Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

De brug slaan tussen de oude en de nieuwe economie

Jaïme Cuykens, Innovation Banker bij ING: 'Innovatie is geen exclusief domein van starters en groeibedrijven. Ook onze grote ondernemingen, kmo’s en familiebedrijven zijn bijzonder innovatief.' ©Marco Mertens

Een bankier die veel meer is dan enkel een kredietadviseur? Iemand die ook alle alternatieve financieringsmogelijkheden kent en vertrouwd is met de meest recente technologieën? Dat is de innovation banker, de strategische sparringpartner die elke onderneming helpt groeien.

Het is voor bedrijven niet altijd evident om innovatieve producten of diensten te ontwikkelen en die succesvol op de markt te brengen. Aan de technologie ligt het niet. Artificiële intelligentie, blockchain, 3D-printing of drones: het zijn maar enkele van de huidige technologische ontwikkelingen die een hele wereld vol nieuwe mogelijkheden openen.

‘Onze bedrijven zijn heel innovatief. Maar ze hebben vaak nog nood aan een ervaren gids die hen door de jungle kan loodsen. Want de marktactoren, potentiële partners of financieringsmogelijkheden zijn bijna niet te tellen’, zegt Jaïme Cuykens van ING. Hij is Innovation Banker, wat hij zelf omschrijft als een sparringpartner die meedenkt over zowel de strategische kwesties als over het financieringsluik.

Een project te financieren?

Het Funding Compass zet u op de juiste weg.

Niet enkel startende technologiebedrijven kloppen aan bij de innovation banker. Jaïme Cuykens: ‘Innovatie is geen exclusief domein van starters en groeibedrijven. Ook onze grote ondernemingen, kmo’s en familiebedrijven zijn bijzonder innovatief. Zij worden eveneens geconfronteerd met digitale vernieuwing en moeten hun businessmodellen aanpassen. Het is de rol van elke bankier om de brug te slaan tussen de oude en de nieuwe economie.’

Een nieuw type van bankier

Verspreid over het hele land heeft ING ongeveer 35 bankiers die van innovatie hun expertise hebben gemaakt. Een overbodige luxe is dat niet. Veel bedrijven zijn intussen wel vertrouwd met concepten zoals smart cities, blockchain of software as a service. Maar daarmee weten ze nog niet hoe ze dat strategisch moeten aanpakken of hoe ze dat moeten financieren.

Het aantal potentiële partners of financieringsmogelijkheden voor bedrijven is bijna niet te tellen. Bedrijven hebben nood aan een gids die hen door die jungle leidt.
Jaïme Cuykens
Innovation Banker bij ING

Die leemte trachten de innovation bankers te vullen. Ze kijken verder dan enkel de balans van een (technologie)bedrijf, begrijpen het businessmodel van een digitale onderneming en zijn helemaal mee met de nieuwe technologie. Met die kennis kunnen ze ondernemingen adviseren over hun businessmodel, de marktsituatie, incubatoren of kapitaalsverhogingen.

‘Dat combineren we met een mix van financiering die het beste haalt uit elk businessplan. Van klassieke kredieten tot crowdfunding, smart lending, leasing en nog veel meer: de optimale mix is voor elke onderneming anders. Het is maatwerk’, zegt Jaïme Cuykens.

Een sterk netwerk

De innovation bankers stellen ook hun eigen netwerk open. Jaïme Cuykens geeft het voorbeeld van een jonge starter die zijn innovatieve technologie wel patenteerde in de landen waar het actief was, maar er niet aan dacht dat ook in China te doen.

‘Die starter hebben we in contact gebracht met een gespecialiseerd advocatenkantoor, dat ook de patentering in China tot een goed einde kon brengen. Gelukkig maar, want anders was het voor dat bedrijf heel lastig geweest om te overleven.’

Het illustreert hoe ondernemingen hun profijt kunnen doen met het netwerk van een bank. Nog een voorbeeld: ‘We komen voortdurend in contact met innovatieve start-ups en groeibedrijven, waardoor we heel goed weten wat er zich afspeelt in de markt en waar er mogelijkheden liggen voor interessante strategische samenwerkingen. Een kmo kan via een start-up een belangrijke innovatie in huis halen, terwijl die start-up zo een belangrijke klant binnenhaalt. Daar wordt iedereen beter van. En daar draait het uiteindelijk om.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.