Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Hoeveel impact heeft het Britse pond?

©Shutterstock

Door de onzekerheid rond de brexit kent het Britse pond aanzienlijke schommelingen. Bedrijven die exporteren naar het VK, moeten zich vandaag eens te meer indekken tegen het wisselkoersrisico.

Het Verenigd Koninkrijk heeft nooit deel uitgemaakt van de eurozone. Ondernemingen met klanten aan de andere kant van het Kanaal, moesten dus altijd al rekening houden met de wisselkoers van het Britse pond ten opzichte van de euro. Maar door de onzekerheden rond de brexit is die munt volatieler geworden. Voor een internationale speler als Mediagenix, dat belangrijke contracten in ponden heeft, betekent de schommelende wisselkoers een van de grote uitdagingen die de brexit meebrengt.

Mediagenix is een softwarebedrijf uit Groot-Bijgaarden, met vestigingen in Singapore, Bangkok en Miami. Sinds de oprichting in 1992 groeide de onderneming uit tot een wereldspeler die omroepen en contentproviders helpt bij het beheer van hun programmatie. Er werken zo’n 210 mensen. Mediabedrijven als VRT, VTM, BBC, Disney, Discovery, Viacom en Al Jazeera doen een beroep op Mediagenix’ paradepaard WHATS’ON. Dat is een geïntegreerd softwaresysteem om content snel en efficiënt bij de kijker te brengen.  

Minderheid dekt zich in
Volgens Flanders Investment & Trade hebben bedrijven heel wat mogelijkheden om zich in te dekken tegen de wisselkoersrisico’s. Toch zet slechts een minderheid die stap. Daarom: ga nu al na in welke mate u over contracten in euro met uw Britse klanten kunt onderhandelen. Of las een wisselkoersclausule in die prijsaanpassingen mogelijk maakt. Check ook bij uw bank of een termijncontract soelaas kan brengen: dat is een overeenkomst waarbij u een bedrag in ponden verkoopt op een specifieke datum tegen een vooraf bepaalde koers.

‘Contracten in het VK hernegotiëren is momenteel, vanwege de wispelturige wisselkoers, niet vanzelfsprekend.’
Dirk Debraekeleer
CEO van Mediagenix

‘Maar opnieuw onderhandelen over contracten in het VK is momenteel, vanwege de onzekere wisselkoers, niet vanzelfsprekend’, zegt Dirk Debraekeleer, CEO van Mediagenix. ‘Op korte termijn houdt de brexit voor ons dan ook vooral belemmeringen in, en geen opportuniteiten. Op middellange termijn bestaat weliswaar de kans dat Britse omroepen en contentproviders, die hun kosten willen drukken in een verzwakte economie, sneller naar onze WHATS’ON-oplossing zullen grijpen. Want daarmee kunnen ze hun backoffice efficiënter organiseren.’

Impactscan
Om een goed zicht te krijgen op andere aandachtspunten voerde Mediagenix de Brexit Impact Scan uit. Deze onlinescan van de FOD Economie brengt mogelijke gevolgen van de brexit in kaart rond negen thema’s. ‘De test bevestigde dat we ook extra aandacht moeten besteden aan het gebruik van data’, zegt Dirk Debraekeleer. ‘Naast GDPR en privacy is ook de intellectuele eigendom een belangrijk issue, net als de fiscale gevolgen en maatregelen die we daar moeten nemen.’

‘De onzekere koers van het Britse pond is een van de grote uitdagingen van de brexit.’
Dirk Debraekeleer
CEO van Mediagenix

Het totale kostenplaatje in kaart brengen is volgens Debraekeleer een must. ‘Als softwarebedrijf vallen we terug op kenniswerkers met 25 nationaliteiten. We zijn genoodzaakt om deze experts, gezien hun specifieke knowhow, in te zetten in de hele wereld. En de brexit maakt flexibel reizen van en naar Engeland moeilijker. Dat betekent bovendien extra kosten, zonder enige toegevoegde waarde in ruil. Ook talent aantrekken en behouden wordt trouwens bemoeilijkt door de brexit.’

Meer info? Neem contact met FIT op voor gratis brexit-advies op maat

Goed voorbereid op de brexit? De tips van Mediagenix

1. Maak een goede scan van alle elementen die de brexit kan beïnvloeden.

2. Volg deze elementen intern op en werk voor alle mogelijke brexitscenario’s oplossingen uit.

3. Praat met uw Britse klanten, maar besef dat contracten heronderhandelen niet vanzelfsprekend is en veel tijd in beslag kan nemen.

 

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.