Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Hoe beleggen in het hart van de transitie naar een koolstofarme wereld?

©Shutterstock

Ga ik uitsluitend voor donkergroen, of ook voor lichtgroen én misschien zelfs lichtgrijs? Het is de hamvraag voor beleggers die verantwoord willen beleggen. Doe je er beter aan om alleen te beleggen in bedrijven die hun klimaatafdruk al sterk gedecimeerd hebben? Of ook in bedrijven die hun best doen om dat gedaan te krijgen?

Duurzaamheid is materie die zich niet makkelijk laat vastpakken. Zeker niet als het om beleggen gaat. Wat de ene belegger duurzaam vindt, is daarom niet duurzaam genoeg voor de andere. Een van de klassieke vraagstukken waarmee beleggers worstelen is: beleg ik alleen in de allergroenste leerlingen van de klas? Zeg maar in modelbedrijven die windmolens, zonnepanelen, isolatiemateriaal en elektrische bussen produceren. Of beleg ik ook in ondernemingen die nog in een grijze zone zitten, maar wel ernstig werken aan de transitie naar een koolstofarme economie? Bijvoorbeeld in autofabrikanten die nog steeds dieselwagens van de band laten rollen, maar hun investeringen nu meer focussen op elektrische voertuigen.

Nadelen van een carbon avoidance of low carbon strategie

‘De eerste strategie is uiteraard makkelijker vast te pakken en te begrijpen voor beleggers. Kiezen voor een carbon avoidance of low carbon strategie is redelijk zwart-wit. Ofwel is de klimaatafdruk van een bedrijf beter dan het ijkpunt dat je vooropstelt en kun je in dat bedrijf beleggen. Als  het bedrijf onder je benchmark duikt, komt het niet in je portefeuille’, zegt Lewis Aubrey Johnson, beleggingsexpert bij Invesco. ‘Hoewel zo’n aanpak heel behapbaar is, zijn er ook nadelen.’

‘Zo sluit je meteen een aantal sectoren uit. Je beperkt je flexibiliteit als belegger, creëert concentratierisico’s en mist wellicht beleggingsopportuniteiten naarmate bedrijven zich aanpassen aan een koolstofarme samenleving. Je belegt weliswaar niet in bedrijven die deel uitmaken van het probleem, maar je belegt ook niet in bedrijven die in het hart van de transitie naar een koolstofneutrale wereld zitten. Alleen met zonnepanelen en isolatieplaten los je immers niet alle klimaatuitdagingen op.’

In onze strategie durven we ook in moeilijker sectoren bedrijven te selecteren die een voortrekkersrol vervullen.

Lewis Aubrey Johnson
Beleggingsexpert Invesco

Inzetten op het hart van de transitie

Heel wat beleggingsfondsen hanteren nog steeds zo’n carbon avoidance of low carbon strategie, waarmee ze zichzelf in een hoekje duwen. Zo’n strategie mag dan wel zwart-wit zijn, de wereld is dat niet. ‘Je kunt niet doen alsof er geen luchtvaart is, alsof er geen energiecentrales nodig zijn, of alsof we zonder cement en staal verder kunnen. Je kunt niet pretenderen dat we niet langer met auto’s zullen rijden of allemaal ophouden met vlees te eten. Je moet nog steeds oplossingen hebben die het mogelijk maken om te leven, te bouwen, je te verplaatsen, … maar wel met een zo klein mogelijke afdruk’, stipt hij aan. ‘Daarom kan het beter zijn om je venster als belegger niet te vernauwen, maar net breder te maken. En dus ook de mogelijkheid open te laten om te beleggen in bedrijven die ‘er nog niet zijn’, maar wel in de juiste richting marcheren. Dat zorgt er ook voor dat je minder snel in een hoekje zit opgesloten.’

Oog hebben voor ‘moeilijke’ sectoren

Die filosofie heeft Invesco ingebed in de ontwikkeling van een beleggingsfonds dat zowel in aandelen als in obligaties investeert. ‘We focussen op thema’s waar het pad van de koolstofarme transitie duidelijk is of duidelijker wordt’, zegt Lewis Aubrey Johnson. ‘Denk aan de energietransitie. De energiesector weet duidelijk welke richting hij uit moet. De oplossingen en technologieën voor hernieuwbare energie zijn vandaag beschikbaar en de omwenteling is op gang getrapt. Of denk aan de autosector, die steeds duidelijker richting elektrische voertuigen kantelt. Autofabrikanten weten wat ze moeten doen, ze weten ook dat ze het kunnen, ze moeten het gewoon nog doen. Hetzelfde geldt voor de vastgoedsector. In onze strategie durven we ook in die ‘moeilijker’ sectoren bedrijven te selecteren die een voortrekkersrol vervullen. En dat zijn vaak sectoren die bij een carbon avoidance aanpak al meteen uitgesloten worden.’

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.