Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Speedpedelec zet razendsnelle opmars voort

Kobe Broos, Stromer ( © Marco Mertens)

Het succes van de speedpedelec lijkt niet te stoppen in ons land. Vorig jaar werden er 17.592 nieuwe exemplaren ingeschreven. Dat is ruim 42 procent meer dan in 2021. ‘Negen op de tien gebruikers schakelen de speedpedelec voornamelijk in voor woon-werkverkeer, als alternatief voor de wagen’, zegt Kobe Broos van marktleider Stromer.

De Belgische markt voor elektrische fietsen die snelheden tot 45 kilometer per uur halen, is matuur geworden. In totaal rijden er nu meer dan 67.000 speedpedelecs rond in ons land. Ook de start van 2023 is veelbelovend. In Vlaanderen werden er in het voorbije eerste kwartaal 22,3 procent meer speedpedelecs ingeschreven dan in dezelfde periode vorig jaar.

Met een marktaandeel van 37 procent is het Zwitserse merk Stromer marktleider op de Belgische markt. ‘Vorig jaar werd er in België – en dan vooral in Vlaanderen – meer dan 44,5 miljoen kilometer afgelegd met onze speedpedelecs’, zegt Kobe Broos, Global Sales Director bij myStromer AG. ’Veel bedrijven bieden hun medewerkers toegang tot een speedpedelec via het cafetariaplan. En soms zelfs via hun bedrijfsvloot, als vervanger voor een poolwagen.‘

Advertentie

Helm met remlicht

De Belg wil niet langer stilstaan in het verkeer. Ook dat verklaart het succes van de snelle elektrische fiets in ons land. Bovendien genieten werknemers van een – inmiddels verplichte – fietsvergoeding voor woon-werkverkeer en wordt de uitrol van de leasefiets aangemoedigd bij werkgevers.

Wie met een Stromer rijdt, geniet ook van de technologische snufjes waarmee deze speedpedelecs worden uitgerust. ‘Niet gezien worden is de belangrijkste oorzaak van fietsongevallen. Daarom introduceerden we een helm met remlicht’, legt Broos uit. ‘Een licht op hoofdhoogte is veiliger dan op been- of kniehoogte. Het remlicht op helm staat via bluetooth in verbinding met de remhendel en reageert meteen.’

Een speedpedelec is geen bromfiets klasse B. Dat is een hardnekkig misverstand.

Kobe Broos
Global Sales Director bij myStromer AG

Drie Stromer-modellen beschikken over een ABS-systeem, zodat het voorwiel niet blokkeert bij een noodstop. Er is ook een crash-alarmsysteem, dat bij een val een timer activeert. Wanneer je die niet tijdig uitschakelt, verstuurt de fiets automatisch een bericht met de gps-coördinaten van je locatie naar je noodcontacten.

Verkeersregels

Broos wijst ook op de verkeersregels voor speedpedelecs in ons land als reden voor het toenemende succes. Speedpedelecs mogen in een zone 50 kiezen of ze de rijbaan of het fietspad gebruiken. ‘Op wegen waar de opgelegde snelheid hoger ligt dan 50 km/uur moeten speedpedelecs op het fietspad. Ook jaagpaden langs Vlaamse waterlopen zijn sinds dit jaar geen verboden terrein meer. Op voorwaarde dat speedpedelecs er niet sneller rijden dan 30 km/uur.’

Advertentie

Eén euvel ziet Broos nog graag uit de weg geruimd. ‘Een speedpedelec is geen bromfiets klasse B. Dat is een hardnekkig misverstand. Volgens de wegcode behoren speedpedelecs tot klasse P. Lokale wegbeheerders vermelden die klasse P meestal niet op hun verkeersborden. Dat zorgt voor onduidelijkheden. Die signalisatie kan dus beter.’

67.000

Het aantal speedpedelecs die je vandaag op Belgische wegen vindt.

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.