Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘De auto hoort thuis aan de stadsrand’

©Shutterstock

Hoe verplaatsen we ons in de stad van morgen? Autofuturist Jeroen Vertongen licht een tipje van de sluier over wat hij verwacht voor 2026 en later. ‘Wat je dagelijks nodig hebt, moet vanaf je woonplaats te voet of met de fiets binnen het kwartier bereikbaar zijn.’

‘Nabijheid is de beste mobiliteit’, meent Jeroen Vertongen, autofuturist bij Fabriek Kramiek, een kenniscentrum dat automotive bedrijven en mobiliteitsorganisaties inspireert en ondersteunt. Met ‘nabijheid’ bedoelt hij dat we veel verplaatsingen kunnen vermijden door te wonen in de buurt van winkels, werk en ontspanning.­­

Jeroen Vertongen ziet Europese grootsteden als Kopenhagen, Amsterdam, Parijs en Barcelona het goede voorbeeld geven. De binnenstad is er ingedeeld in verschillende districten waar wonen, werken en winkelen gegroepeerd zijn. ‘In België en dan vooral in kleinere centrumsteden als Mechelen of Leuven, kan dat zelfs binnen de stadsring.’

Advertentie

15 minute city

In die districten, vergelijkbaar met compacte stadscentra, is het 15 minute city-concept van toepassing: wat je dagelijks nodig hebt, moet vanaf je woonplaats te voet of met de fiets binnen het kwartier bereikbaar zijn.

Wandelaars en fietsers moeten op de eerste plaats komen in steden, dan deelmobiliteit en openbaar vervoer en daarna privéwagens.

Jeroen Vertongen
autofuturist

‘Ik ben voorstander van slow first, dan shared en pas dan private owned’, benadrukt Jeroen Vertongen. ‘Wandelaars en fietsers moeten op de eerste plaats komen in steden, dan deelmobiliteit en openbaar vervoer en daarna privéwagens.’

Die privéwagens staan bij voorkeur geparkeerd aan de rand van de stad. Ze dienen vooral om lange verplaatsingen mee te maken: naar andere steden, vakantiebestemmingen enzovoort. ‘Je zou kunnen argumenteren dat elektrische autonome auto’s wel in de binnenstad mogen omdat ze niet vervuilen. Maar de bevolking groeit en mensen verplaatsen zich gemiddeld drie keer per dag. Dat geeft een hoop verkeer.’

Advertentie

Gratis vervoer

Om die transitie geleidelijk in goede banen te leiden, kijkt Jeroen Vertongen uit naar binnensteden met ruimte voor multimobiliteit. ‘In plaats van drie of vier rijstroken voor auto’s te voorzien, kunnen steden op dezelfde ruimte een strook voor wandelaars maken, een voor fietsers, een voor openbaar vervoer en een voor auto’s. Allemaal voorzien van een afzonderlijke bedding. Zo kunnen steden gefaseerd evolueren naar een autoluwe binnenring.’

In zelfrijdende shuttles kunnen marketeers alle zintuigen van de mens bespelen.

Jeroen Vertongen
autofuturist

In een nog verdere toekomst, wanneer zelfrijdende wagens door de stad cruisen, acht Jeroen Vertongen het realistisch dat bedrijven dit type vervoer gratis zullen maken voor de gebruiker, in ruil voor reclame of een productervaring tijdens de rit.

‘In zelfrijdende shuttles kunnen marketeers alle zintuigen van de mens bespelen. Een parfumproducent kan niet alleen een video afspelen tijdens de rit waarin beelden en geluiden waargenomen worden, maar ook een vleugje van dat parfum verstuiven: geen enkel ander medium biedt dat.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.