Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Als je weet dat er een cashtekort dreigt, kun je actie ondernemen'

Catherine Colson en Pieter Van Bael

Data en artificiële intelligentie vormen een basis voor oplossingen rond beter beheer van werkkapitaal. ‘Elk bedrijf beschikt over data die de bedrijfsvoering kunnen optimaliseren.’

CFO’s kunnen met data en artificiële intelligentie (AI) hun rol revolutionair veranderen en zo de bedrijfsstrategie mee vorm geven. Tot die conclusie kwam de Vlerick Business School in een White Paper over het DNA van een financieel directeur in het digitale tijdperk. Het rapport stelt wel dat er naast opportuniteiten ook uitdagingen verbonden zijn aan de digitalisering. Om succesvol te zijn moeten CFO’s zichzelf en hun departement heruitvinden.

Bij KBC onderschrijven ze die conclusies. ‘De digitalisering biedt in de eerste plaats opportuniteiten, bijvoorbeeld om efficiënter te werken. En alle ondernemingen beschikken over data waarmee ze hun bedrijfsvoering kunnen optimaliseren’, stelt Pieter Van Bael, product owner leads & insights bij KBC Corporate Banking. Catherine Colson, product manager working capital solutions, beaamt de uitdaging voor financiële leiders, die een leidende rol kunnen innemen in de digitale transformatie van hun bedrijf.

‘De CFO kan data uit verschillende hoeken van de organisatie samenbrengen en analyseren om tot inzichten en acties te komen voor een betere liquiditeitssituatie en een hoger rendement van het bedrijf. Denk aan het optimaliseren van voorraadbeheer of bepalen welke producten waar en wanneer in de winkelrekken geplaatst worden.’

Cash

‘Dat data een cruciale rol spelen in een bedrijf vinden we niet plots uit. Dat is altijd zo geweest’, zegt Van Bael. ‘Alleen maakt de technologie het nu mogelijk om die data op elk moment te analyseren en kun je zo de situatie van bijvoorbeeld het werkkapitaal constant monitoren.’

'Zeker voor complexe vraagstukken en accurate voorspellingen moeten specialisten in statistische modellen en artificiële intelligentie een CFO bijstaan.'
Catherine Colson
product manager working capital solutions bij KBC
Catherine Colson

‘En dan kun je veel sneller inspelen op problemen en opportuniteiten’, vult Colson aan. ‘Stel dat de omzet op een topklant, die relatief lang betalingsuitstel krijgt, snel aan het stijgen is. Dan gaat het relatief langer duren tot de cash hiervan binnenkomt, terwijl de aankopen nog steeds op tijd betaald moeten worden. Hoe sneller dat inzicht er is, hoe meer alternatieven de CFO kan overwegen om het probleem te verhelpen.’

Informatie

Bedrijven hebben meer dan genoeg data. ‘Maar daarmee hebben ze nog geen waardevolle informatie’, merkt Colson op. ‘De juiste data moeten beschikbaar zijn en gestructureerd worden, anders zijn ze waardeloos. En hoe meer data er zijn, hoe uitdagender dat is.’

‘De relevante data voor een bedrijf zitten verspreid over de vele operationele systemen. Je moet ze er weten uit halen’, legt Van Bael uit. ‘En zodra de juiste data zijn samengebracht, heb je niet meer dan een hele hoop cijfers en codes. Zeker voor complexe vraagstukken en accurate voorspellingen moeten specialisten in statistische modellen en artificiële intelligentie een CFO bijstaan.’  

Bundelen

Ook KBC kan de CFO bijstaan en bundelt al zijn ervaring en kennis rond werkkapitaal met artificiële intelligentie en een data-analysetool om inzichten te verstrekken op maat van een bedrijf. ‘Op basis van de huidige situatie en patronen uit het verleden kunnen we bijvoorbeeld voorspellingen maken over het werkkapitaal binnen 30, 60 of 90 dagen’, stelt Van Bael. 'Als je weet dat er een cashtekort dreigt, kun je actie ondernemen. En zoals we zagen in de coronacrisis: cash maakt of kraakt een bedrijf.’

‘Op basis van de huidige situatie en patronen uit het verleden kunnen we bijvoorbeeld voorspellingen maken over het werkkapitaal binnen 30, 60 of 90 dagen.’
Pieter Van Bael
product owner leads & insights bij KBC Corporate Banking
Pieter Van Bael

KBC kan transactionele data realtime verwerken en verder verrijken met bijvoorbeeld factuurdata, om relevante inzichten en advies te geven. Op het Business Dashboard (de digitale tool voor bedrijven) zal een CFO zo gepersonaliseerde financiële digitale hulp aangeboden krijgen. Het idee daarachter? Bedrijfsleiders triggeren met de juiste zakelijke inzichten en voorstellen op het juiste moment.

‘Als we bijvoorbeeld op basis van data-analyse en gebruik van AI een mogelijk cashtekort voorspellen, dan stellen we meteen een passende oplossing voor, zoals financiering van facturen, verhoging van de kredietlijn kaskrediet of vaste voorschotten. Met één klik kan de CFO zijn aanvraag digitaal doorgeven. Daarnaast ontvangt het bedrijf ook suggesties tot optimalisatie van zijn werkkapitaal.  Deze inzichten en voorstellen zullen de CFO helpen om tijdig goed onderbouwde financiële beslissingen te nemen’, besluit Colson.  

Maak je bedrijf klaar voor de toekomst

Liquiditeit maakt of kraakt je bedrijf. Je werkkapitaal optimaal beheren is daarom cruciaal. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Met deze strategische oplossingen geef je je bedrijf extra veerkracht.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.