Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Elektrisch rijden doe je in stijl en met de nodige snufjes

De nieuwe Peugeot E-3008 ©Peugeot

Als je kijkt naar de automerken met een uitgebreid elektrisch gamma, dan behoort Peugeot tot de koplopers. Maar de ambities van het merk liggen nog hoger. Onder meer de nieuwe E-3008 staat te trappelen, een elektrische fastback-SUV.

‘Peugeot wil al in 2025 de leider in elektrische voertuigen zijn’, zegt Emmanuel Scheenaerts, marketingdirecteur van Peugeot BeLux. ‘Tegen 2030 willen we evolueren naar een volledig elektrisch merk. Bijna alle modellen die we lanceren zijn elektrische auto’s. In de eerste plaats bieden we in elk segment een elektrische wagen aan. Recent voegden we de E-308 berline en E-308 SW break toe. En nu kan je ook de E-3008 bestellen.’

Zeven zitplaatsen

Met de E-3008 introduceert Peugeot het nieuwe STLA Medium-platform dat de basis vormt voor meerdere elektrische modellen in de Stellantis-groep, waartoe Peugeot behoort. ‘Dat platform is electric by design, wat betekent dat het van in het begin ontworpen is voor elektrische wagens. Je kan een autonomie bieden van 525 tot 700 kilometer in de versie met groot rijbereik.’

©RV

‘Bij Peugeot hebben we van in het begin gezegd dat het design essentieel is, ongeacht of het om een elektrisch model gaat ’

Emmanuel Scheenaerts
Marketingdirecteur van Peugeot BeLux

‘Binnenkort onthullen we de E-5008, met dezelfde capaciteiten als de E-3008 en die uitpakt met zeven zitplaatsen. Dat is een groot voordeel, want er is nog niet veel keuze als je zoekt naar een elektrische wagen met meer dan vijf plaatsen. Eind 2024 introduceren we de elektrische versie van de fastback 408. Ons elektrificatieplan zit goed op schema. Ook onze bedrijfsvoertuigen Partner, Expert en Boxer zijn al elektrisch.’

Knap design

Peugeot wil zijn wagens efficiënt, technologisch én mooi maken. ‘We hebben niet alleen een industriële visie, maar ook een merkvisie. Peugeot bouwt voort op drie pijlers: allure (aantrekkelijk design), emotion (instinctief rijplezier) en excellence (compromisloze kwaliteit en gebruiksgemak). Lange tijd hadden elektrische wagens een apart design dat niet bij iedereen in de smaak viel. Bij Peugeot hebben we van in het begin gezegd dat het design essentieel is, ongeacht of het om een elektrisch model gaat.’

Peugeot Panoramisch

Al ruim tien jaar onderscheidt Peugeot zich met de i-Cockpit, een originele interieurinrichting. ‘Ten eerste heb je het scherm voor de bestuurder, dat ideaal geplaatst is, waardoor je je blik niet van de weg moet afwenden. Het compacte stuur is gemakkelijk te bedienen. Tot slot is het centrale scherm de interface voor al het infotainment’, legt Emmanuel Scheenaerts uit.

Vandaag ondergaat de Peugeot i-Cockpit een belangrijke evolutie. De E-3008 introduceert de nieuwe Panoramic i-Cockpit. Het scherm voor de bestuurder en het centrale scherm vloeien samen tot een gebogen scherm met een diameter van 21 duim. ‘Het scherm zweeft als het ware boven het dashboard. Het is gemakkelijk te gebruiken.’ Led-sfeerverlichting met keuze uit acht kleuren benadrukt het zwevende effect. Het scherm is lichtjes naar de bestuurder gebogen en geeft je toegang tot het geconnecteerde infotainmentsysteem Peugeot i-Connect.

Fiets opladen

Zowel met zijn elektrische wagens als met alle diensten errond wil Peugeot het verschil maken. ‘We integreren een gps die je vertelt waar de laadpunten zich bevinden en welke laadpunten beschikbaar zijn. Het gaat niet alleen over de wagens zelf, maar ook over laadoplossingen onderweg, thuis of op het werk.’ Met de My Peugeot-app van de nieuwe E-3008 kan je je wagen lokaliseren, vanop afstand vergrendelen, de batterij op temperatuur brengen of een laadsessie plannen. Je krijgt ook toegang tot de App Store met applicaties voor muziek, reizen, nieuws, entertainment, het weer en meer, die zijn rechtstreeks beschikbaar in het infotainmentsysteem van de nieuwe E-3008.

Met over-the-air updates blijven de navigatie en de software van de auto actueel. Peugeot biedt ook smart charging, wat betekent dat de auto detecteert op welk uur hij best stroom kan laden. Zo regelt de E-3008 het ideale tijdstip en vermogen om de batterij goedkoper op te laden. Ook zeer handig: dankzij vehicle-to-load (V2L) kan de E-3008 vanaf 2025 vanuit zijn hoogspanningsbatterij stroom leveren om een elektrische fiets op te laden of een toestel te voeden.

Power of choice

Peugeot is koploper in de elektrische transitie, maar niet iedereen kan overschakelen naar een puur elektrische wagen. ‘We beseffen dat bepaalde bestuurders liever een geëlektrificeerde dan een volledig elektrische wagen willen. Van de nieuwe 3008 lanceren we niet alleen een elektrische versie, maar ook een plug-inhybride en een zelfopladende milde hybride. Voor een particulier kan een hybride zeker een goede keuze zijn, zowel voor het milieu als voor zijn budget.’   

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.