe, jonge bedrijven komt’
Filip Geuens
CEO van XenomatiX

De menselijke connectie blijft een essentiële voorwaarde om innovatieve producten verkocht te krijgen. ‘Je moet vertrouwen opbouwen en dat kan alleen als je lokaal aanwezig bent. Het leuke aan de huidige technologische wereld is dat men wel aanvaardt dat innovatie uit nieuwe, jonge bedrijven komt. Je hoeft niet per se al twintig jaar in business te zijn om met iets nieuws op de markt te komen. Innovatie kan een deur openen, maar om echt tot business te komen heb je toch een reputatie nodig.’

Wat brengt de nabije toekomst? ‘Groeien’ is het glasheldere antwoord van Filip Geuens. ‘De wereld opent zich weer, er is interesse in digitalisatie, bedrijven zoeken meer robuuste oplossingen. Dat moet ons toelaten om de jaren die we geïnvesteerd hebben in een basisontwikkeling om te zetten naar recurrente inkomsten. Als genomineerde van Leeuw van de Export willen we natuurlijk onze omzetvolumes sterk verhogen.’

XenomatiX heeft de ambitie om marktleider te worden. De enige manier om daarin te slagen is om de volledige controle te hebben over het product. ‘Om er echt bovenuit te steken, hebben we geen andere keuze dan zelf brainpower bijeen te brengen. Dat is een van de zaken waarmee we ons in Vlaanderen en België toch sterk kunnen onderscheiden’, besluit Filip Geuens.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.