De energietransitie in de wereld van de mobiliteit gaat steeds sneller. Dat is uiteraard ook TotalEnergies niet ontgaan. Het energiebedrijf was al de Belgische marktleider in servicestations en tankkaarten en heeft nu ook grootse plannen op de markt van de laadoplossingen met TotalEnergies Charging Solutions.
‘Om ons toe te spitsen op laadoplossingen, hebben we beslist een nieuw filiaal op te richten’, vertelt Stefaan De Ganck, directeur van TotalEnergies Charging Solutions Belgium. ‘We willen onze klanten begeleiden in hun energietransitie en het verschil maken met onze geïntegreerde aanpak. De behoefte aan traditionele brandstoffen wordt 100 procent ingevuld door servicestations, maar bij elektrische mobiliteit gebeurt dat gefragmenteerd: thuis, op het werk, onderweg of in servicestations. Om dat allemaal te verbinden en vlot te laten verlopen, heb je een goed geoliede machine nodig.’
Vier segmenten
TotalEnergies Charging Solutions levert laadoplossingen in vier segmenten. ‘Ten eerste bij bedrijven, onze traditionele klanten. Daarnaast ook thuis bij hun medewerkers met een bedrijfswagen. Natuurlijk plaatsen we ook laadpunten in onze Belgische servicestations. Tegen eind 2022 zullen we daar 66 snelladers hebben en tegen 2030 meer dan duizend. Tot slot installeren we en baten we publieke laadpunten uit langs de wegen. Onze tankkaart wordt een multi-energiekaart die toegang biedt tot meer dan 300.000 laadpunten in Europa’, vertelt Stefaan De Ganck. Mocht je je afvragen of particulieren uit de boot vallen: die kunnen terecht bij zusterbedrijf TotalEnergies Power & Gas (het vroegere Lampiris).
Tegen 2030 plaatsen we meer dan 1.000 snelladers in onze servicestations.
Publieke laadpunten
Tot voor kort was TotalEnergies Charging Solutions een bescheiden speler op de markt van de publieke laadpunten, maar nu groeit het snel. Stefaan De Ganck: ‘Door alle opdrachten die steden, gemeenten en regio’s ons toevertrouwd hebben, worden we de komende jaren Belgisch marktleider in aantal publieke laadpunten. Onze eerste ervaring hebben we opgedaan in Brussel, waar we intussen meer dan 800 laadpunten uitbaten. Dan volgden Antwerpen (3.000 laadpunten) en Gent (1.000 laadpunten). In vergelijking met Vlaanderen zijn er in Wallonië veel minder publieke laadpunten, maar ook daar willen we uiteraard ons steentje bijdragen.’
Deze zomer won het bedrijf de aanbesteding voor West-Vlaanderen en Vlaams-Brabant. Het gaat om 4.400 openbare laadpunten met 100 procent hernieuwbare elektriciteit uit windenergie. ‘Elektromobiliteit heeft alleen zin als het om groene elektriciteit gaat’, vindt Stefaan De Ganck. ‘TotalEnergies heeft de ambitie om tegen 2030 bij de vijf wereldspelers te behoren voor de productie van elektriciteit uit zon of wind.’
Solide partner
‘Zowel bedrijven als overheden komen in de volgende fase van de energietransitie. Ze zoeken solide partners die grote volumes aankunnen én van wie ze weten dat ze over twintig jaar nog bestaan. De knowhow die we de afgelopen honderd jaar opgebouwd hebben, kunnen we nu heel goed gebruiken voor laadoplossingen’, besluit Stefaan De Ganck.