Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Export is méér dan een louter Brits verhaal'

Flip Wallays, CEO van Agristo ©Agristo – Marc Wallican

De Britse markt is de op drie na grootste bestemming van Vlaamse exporteurs. Bedrijven die in grote mate afhankelijk zijn van de uitvoer naar het VK, doen er dan ook goed aan om alternatieve markten te onderzoeken.

Het Verenigd Koninkrijk is wereldwijd de grootste importeur van diepgevroren aardappelproducten. De invoer komt voor 100 procent uit Europa. De brexit, die invoerrechten kan veroorzaken voor import vanuit het Europese vasteland, is dan ook geen goed nieuws voor bedrijven zoals het West-Vlaamse Agristo. Deze producent van voorgebakken en diepgevroren aardappelproducten probeert vandaag al in te schatten in welke mate de brexitscenario’s de vrije handel zullen bemoeilijken, en wat de zakelijk implicaties zijn.

‘Als de uittreding van het VK uit de EU leidt tot importheffingen, dan zullen die een significante impact hebben op ons bedrijf’, voorspelt Filip Wallays, CEO van Agristo. ‘Een “no deal” is voor onze sector het slechtst denkbare scenario. Want dat zou betekenen dat er op Europese frieten hoge invoerrechten worden geheven, die onze competitiviteit negatief kunnen beïnvloeden.

‘Bedrijven die zich het snelst aanpassen, zullen de minste negatieve gevolgen ondervinden van de brexit.
Filip Wallays
CEO van Agristo

Sinds de oprichting in 1986 is Agristo uitgegroeid tot een wereldspeler in ontwikkeling, innovatie en productie van diepgevroren aardappelproducten. Het hoofdkantoor bevindt zich in Harelbeke, en er zijn productielocaties in Harelbeke, Nazareth, Wielsbeke en Tilburg. Door de jaren heen groeide de productiecapaciteit stelstelmatig. Vandaag verwerkt het familiebedrijf meer dan 1 miljoen ton aardappelen per jaar. Ruim 830 medewerkers zijn er dagelijks in de weer om het assortiment frieten, aardappelschijfjes en kroketten bij de consument te krijgen.

Alternatieve markten onder de loep
Het Verenigd Koninkrijk is een belangrijke afzetmarkt voor Agristo. Toch exporteert het bedrijf vanuit België en Nederland naar meer dan 115 landen. Zo’n doorgedreven diversificatie van de exportactiviteiten is volgens Flanders Investment & Trade een absolute must voor elke onderneming die in grote mate afhankelijk is van uitvoer. De organisatie begeleidt Vlaamse KMO’sdie alternatieve markten en ondersteunende subsidies zoeken. 

‘Het hele brexitverhaal biedt weinig goed nieuws voor een bedrijf als Agristo’, zegt Filip Wallays. ‘Maar door je zorgen te maken, kom je niet vooruit. Actie ondernemen is dus de boodschap. Want de bedrijven die zich het snelst aanpassen aan de nieuwe situatie, zullen de minste negatieve gevolgen ondervinden. Helaas zijn er nog heel wat onzekerheden. Het is niet vanzelfsprekend om nu al een richting te kiezen, want het kan nog alle kanten uitgaan. Misschien nemen we nu al maatregelen die uiteindelijk niet nodig blijken.’

‘De voorbereiding op de brexit stoomt bedrijven klaar voor de export naar elk land buiten de EU.’
Filip Wallays
CEO van Agristo

Er is heel wat te doen over de brexit, maar volgens Wallays moeten ondernemers breder denken. ‘Exporteren gaat verder dan louter producten uitvoeren naar het VK. Het betekent ook je wereldwijde positie veroveren in een markt’, stelt hij. ‘De voorbereiding op de brexit stoomt bedrijven klaar voor de export naar elk land buiten de Europese Unie. En dat vormt ongeziene opportuniteiten. In het best mogelijke brexitscenario behouden we dus onze vrijhandelsrelatie met het Verenigd Koninkrijk, maar hebben we wel veel opgestoken over export naar de rest van de wereld.’

Meer info? Neem contact met FIT op voor gratis brexit-advies op maat

 

Goed voorbereid op de brexit? De tips van Agristo

1. Wie zich alleen maar zorgen maakt, komt niet vooruit.

2. Beperk de denkoefening niet tot het VK, maar denk wereldwijd.

3. Blijf permanent waakzaam over uw competitiviteit.

 

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.