Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Total cost of ownership evolueert naar total cost of usage’

©Shutterstock

De shift naar elektrische bedrijfswagens is volop bezig. Een grote aanpassing voor de bedrijven, de werknemers en de leasingmaatschappijen. Wat is de impact op de total cost of ownership (TCO)? En is dat criterium nog relevant? Stefan Delaet, voorzitter van Renta (Belgische Federatie van Voertuigen Verhuurders) en CEO van KBC Autolease, vertelt hoe de markt verandert.

Er verschijnen steeds meer elektrische wagens in het straatbeeld. Hoe populair zijn ze vandaag als bedrijfswagen?

‘De nieuwe fiscale wetgeving van minister Vincent Van Peteghem heeft als grote voordeel dat ze eindelijk duidelijkheid heeft gecreëerd. Zo kreeg de markt een stevige impuls. De vergroening die je nu ziet, is te danken aan de b2b-markt, vooral gedreven door duurzaamheid en fiscaliteit. Als je dit drie jaar geleden gevraagd had, was het antwoord wellicht anders geweest. Nu zien we dat ongeveer 60 procent van de nieuwe bedrijfswagens een stekker heeft, zowat de helft is volledig elektrisch en de andere helft plug-inhybride. De laatste maanden overklassen de plug-inhybrides de elektrische wagens.’

Denk je dat dit een tijdelijk fenomeen is?

‘Daar ben ik inderdaad gerust op. Vanaf januari 2023 vermindert de aftrekbaarheid voor de brandstofkosten van een plug-inhybride tot 50 procent. Dat speelt vooral bij de werkgevers. Vanaf juli 2023 daalt de fiscale aftrek van wagens op fossiele brandstof, inclusief de plug-inhybrides, gradueel naar 0 procent. De solidariteits- of CO2-bijdrage betaald door de werkgever verhoogt bovendien sterk. Een voorbeeld. Voor een plug-inhybride met 40 g/km besteld vanaf juli 2023 stijgt de CO2-bijdrage van 63,4 euro per maand in 2024 naar 212,5 euro in 2027. Dan zullen veel mensen anders beginnen te denken. De plug-inhybrides zullen nog even pieken en dan wegebben. Het is trouwens opvallend hoeveel plug-inhybrides er in België rondrijden als je naar de Europese marktdata kijkt. In andere landen zijn vooral de (milde) hybrides populair.’

Het wordt en zware klus voor de Tesla’s van deze wereld om hun voorsprong te behouden. Er wacht ons een stortvloed van nieuwe, voor velen onbekende merken.

Stefan Delaet
voorzitter Renta en CEO KBC Autolease

Verschuift de populariteit van bepaalde automerken of -modellen in de fleetmarkt door de elektrificatie?

‘De first movers bij de elektrische merken hebben een zeer uitgesproken profiel. Early adopters kiezen daarvoor, maar dat is niet de meerderheid. Ik heb de indruk dat veel autorijders nog heel merkgevoelig zijn. De Europese premiummerken zijn aan een inhaalbeweging bezig en het wordt nog een zware klus voor de Tesla’s van deze wereld om hun voorsprong te behouden. Er wacht ons een stortvloed van nieuwe, voor velen onbekende merken.’

Wat betekent de elektrificatie van het wagenpark voor de leasingtarieven?

‘Mogelijk moeten bepaalde leasebudgetten geïndexeerd worden, maar dat komt vooral door de hogere kostprijs van auto’s, het duurdere onderhoud en de inflatie. Dat wordt deels gecompenseerd door de fiscale voordelen. De rente hebben we niet in de hand en die ligt hoog. Velen gaan ervan uit dat de onderhoudskosten van een elektrische auto lager zijn. Daar plaats ik een vraagteken bij. We zien dat schadegevallen bij elektrische auto’s vaak duurder zijn.

De gevolgen van de elektrificatie voor de marges van de leasingbedrijven zijn nog onduidelijk. Niemand heeft een goed zicht op hoe de tweedehandsmarkt voor deze auto’s zal evolueren. Er is een risico omdat de technologie nog nooit zo snel vooruitging als vandaag. Dat is een grote uitdaging, want de restwaarde blijft een determinerend gegeven.’

Velen gaan ervan uit dat de onderhoudskosten van een elektrische auto lager zijn. Daar plaats ik een vraagteken bij. We zien dat schadegevallen bij elektrische auto’s vaak duurder zijn.

Stefan Delaet
voorzitter Renta en CEO KBC Autolease

Met welke factoren moet je rekening houden om de TCO van een elektrische bedrijfswagen te berekenen?

‘De berekeningswijze is dezelfde als voor een thermische wagen, maar de parameters verschillen. De TCO voor een elektrische wagen is een pak eenvoudiger door de 100 procent aftrekbaarheid van heel wat kostenposten. Je hoeft ook geen ingewikkelde formule te gebruiken voor de CO2-bijdrage. De TCO is het resultaat van objectieve elementen, zoals de investeringswaarde van de auto, de restwaarde, de rentevoeten, de onderhoudskosten enzovoort.

Er is voor de TCO echter geen standaard in de markt. Renta heeft als federatie geprobeerd om die te creëren, maar dat is niet gelukt. Er bestaat dan weer wel een Renta-norm voor schade (een standaard voor de inspectie van al dan niet aanvaardbare schade op het einde van een leasecontract, n.v.d.r.). Als je drie TCO’s naast elkaar legt, krijg je drie verschillende formules. Je kunt de gegevens van de fabrikant gebruiken, maar andere leasingbedrijven hanteren liever hun eigen ervaringsmodellen.’

Wordt TCO als criterium belangrijker door de elektrificatie?

‘Nee, ik denk dat de TCO door de elektrificatie deels zal verdwijnen en de formule meer gestandaardiseerd zal worden. Je kunt de TCO laten vallen en auto’s met elkaar vergelijken op basis van de maandelijkse leaseprijs. De total cost of ownership (TCO) zal veranderen naar een total cost of usage (TCU). En dan kom je bij een mobiliteitsbudget terecht. Hoeveel kost mobiliteit? Hoe kun je wisselen tussen verschillende vervoersmodi?’

Ik geloof dat de elektrificatie ervoor zal zorgen dat meer mensen een auto as a service zullen kiezen.

Stefan Delaet
voorzitter Renta en CEO KBC Autolease

Hoe zie je de rol van leasingmaatschappijen evolueren?

‘Leasingmaatschappijen moeten hun rol als ontzorgende en dienstverlenende partij op zich nemen. We zijn merkonafhankelijk en moeten een best deal aanbieden door te vergelijken. Voorlopig merken we nog geen grote verschuiving naar leasecontracten met kortere, flexibelere looptijden.

Bij deze transitie wordt vaak over de technologie gesproken, maar voor mij gaat het meer om een mentaliteitsverandering. Die zal tijd kosten. Ik geloof dat de elektrificatie ervoor zal zorgen dat meer mensen een auto as a service zullen kiezen, als een leaseproduct. Dankzij financieringsmogelijkheden kan de transitie toch betaalbaar worden.’

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.