Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Je buikgevoel onderbouwen met data doet je met een geruster gevoel ondernemen'

Wouter Torfs en Peggy Van Daele

De financiële functie binnen een bedrijf wordt met almaar grotere uitdagingen geconfronteerd en vraagt een nieuwe aanpak. Met Working Capital Solutions versterkt KBC de bedrijfsvoering bij schoenenketen Torfs. ‘De bank stelt zich op als een partner en denkt mee na. Dat kan ik alleen maar toejuichen’, stelt CEO Wouter Torfs.

Bij complexe financiële vraagstukken zitten bij schoenenketen Torfs vaak drie mensen rond de tafel: CEO Wouter Torfs, financemanager Peggy Van Daele en Stijn De Knop, die zich toelegt op strategische projecten in IT en finance. ‘Moeilijke financiële beslissingen zijn zo vaak een gedeelde verantwoordelijkheid’, vertelt Van Daele. De rolverdeling is het logisch gevolg van de weg die de retailer is ingeslagen. ‘We zijn nu een paar jaar bezig operationele en financiële data nauwer op te volgen en te analyseren’, legt De Knop uit.

‘Dat maakt ons meer margebewust’, vult Torfs aan. Concreet vertaalt zich dat bijvoorbeeld in de prijszetting in de winkel, die door data en artificiële intelligentie berekend wordt. ‘Op die manier zijn we onze kortingen oordeelkundiger gaan toekennen’, aldus Torfs.

Datagedreven inzichten in werkkapitaal

Data en artificiële intelligentie zullen ook meer en meer een rol spelen in het beheer van werkkapitaal. De Knop: ‘We werken bijvoorbeeld aan een datagedreven tool die mee zal bepalen welke schoenen we waar en wanneer in de winkel plaatsen. Zo willen we onze voorraad zo goed mogelijk beheren.’

We hebben de tering naar de nering gezet en onze voorraad in verhouding tot de omzet gehouden.
Wouter Torfs
CEO Torfs
Wouter Torfs

‘Een van de redenen dat we het coronajaar goed zijn doorgekomen is dat we erin geslaagd zijn ons voorraadbeheer bij te stellen. We hebben de tering naar de nering gezet en onze voorraad in verhouding tot de omzet gehouden’, verduidelijkt Torfs.

Naast het aankoopteam was ook de financeafdeling daarbij cruciaal. ‘Ondanks de onduidelijke situatie zijn we voorspellingen voor de vraag en inschattingen van de kasstromen blijven maken’, vertelt Van Daele. ‘Het toont hoe het beheer van het werkkapitaal meer dan ooit een gedeelde verantwoordelijkheid is in de hele groep.’

KBC biedt ook inzichten in werkkapitaal en komt proactief met gepersonaliseerde oplossingen. ‘Op ons KBC Business Dashboard krijgen we nu voorspellingen op basis van onze transacties en gegevens van de voorbije jaren. Zo kunnen we bijvoorbeeld onze toekomstige cashpositie veel beter inschatten’, zegt Van Daele.

Strategische beslissingen op basis van A.I.

Vroeger moesten we afwachten om te zien of iets werkte. Nu kunnen we dat veel sneller nagaan.
Peggy Van Daele
financemanager Torfs
Peggy Van Daele

Ook bij strategische beslissingen bewijzen data en artificiële intelligentie hun nut. Zo werd het aanbod bij Schoenen Torfs uitgebreid met kledij om het winkelbeeld te vervolledigen en de ervaring van de klant te verbeteren. ‘Dat was in eerste instantie een beslissing op buikgevoel’, weet Torfs nog. ‘Maar data-analyse had een enorme meerwaarde om uit te vissen hoe winstgevend die kledij was en hoeveel van het winkeloppervlak idealiter door kleren werd ingenomen.’

‘Vroeger moesten we afwachten om te zien of iets werkte. Nu kunnen we dat veel sneller nagaan’, merkt Van Daele op. ‘Het buikgevoel mag nooit verdwijnen, maar het is wel makkelijker werken en met een geruster gevoel ondernemen als je voorspellingen kunt onderbouwen met data.’

‘Augmented human’ of expertise ondersteund door data

De experten in werkkapitaal bij KBC worden ondersteund door een state-of-the-art CRM-tool, waarbij op basis van data signalen en inzichten worden voorzien. In dat opzicht kunnen ze ‘augmented humans’ genoemd worden. Het maakt een proactieve en gepersonaliseerde totaalaanpak ten aanzien van klanten mogelijk.  

Naast een wijzigende, meer strategische rol voor de financieel directeur, wijzigt ook de rol van de bank naar een strategisch adviserende rol’, zegt Van Daele.

‘Op die manier maakt onze huisbankier een betere bedrijfsvoering mogelijk’, besluit Torfs. ‘Dat past in een bredere evolutie waarbij de bank niet gewoon een krediet probeert te verkopen maar zich opstelt als een partner. Ze denkt mee na vanuit haar eigen expertise en levert toegevoegde waarde. Dat is een evolutie die ik alleen maar kan toejuichen.’

Maak je bedrijf klaar voor de toekomst

Liquiditeit maakt of kraakt je bedrijf. Je werkkapitaal optimaal beheren is daarom cruciaal. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Met deze strategische oplossingen geef je je bedrijf extra veerkracht.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.