Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Flexibele leveringen dankzij een ijzersterk team en digitale tools

94 procent van het cement dat CBR produceert, wordt in bulk vervoerd - over de weg of via het water. De logistiek is een dagelijkse uitdaging en vereist een grote mate van flexibiliteit.

Het transport van cement vraagt om een uitgekiende logistiek. Als Belgische marktleider telt CBR dan ook vier cementfabrieken op drie strategisch gekozen locaties. Hun ligging is optimaal afgestemd op de nabijheid van grondstoffen en efficiënte transportmogelijkheden om zo hun klanten en andere vestigingen te bevoorraden.

CBR Lixhe ligt aan de oevers van het Albertkanaal en vlak bij een belangrijk spoorweg- en autowegennet. Hier verloopt ongeveer 10 procent van het bulktransport over het water, en ook vanuit CBR Gent, dat zich naast het zeekanaal Gent-Terneuzen bevindt, worden de Belgische en buitenlandse klanten zo veel mogelijk bevoorraad met behulp van schepen. Transport via waterwegen biedt belangrijke troeven: een laag energieverbruik, een beperkte impact op het milieu, een grote capaciteit, een vlotte doorstroming, geen impact op het wegverkeer en een hoog veiligheidsniveau.’

‘Ook de halffabricaten die onze vestiging in Antoing, gelegen langs de Schelde, produceert, worden hoofdzakelijk per binnenschip vervoerd naar onze cementfabrieken in Gent,’ zegt Simon Lurkin, Logistics manager bij CBR. ‘

Flexibel en kort op de bal

Simon Lurkin, Logistics manager CBR ©doc

Zelfs met de nabijgelegen waterwegen blijven vrachtwagens onvermijdelijk voor het vervoeren van cement. CBR zoekt met een dynamisch team van logistieke experten, altijd samen met de klant, naar de best mogelijke oplossing. Daarbij maken zij gebruik van de meest geavanceerde tools waarbij zij snel kunnen inspelen op de vragen en verandering zowel bij klanten als bij hun chauffeurs

Op die manier geven ze instructies, anticiperen ze op files en grijpen meteen in bij problemen. ‘Kort op de bal spelen is essentieel, want logistiek is elke dag anders’, aldus nog Simon Lurkin.

‘Kort op de bal spelen is essentieel, want logistiek is elke dag anders.’
Simon Lurkin
Logistics manager CBR

CBR. Al 90 jaar kan je op ons bouwen.

Digitale tools ondersteunen de flexibele dienstverlening van CBR. ‘Met handhelds kunnen onze dispatchmedewerkers de vrachtwagens te allen tijde lokaliseren. ‘Via diezelfde toestellen geven ze de chauffeurs dan nieuwe of gewijzigde instructies. Dat gebeurt proactief, waardoor ze nooit hoeven te wachten op aanwijzingen. Op die manier verloopt de communicatie een pak vlotter dan via de telefoon. Onze vrachtwagenbestuurders ontvangen op deze handhelds ook laadcodes, zodat ze 24u op 24, 7 dagen op 7 kunnen laden.’

Dag en nacht

Dankzij de doorgedreven digitalisering kan CBR continuïteit en leveringsbetrouwbaarheid garanderen aan zijn klanten. Simon Lurkin: ‘Afhankelijk van het verkeer kiezen chauffeurs zelf wanneer ze hier komen laden. Dat kan bijvoorbeeld al de avond vóór een levering, om zo de drukte ’s anderendaags te vermijden. Ook grote werven kunnen op deze manier ’s nachts bevoorraad worden. Schepen kunnen bij ons dagelijks tussen 6 uur en 22 uur laden.’ 

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.