Zorgt elektrisch rijden voor problematische verbruikspieken? Zullen er voldoende wagens zijn? En weegt je EV zwaar op de portemonnee? Johan Driesen, verbonden aan het onderzoekscentrum EnergyVille, blikt vooruit op de shift naar het elektrische wagenpark.
Is onze infrastructuur klaar voor een shift naar 100 procent emissievrije bedrijfswagenparken?
Johan Driesen: ‘Als we de komende jaren allemaal elektrisch gaan rijden, verbruiken we meer elektriciteit. Maar we zullen geen verdubbeling zien. De enige bottleneck die ik zie, zit bij de distributienetbeheerders. We komen allemaal thuis rond dezelfde tijd. Als we ons gedragen als kuddedieren pluggen we allemaal op datzelfde moment onze wagen in. Dan zitten we met een enorme verbruikspiek en dat is een probleem. Het kernwoord is flexibiliteit. We kunnen slim laden, met thuisbatterijen en slimme laadpunten. Mensen met een oprit of een garage kunnen inspelen op die flexibiliteit.
Wel lig ik wakker van de groep mensen die niet thuis kan laden. In veel steden zie je publieke laadpunten. Het probleem daarmee is dat die een relatief laag vermogen hebben. Auto’s moeten daar heel lang staan laden.’
Waar en wanneer kunnen zij hun wagen dan laden?
‘Je moet laden op het meest geschikte moment, zoals overdag op bedrijfsparkings als er veel zonne-energie is. Er zijn nog plaatsen waar laders kunnen worden geplaatst. Denk aan parkings van supermarkten waar mensen ’s avonds hun auto kunnen laden, eventueel met een reservatiesysteem.’
Hoe staat het wagenpark van bedrijven ervoor?
‘Dankzij de populariteit van de salariswagen heeft ons land een van de jongste en properste bedrijfsvloten. Om de vier à vijf jaar wordt zo’n leasing vernieuwd, waardoor alles heel snel kan gaan. Bedrijven moeten vooral nadenken over hoe ze al die wagens gaan laten opladen. Gemiddeld genomen kan de helft van de werknemers niet thuis laden.
Ik hoor bedrijven soms panikeren bij het idee dat ze op elke parkeerplaats een laadpunt moeten installeren. Natuurlijk hoeft dat niet. Niet elke auto moet elke dag volledig opladen. Er moet vooral nagedacht worden over het slim beheren van wie wanneer laadt en hoe je het laadvermogen verdeelt. Zo moeilijk is dat niet. Er bestaan al commerciële systemen om dat te regelen.’
Zullen er voldoende elektrische wagens zijn tegen 2026?
‘Daar maak ik me geen zorgen over. Particulieren zien wel op tegen de hogere aankoopprijs. Dat is het drama van de energietransitie. Het kost veel, maar daarna verdien je het terug. Je hebt de hoge brandstofprijzen niet meer en nagenoeg geen onderhoud.
En elektriciteit is duur, maar voor autorijden is het goedkoop. Een kilometer rijden met een elektrische wagen kost maar de helft (€0,05) van een kilometer met een brandstofwagen (€0,10). Bovendien zijn de prijzen van batterijen de voorbije jaren spectaculair gedaald. Men verwacht een break-evenprijs tussen elektrische- en benzinewagens rond 2025.’