Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Fluvius ontwikkelt eigen apps voor technici

Bart Van Den Bergh, afdelingshoofd bedrijfsprocessen bij Fluvius

Gebruiksvriendelijker, sneller en efficiënter: apps hebben de tijdsgeest mee, en dus investeerde Fluvius het voorbije jaar zelf in de ontwikkeling van een drietal eigen apps. Op maat van het takenpakket van de Fluvius-technici. Maar ook de klanten en uw en mijn portemonnee moeten daar wel bij varen.

Met LAPP of EVA kregen ze alvast een vlot bekkende naam mee. En op termijn moeten ze ook de administratieve werklast van de eigen technici op het terrein stevig verlichten. Fluvius ontwikkelde en introduceerde het voorbije jaar al twee eigen apps, een derde – die voorlopig nog geen naam kreeg – wordt momenteel volop uitgerold en uitgetest.

‘Het idee voor de ontwikkeling van enkele eigen apps is gegroeid vanuit de vaststelling dat wij als fusiebedrijf de voorbije jaren vooral ingezet hebben op de integratie van twee volwaardige SAP-systemen. Ook al onze operationele processen zaten mee opgenomen in die SAP-omgeving’, vertelt Bart Van Den Bergh, afdelingshoofd bedrijfsprocessen bij Fluvius.

‘Het basisidee daarachter was dat we op elk moment ook een correct overzicht hadden van de financiële afrekening van al die operationele processen. Nu evolueert de technologie in onze sector natuurlijk behoorlijk snel en dat heeft ook impact op onze werkprocessen. Denk daarbij maar aan de massale uitrol van de digitale meters waar we momenteel volop mee bezig zijn. Tegelijk vraagt de Vlaamse overheid ook dat we zo efficiënt mogelijk werken. En vanuit ons streven naar “klant en medewerker centraal” willen we dat onze technici op het terrein vooral oog hebben voor hun kernopdracht en onze klanten. Een model waarbij, na een interventie op het terrein, administratieve medewerkers ook nog eens data moeten ingeven, is niet meer van vandaag.’

De keuring van 86.000 voetpadkasten gaat sneller met een app op zak.
Bart Van Den Bergh
afdelingshoofd bedrijfsprocessen bij Fluvius

‘Tegelijk kunnen we van onze technici niet verwachten dat zij op het terrein alles zelf manueel ingeven in zo’n SAP-systeem, dat is veel te tijdrovend. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een laagdrempelige oplossing, die liefst ook snel kan worden aangepast aan nieuwe technologische ontwikkelingen of aan veranderingen in de regulering’, zegt Van Den Bergh.

‘Zo is het idee gegroeid om zelf apps te bouwen: elke technicus heeft vandaag een smartphone van het bedrijf op zak, en een app is laagdrempeliger en ergonomischer qua bediening. Tegelijk halen we ook heel wat administratief werk weg bij de backoffice, wat ons toelaat om daar ook kosten te besparen.’

Stockbeheer

De eerste app die Fluvius in het voorjaar lanceerde, was de logistieke app of kortweg LAPP. Die laat technici toe om het bestelde werkmateriaal op te halen in een van de Fluvius-ophaalpunten en het daar meteen ook in te scannen. De app is verbonden met het onderliggende systeem dat de volledige stock beheert, zodat het risico op fouten haast onbestaande is.

‘Ook wanneer technici – en dat zijn er toch zowat tweeduizend in eigen loondienst plus nog meerdere duizenden bij aannemers - materiaal verbruiken op hun werf of snel iets van elkaar overnemen, hoeven ze maar even te scannen met de smartphone en alles staat geregistreerd.’

Afgelopen zomer maakte ook EVA haar intrede, een app die de evaluatie van werven tijdens werfbezoeken eenvoudiger moet maken. Van Den Bergh: ‘Wij hebben heel wat toezichters in dienst die onze werven controleren, bijvoorbeeld om na te gaan of aannemers wel volgens onze instructies werken en alle veiligheidsvoorschriften goed opvolgen. Met het oog daarop hebben we nu een aantal korte en doelgerichte vragenlijsten ontwikkeld, die afhankelijk van het type werf en opdracht als leidraad fungeren bij zo’n werfbezoek.’

We willen we dat onze technici op het terrein vooral oog hebben voor hun kernopdracht en onze klanten. Zo is het idee gegroeid om zelf apps te bouwen.
Bart Van Den Bergh
afdelingshoofd bedrijfsprocessen bij Fluvius

‘Bij aankomst scant de toezichter de badge van de te controleren man of vrouw op de werf, registreert de relevante antwoorden op de vragenlijst en voegt eventueel snel een foto toe. Al die data komen dan in realtime bij onze administratie terecht, zodat er – indien nodig – heel snel kan worden ingegrepen. En ook de aannemers krijgen snel zicht op onze vaststellingen.’

Deze app draagt bij tot meer veiligheid en tot een grotere efficiëntie. ‘Begin volgend jaar zullen we hem overigens ook specifiek inzetten bij de opvolging van de uitrol van de digitale meter. Dit is een belangrijk bijkomend voordeel van apps: via relatief eenvoudige aanpassingen kan je ook bijzonder snel schakelen’, zegt Van Den Bergh.

86.000 voetpadkasten

Binnenkort volgt er een derde app, die de keuringen van de zowat 86.000 voetpadkasten die Fluvius over heel Vlaanderen beheert efficiënter moet maken. Elke kast moet om de vijf jaar gecontroleerd en gekeurd worden, wat zich tot nog toe vertaalde in een behoorlijk uitgebreide en logge administratieve procedure.

‘Terwijl zo’n keuring ook perfect kan worden uitgevoerd door een technicus die tussen twee andere opdrachten door een halfuurtje over heeft. Via de app krijgt hij een visueel zicht op de voetpadkasten in de omgeving van waar hij zich bevindt. Hij begeeft zich snel naar één die nog gekeurd moet worden en op ergonomische wijze kan hij zijn vaststellingen registreren in de app.’

Van Den Bergh is ervan overtuigd dat er de komende jaren nog nieuwe apps het levenslicht zullen zien. Met het oog op de ontwikkeling daarvan werd er binnen de IT-afdeling intussen ook een apart team opgericht. ‘Wordt er vanop het terrein door onze technici een probleem of een nood gesignaleerd, dan bekijkt dat team wat er technisch mogelijk is. Vervolgens maken we een kosten-batenanalyse op. Het bestaande ERP-systeem zal de basis blijven, maar voor het operationele werk kunnen dergelijke apps zeker de efficiëntie en het werkcomfort van onze technici verhogen.’

‘Zij moeten zich kunnen focussen op het technische luik en daarnaast zoveel mogelijk tijd krijgen voor toelichting aan de klant. Zeker bij de uitrol van de digitale meter kunnen ze op dat vlak een grote meerwaarde bieden.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.