Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Van autoverdeler naar mobiliteitsspeler: de 360 gradenoplossing van Astara

Olivier Sermeus, Astara

2026 betekent voor Astara meer dan een gamma elektrische auto’s in de showroom zetten. ‘We zullen de klant een 360 gradenoplossing aanbieden die alle aspecten van het concept mobiliteit omvat’, zegt managing director Astara Western Europe Olivier Sermeus.

De groep Alcomotive, die op de Belgische markt bekend was als verdeler van onder andere Hyundai, Suzuki en MG, maakt nu deel uit van het Spaanse Astara, een internationale speler. Niet alleen biedt dat de klassieke voordelen van schaalvergroting, het opende ook en vooral de deur naar een uitbreiding van de activiteiten.

Want in de aanloop naar 2026 en de omslag naar elektrisch rijden wil de Belgische tak van Astara niet meer de klassieke invoerder van automerken zijn, zegt managing director Olivier Sermeus. ‘Auto’s met de boot naar hier halen, auto’s verdelen over het netwerk en auto’s verkopen: daar zit geen groei meer. Bovendien heeft de professionele klant vandaag heel andere noden en wensen. Daarom biedt Astara veel meer dan de mogelijkheid om een auto te kopen of te leasen.’

Advertentie

‘Meer’ is ‘alles’…

Met ‘veel meer’ bedoelt Sermeus eigenlijk ‘alles’. ‘Onze klanten krijgen een 360 gradenoplossing: niet langer “een auto” maar volledige mobiliteit. Mobiliteit is een concept waarin misschien ook een kleinere auto zit voor andere toepassingen, een scooter of elektrische step, een of meer elektrische bestelwagens. Noem het een volledige scope aan mobiliteit.’

Een totaalpakket aanbieden is ambitieus, maar er is geen andere weg.

Olivier Sermeus
Managing Director Western Europe

Dat gaat zelfs over meer dan bovenvermelde hardware. Sermeus: ‘In dat totaalpakket zitten uiteraard ook allerlei services, zoals onlineverkoop, wat voor klassieke merken op dit moment eigenlijk een missing link is. We zien dat wel als aanvulling van verkoop in de showroom, niet als vervanging. Daarnaast denken we aan verzekeringen, financiering of garantieformules. Maar ook de installatie van een laadpaal of laadstations, batterijen en zonnepanelen. Een klant kan zijn auto nog altijd bezitten. Maar hij moet ook kunnen kiezen voor een abonnementsformule met allerlei diensten.’

De mogelijkheden voor totaalformules zijn groot, denkt Sermeus, omdat de mentaliteit rond mobiliteit snel verandert. ‘Het concept “mobiliteit” wordt met veel meer maturiteit benaderd. Dat gebeurt eigenlijk op hetzelfde ritme als dat van de doorbraak van de elektrische auto. Door de files, maar ook door klimaatbezorgdheid, staan mensen vandaag veel meer open voor nieuwe oplossingen zoals abonnementsformules.’

Advertentie

Eén aanspreekpunt

Het grootste voordeel voor de professionele klant? In het nieuwe concept van Astara heeft hij voor alles één aanspreekpunt. Sermeus: ‘Het autolandschap verandert razendsnel en je ziet veel partijen opstaan die één ding doen: autoverhuur of laadpalen installeren. Astara zal alles aanbieden, van a tot z, een compleet mobiliteitspakket. Noem het een onestopshoppingpoint.’

We veranderen niet van job, maar vullen hem aan met diensten.

Olivier Sermeus
Managing Director Western Europe

Uiteraard moet de groep voor sommige dingen partners zoeken, zoals laadoplossingen en batterijen. Maar voor andere aspecten heeft ze heel wat ervaring in eigen huis. Zo is er de abonnementsformule Astara Move die onlangs in Spanje werd uitgerold en nu al vijfduizend abonnees en bijna 1.500 wagens telt. ‘We leren daar heel snel uit en sturen bij waar moet. Een totaalpakket aanbieden is ambitieus, maar er is geen andere weg. Trends veranderen snel. Bedrijven zijn niet meer tevreden met alleen een klassieke leasing die na vier jaar vervangen wordt. De tijdsinvulling van hun werknemers is ook anders, met kinderen en hobby’s die de verwachtingen rond mobiliteit veranderen. De klant wil vandaag veel meer dan een auto bezitten, hij wil een totaaloplossing voor zijn mobiliteit.’

Grote merkenportefeuille

Wie zulke totaaloplossingen voor de fleetmanager aanbiedt, moet een zo ruim mogelijk aanbod hebben. Naast Hyundai, Suzuki en MG is Astara in ons land ook verdeler van SsangYong, Isuzu en Maxus, een Chinese constructeur van elektrische bestelwagens. ‘Het Chinese MG is een van de snelste groeiers op de markt en maakt het verschil met scherpe prijzen waarmee je veel bedrijven kunt overtuigen’, legt Sermeus uit. ‘We merken ook dat er een publiek is dat eens “iets anders” wil. MG past perfect in dat plaatje. SsangYong werkt volop aan elektrisch rijden, en zal die boot zeker niet missen. Suzuki heeft qua elektrificatie wat achterstand, maar blijft een zeer begeerd merk op de particuliere markt. Ook als dat merk dan wat trager evolueert naar een elektrisch gamma, kan het zijn marktpositie probleemloos behouden.’

Astara zit met zijn huidige merkenaanbod dus al zeer sterk, maar ziet in de aanloop naar 2026 zeker nog plaats voor nieuwe merken. Olivier Sermeus: ‘In onze ambitie om mobiliteit te creëren, verliezen we uiteraard onze hoofdactiviteit niet uit het oog: automerken verdelen. We veranderen niet van job, maar vullen hem aan met diensten. En daarbij hoort een eventuele uitbreiding van onze merkenportefeuille. We praten op dit moment met heel wat constructeurs om nieuwe merken binnen te halen.’

Advertentie
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.