Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Funding Compass zet ondernemers op de juiste weg

Nathalie De Ceulaer, funding expert Qristalfin: 'Investeerders hebben meer vertrouwen in ondernemers die er zich van bewust zijn dat ze zelf niet alle wijsheid in pacht hebben.' ©Marco Mertens

Tijdens de zoektocht naar de meest geschikte manier om hun onderneming te financieren zien veel ondernemers door het bos de bomen niet meer. ING zet hen op de juiste weg met het Funding Compass, een onlinetool die hen de weg wijst naar de beste financieringsoplossingen.

Ondernemers zijn vooral bezig met hun eigen producten en diensten. Het uitpluizen van de verschillende financieringsvormen behoort niet tot hun dagelijkse takenpakket.

Dat merkt ook Nathalie De Ceulaer. Zij is de drijvende kracht achter Qristalfin, dat financiële begeleiding biedt aan groeibedrijven. ‘Daardoor zijn ze vaak niet vertrouwd met de brede waaier aan financieringsmogelijkheden. Op zich kan je hen dat niet kwalijk nemen, want het is niet hun eigen sector. Maar het is wel jammer, want zo dreigen ze kansen te missen.’

Een project te financieren?

Het Funding Compass zet u op de juiste weg.

Het juiste aanspreekpunt

Om dat te vermijden doet grootbank ING veel moeite om ondernemingen naar het juiste pad te brengen. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor het netwerk van relationship managers, die hun klanten goed kennen en weten waar ze nood aan hebben.

‘Dat lukt heel goed voor de middelgrote bedrijven, die vrij snel hun weg vinden naar het juiste aanspreekpunt. Maar voor de kleine ondernemingen en de starters ligt daar nog een grote uitdaging’, zegt Bart Eekhaut, Head of Business Lending Commercial Banking bij ING.

Banken kunnen jonge ondernemers introduceren bij grote potentiële klanten, investeerders of relevante specialisten.
Bart Eekhaut
Head of Business Lending Commercial Banking bij ING

Daarom ontwikkelde de bank het Funding Compass. Dat is een onlinetool die aan de hand van acht eenvoudige vragen een gepersonaliseerd overzicht biedt van de mogelijke financieringsoplossingen.

‘Een eenvoudige oefening is dat niet, want de financieringsmogelijkheden verschillen naargelang de groeifase waarin een bedrijf zich bevindt. Maar zo’n overzicht is voor een ondernemer een goed vertrekpunt om het gesprek aan te gaan met de bankier’, zegt Bart Eekhaut.

Gratis consulting

Voor jonge starters kunnen banken een waardevolle gesprekspartner zijn omdat ze beschikken over een heel uitgebreid netwerk. ‘Banken kunnen jonge ondernemers introduceren bij grote potentiële klanten, investeerders of relevante specialisten. Dat is vaak veel waardevoller dan louter het verschaffen van risicokapitaal’, zegt Bart Eekhaut.

Bart Eekhaut, Head of Business Lending Commercial Banking bij ING: 'Banken kunnen jonge ondernemers introduceren bij grote potentiële klanten, investeerders of relevante specialisten.' ©Marco Mertens

Voor starters heeft Nathalie De Ceulaer nog een advies: ‘Praat zoveel als mogelijk met banken, investeringsfondsen en business angels. Elk van hen staan te springen om te investeren in een goed project. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze gemakkelijk met geld over de brug komen. Zowel het businessplan als het financiële plaatje moeten kloppen. Dat zit niet altijd meteen goed. Feedback van investeerders kan waardevol zijn. Starters zouden die gesprekken moeten zien als een vorm van gratis consulting.’

Bart Eekhaut beaamt: ‘Veel jonge ondernemers proberen om alles op eigen houtje op de rails te zetten. Vaak is het beter om gaandeweg te spreken met banken en investeerders. Ondernemers die over zo’n klankbord beschikken, hebben meer kans om een mooi verhaal op te bouwen.’

Adviesraad

Openheid is een succesfactor die ondernemers nog te vaak onderschatten. ‘Investeerders hebben meer vertrouwen in ondernemers die er zich van bewust zijn dat ze zelf niet alle wijsheid in pacht hebben’, zegt Nathalie De Ceulaer.

Feedback van investeerders is van goudwaarde. Starters zouden die gesprekken moeten zien als een vorm van gratis consulting.
Nathalie De Ceulaer
funding expert Qristalfin

Deelnemen aan programma’s van incubatoren en acceleratoren, gebruikmaken van een externe adviesraad en openstaan voor begeleiding: het zijn stuk voor stuk elementen die investeerders over de streep kunnen trekken.

‘Ook bootstrapping is een belangrijke succesfactor. Een jonge onderneming zal makkelijker geld ophalen als ze bijvoorbeeld cash genereert via betalende klanten. Voor investeerders is dat een duidelijk bewijs dat die onderneming haar plaats in de markt waard is. Dat vergroot haar geloofwaardigheid. En uiteindelijk is dat waar het allemaal om draait’, besluit Nathalie De Ceulaer.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.