Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Een EV is nu al veel betaalbaarder dan een brandstofwagen’

©Shutterstock

Een vaak gehoorde opmerking bij veel benzine- en dieselrijders: ‘elektrische wagens zijn nog te duur.’ Bijgevolg kijkt een grote groep particulieren even de kat uit de boom. ‘Onterecht’, vinden Joeri Van Mierlo en Johan Driesen. ‘EV’s zijn juist veel voordeliger.’

Het klopt dat de elektrische versie van een nieuwe wagen vandaag gemiddeld vijfduizend euro duurder is dan hetzelfde model met brandstofaandrijving. Maar dat verschil is vrij snel terugverdiend. ‘Wie een EV koopt, moet voorbij de aankoopprijs kijken’, meent Johan Driesen, specialist elektrische energie bij EnergyVille. ‘De totale eigendomskosten (TCO) en het verbruik zijn veel belangrijker. En die zijn bij elektrische wagens beduidend lager.’

Een subsidie voor een elektrische tweedehandswagen lijkt zinvol.

Joeri Van Mierlo
directeur bij MOBI-VUB

Goedkoper in verbruik

EV’s zijn in Vlaanderen bijvoorbeeld volledig vrijgesteld van verkeersbelasting en BIV. In Wallonië en Brussel geldt het minimum. Omdat ze geen oliefilters, versnellingsbak en veel minder bewegende onderdelen hebben, is het onderhoud veel voordeliger. ‘Rijden op elektriciteit is bovendien gemiddeld de helft goedkoper dan op brandstof’, zegt Joeri Van Mierlo, directeur bij MOBI, onderzoekshub voor elektromobiliteit aan de Vrije Universiteit Brussel. ‘Wie thuis laadt via zonnepanelen rijdt nog goedkoper.’

En dan is er nog de aankooppremie van de Vlaamse overheid, waardoor je bij aankoop van een EV van minder dan 40.000 euro een premie tot 5.000 euro ontvangt. Er wordt verwacht dat een aantal constructeurs hierop zal inspelen, door de prijzen van bepaalde modellen te verlagen tot net onder de premiegrens. ‘Dat kan, maar ik ben geen fan van premies’, zegt Driesen. ‘Het is volgens mij veel beter om de markt te laten spelen.’

Uiterlijk in 2026 kost een EV in aankoop evenveel als eenzelfde model met benzineaandrijving.

Johan Driesen
specialist elektrische energie bij EnergyVille

Nieuwe technologieën en tweedehandsmarkt

In die markt worden elektrische wagens elk jaar betaalbaarder. Batterijpakketten zijn de voorbije jaren tienmaal goedkoper geworden, en die prijsdaling gaat voort. Driesen: ‘Onder meer door efficiëntere en grotere productielijnen, en nieuwe technologieën zoals kobaltvrije batterijen.’ Dit zal de aankoopprijzen de volgende jaren verder drukken. ‘Uiterlijk in 2026 kost een EV in aankoop evenveel als eenzelfde model met benzineaandrijving’, klinkt het.

Van Mierlo benadrukt dat jaarlijks slechts 130.000 van de meer dan 1 miljoen verkochte nieuwe wagens in België aangekocht worden door particulieren. De meeste mensen shoppen vooral op de tweedehandsmarkt. ‘Het gros van de nieuwe wagens in ons land zijn salariswagens of bedrijfswagens. Daar bevinden zich momenteel ook het grootste aantal EV’s.’ Eens afgeschreven voor de leasingmarkt – en dat is al na enkele jaren – komen die wagens binnen handbereik van particulieren. ‘De tweedehands EV-markt zal weldra boomen’, besluiten de twee experts. ‘Een subsidie voor een elektrische tweedehandswagen lijkt zinvol’, tipt Van Mierlo.

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.