Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Kapitaal is geen doel op zich

Jean-Charles Velge, Qover ©Marco Mertens

Het digitale verzekeringsbedrijf Qover bewijst dat een starter met de hulp van externe investeerders kan uitgroeien tot een internationale onderneming.

Qover geldt als een van de meest veelbelovende bedrijven van de zogenaamde insurtech, de sector die op het kruispunt staat van de verzekerings- en technologiesector. Met de toepassingen van Qover kunnen klanten een verzekering op maat maken. Die klanten zijn geen particulieren, maar wel bedrijven of verzekeringsmaatschappijen die aan hun eigen klanten hele specifieke of innovatieve verzekeringsproducten willen aanbieden.

In het klantenbestand van het jonge bedrijf zitten al grote namen. Voor Toyota België ontwikkelde Qover een verzekering die de klant beschermt tegen waardeverlies bij diefstal of perte totale. Voor Deliveroo ontwikkelde het een arbeidsongevallenverzekering voor de koeriers en voor Immoweb een verzekering die verhuurders beschermt tegen wanbetalers.

Een project te financieren?

Het Funding Compass zet u op de juiste weg.

Het verschil met een gewone verzekeraar? Jean-Charles Velge, mede-oprichter van Qover: ‘Onze oplossingen zijn voor de volle 100 procent digitaal. En bovendien kunnen we onze producten heel makkelijk integreren in het IT-systeem van onze klanten. Bij Toyota heeft die integratie enkele uren geduurd. Bij een gewone verzekeraar zou dat enkele maanden in beslag nemen. Zo kunnen bedrijven heel gemakkelijk verzekeringsproducten verkopen die complementair zijn met hun eigen producten. Zo biedt ING voortaan onze GAP Insurance aan. Die beschermt consumenten tegen het financieel verlies dat ze kunnen lijden bij een totaal verlies of diefstal van hun wagen.’

Kapitaalrondes

Qover ontstond in 2016. Na amper vier maanden haalde het al 1,5 miljoen euro op bij Belcube, het vehikel rond Jean Zurstrassen en Grégoire de Streel (de oprichters van Keytrade en Skynet). Een jaar later haalde de start-up nog eens 5,5 miljoen euro op bij de Luxemburgse investeringsmaatschappij Anthemis.

‘Als start-up heb je bijna geen andere keuze dan te zoeken naar een externe investeerder. De concurrentie komt uit de hele wereld. Wil je iets unieks bouwen, dan heb je daar veel kapitaal voor nodig’, zegt Jean-Charles Velge.

De belangrijkste prioriteit van een starter is niet om kapitaal op te halen, maar wel om nieuwe klanten aan te trekken.
Jean-Charles Velge
mede-oprichter Qover

Toch mogen kapitaalinjecties geen doel op zich zijn. ‘De belangrijkste prioriteit van een starter is niet om kapitaal op te halen, maar wel om nieuwe klanten aan te trekken. Daar begint alles. Kapitaalrondes helpen vervolgens wel om ambities te verwezenlijken en het bedrijf naar een volgende groeifase te loodsen.’

Dat neemt niet weg dat Qover uitzonderlijk snel in staat was in de gunst te komen van verschillende externe investeerders en dat het zelf kon kiezen met wie het in zee ging.

‘Geld is een grondstof die je bij heel veel mensen kan ophalen. Maar het belangrijkste is vooral dat de investeerders ook toegevoegde waarde kunnen brengen. Ze moeten je vooruit kunnen helpen met hun marktkennis of hun netwerk. Bovendien verhoogt een sterke investeerder de kans dat je bij een volgende kapitaalronde eveneens geld kan ophalen bij een gerenommeerde partij’, zegt Jean-Charles Velge.

London en Parijs

Door die injectie van extern kapitaal kon Qover de voorbije twee jaar fors groeien. Het aantal werknemers steeg van acht naar meer dan dertig mensen. De volgende stap is om ook Frankrijk te veroveren, de grootste verzekeringsmarkt van Europa. En vanuit het kantoor in London is het de bedoeling om nog meer grote pan-Europese deals te sluiten (zoals Qover dat met Deliveroo al kon doen).

En is Jean-Charles Velge niet bang dat zijn eigen aandelen helemaal zullen verwateren met de intrede van al dat externe kapitaal? ‘Het is nu eenmaal de realiteit dat je met elke kapitaalronde een deel van je eigen aandelen verkoopt. Maar als oprichter moet je ook de afweging maken hoe ver je zou geraken zonder dat kapitaal. En uiteindelijk hoef je als oprichter niet alle controle te verliezen, zolang je maar hele duidelijke en gedetailleerde afspraken maakt in het investeringsakkoord.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.