Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Een elektrische auto kiezen? Hier moet je zeker op letten

Nog nooit stapten zo veel Belgen over naar een elektrische wagen als in 2023. Voor bestuurders die altijd met een verbrandingsmotor gereden hebben, gaat een nieuwe wereld open. Bij de keuze van een nieuwe auto moeten ze plots rekening houden met ‘onbekende’ factoren. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? Jochen De Smet en Stijn Blanckaert, auteurs van het boek Iedereen elektrisch!, delen graag enkele inzichten.

Elektrisch rijden zit in een stroomversnelling. Het aantal volledig elektrische personenwagens in ons land is in een jaar tijd bijna verdubbeld, zo blijkt uit cijfers van statistiekbureau Statbel. Op 1 augustus 2022 waren er 71.651 elektrische wagens ingeschreven, precies een jaar later al 138.749. Op 1 juli 2023 begon een nieuwe fase in de fiscaliteit van bedrijfswagens die de elektrische wagen de jongste maanden een impuls heeft gegeven. Kortom: de tijden zijn veranderd, net als de manier waarop je een nieuwe auto kiest.

Welk rijbereik heb je nodig?

Range anxiety of rijbereikangst is steeds minder een issue, dankzij de vooruitgang in batterijtechnologie. Toch blijft het verstandig om op voorhand goed na te denken over je rijprofiel. ‘De meeste elektrische wagens hebben vandaag een rijbereik van 400 à 500 kilometer, soms al meer dan 600 kilometer. Je kiest beter een wagen met een batterij die aangepast is aan je dagelijks vereiste rijbereik’, adviseert Jochen De Smet, voorzitter van EV Belgium, de federatie van bedrijven die actief zijn in de elektrische transitie. ‘Er wordt te veel belang gehecht aan de batterijcapaciteit.’

Wanneer je een elektrische wagen kiest met een boordlader van 11 kW op wisselstroom, heeft het weinig zin om te investeren in een sterker (en duurder) laadpunt van 22 kW.

Autojournalist Stijn Blanckaert treedt hem bij: ‘De grootte van je batterij is relatief gezien minder belangrijk dan de snelheid waarmee je ze kunt opladen. Als je snel kunt laden, beperk je het tijdverlies aan het laadpunt. Je hoeft niet per se een batterij met een capaciteit van 80 kWh mee te zeulen als je met 60 kWh toekomt. Zo geef je minder geld uit, beperk je het gewicht van de elektrische wagen en verbruik je minder energie.’

Kijk naar het gemiddelde, niet naar de piek

Een elektrische wagen die snel kan opladen, geniet de voorkeur. Blanckaert wijst op een ander aandachtspunt dat weleens vergeten wordt: ‘Niet zozeer de piek maar wel het gemiddelde laadvermogen is belangrijk. Bepaalde auto’s halen tijdens het laden aan een snellader met gelijkstroom een piek van 205 kW, maar slechts gedurende drie minuten. Daarna vallen ze terug, waardoor ze uiteindelijk maar een gemiddelde laadsnelheid van 91 kW realiseren om de batterij van 10 tot 80 procent op te laden. Andere auto’s met een lagere piek van 150 kW houden het langer vol en komen uit op een gemiddelde van bijvoorbeeld 99 kW.’

Welk laadpunt?

Hoe snel je de batterij kunt opladen, hangt niet alleen af van het laadpunt maar ook van de boordlader in je wagen. Het is belangrijk om die twee op elkaar af te stemmen. Wanneer je een elektrische wagen kiest met een boordlader van 11 kW op wisselstroom, heeft het weinig zin om te investeren in een sterker (en duurder) laadpunt van 22 kW.

‘Als je af en toe thuis werkt en hernieuwbare energie uit zonnepanelen haalt, kun je veel besparen. Dan voorzie je het best een intelligent laadpunt dat detecteert op welk moment zonne-energie geproduceerd wordt’, zegt De Smet. Laden aan een huishoudelijk stopcontact vindt hij geen goed idee. ‘Dat is een gevaarlijke noodoplossing. Laad zeker niet langer dan drie uur aan een stopcontact om oververhitting van de leidingen en het stopcontact zelf te vermijden.’

Opletten met trekhaak

Wil je een auto met trekhaak om bijvoorbeeld een fietsendrager, een aanhangwagen of een caravan mee te nemen? Op heel wat elektrische wagens kan of mag geen trekhaak gemonteerd worden en als het wel kan, ligt het sleepvermogen lager.

‘Het is geen probleem om een fietsendrager te plaatsen of een kleine aanhangwagen te slepen. Bij een caravan word je wel geconfronteerd met extra luchtweerstand, waardoor het rijbereik afneemt’, zegt Blanckaert. ‘En als je wilt parkeren aan een laadpunt moet je mogelijk de caravan eerst afkoppelen.’

Ruimer aanbod

‘Uiteindelijk is het vooral belangrijk dat je een elektrische wagen kiest die past bij jouw verplaatsingsgedrag en waar je je goed bij voelt. Dat wordt steeds gemakkelijker. Je hoeft niet meer te kiezen voor het enige elektrische model in de showroom, want er komt alsmaar meer keuze’, zegt Blanckaert.

De constructeurs kondigen massaal nieuwe elektrische modellen aan. En daar zitten heel wat auto’s tussen in de prijsklasse onder 40.000 euro, de maximumgrens voor de Vlaamse premie op elektrische wagens vanaf 2024.

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.