Maak kennis met de Polestar 3: de eerste SUV van het Zweedse elektrische performance automerk. Daarmee betreedt Polestar een van de segmenten van de auto-industrie met de hoogste winstmarge en groei. Hoofddesigner Maximilian Missoni vertelt welke ontwerpvisie er achter de wagen schuilgaat. ‘We willen de kloof tussen bestuurder en wagen dichten met technologie en luxe herdefiniëren via duurzame materialen.’
De Polestar 3 is een krachtige, elektrische performance SUV die via zijn baanbrekende design de zintuigen prikkelt met een uitgesproken vorm en uitstekende rijdynamiek. ‘Hij oogt overduidelijk als een Polestar’, vertelt Maximilian Missoni, die als Head of Design bij Polestar mee aan de tekentafel stond. ‘De Polestar 3 gebruikt de designtaal die we voor het eerst presenteerden bij onze conceptwagen, de Polestar Precept.’
De eerste SUV van Polestar brengt de ‘sport’ terug bij de SUV en blijft tegelijk trouw aan zijn performance roots. Met zijn standaard actieve dempers wisselt de Polestar 3 razendsnel tussen een comfortabele of strakke ophanging. ‘Hij heeft het directe vermogen om in minder dan een oogwenk te transformeren van een comfortabele cruiser naar een scherpe, wendbare performance car’, zegt Thomas Ingenlath, CEO van Polestar. ‘Dàt maakt de Polestar 3 bijzonder.’ Tegelijk profiteert hij van een laag zwaartepunt en een brede spoorbreedte voor ultieme stabiliteit en een opwindend gevoel achter het stuur.
Baanbrekende designkeuzes
De wagen bulkt van de baanbrekende designkeuzes. Zo bekijken de designers van Polestar roosters en ventilatieopeningen heel anders. ‘De grille is een verouderd symbool van kracht’, stelt Maximilian Missoni. ‘Wij hebben dit vervangen door de SmartZone. De grille liet de motor ademen, terwijl de SmartZone sensoren, radars en camera's herbergt waardoor de auto écht kan zien.’ Veel Polestar-concurrenten slepen een erfenis mee en moeten beantwoorden aan hun geschiedenis, de waarden en de eisen van de klanten van vroeger. ‘Wij starten met een schone lei’, klinkt het bij Polestar.
De SmartZone herbergt sensoren, radars en camera's waardoor de auto écht kan zien.
De chroomlijsten zijn nog zo’n voorbeeld. Ze vormen al jaren een klassiek symbool bij premium wagens. ‘Maar eigenlijk verbergen ze de laslijnen’, weet Maximilian Missoni. ‘Wij hebben die lijsten niet nodig, zodat we premium kunnen herdefiniëren.’ Polestar meent voorts dat premium en duurzaamheid onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. ‘Als het niet duurzaam is, dan is het niet premium’, benadrukt Maximilian Missoni. ‘De Polestar 3 combineert prestaties met duurzame materiaalkeuzes. Dat levert een premium luxeproduct op.’
De toekomst start nu
Met die visie en door middel van design ondersteunt en faciliteert Polestar de verschuiving naar een elektrische, duurzame mobiliteit. De Polestar 3 zal op termijn ook autonoom kunnen rijden op de snelweg, aangestuurd door de best-in-class LiDAR-sensor van Luminar en de gecentraliseerde NVIDIA-rekenkracht. Bij de lancering krijgt hij een Dual motor-aandrijflijn en een sterke batterij, met een rijbereik van meer dan 600 km (WLTP). Polestar is van plan om de volgende drie jaar elk jaar een nieuwe wagen te lanceren, te beginnen met de Polestar 3. ‘De toekomst begint vandaag’, besluit Maximilian Missoni.