Logo
Partner Content biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.

KBC Wealth brengt de financiële toekomst van klanten in kaart

©KBC

Gedetailleerde berekeningen van wat klanten met hun vermogen nog kunnen realiseren over 20, 30 tot zelfs 40 jaar: dat is de vernieuwde, exclusieve en persoonlijke financialplanningsservice van KBC Wealth in een notendop. ‘Klanten krijgen de mogelijkheid hun toekomstplan zelf uit te tekenen.’

Wanneer stop ik het best met werken? Of hoe lang kan ik mijn huidige levensstandaard behouden? Kan ik dat exclusieve schilderij kopen of wanneer kan ik me de oldtimer van mijn dromen aanschaffen? ‘Veel vermogende klanten zitten met dergelijke vragen’, vertelt Nancy Van Loo, business manager Financiële Planning. ‘We konden daar niet altijd antwoord op geven en daarom ontwikkelden we samen met enkele adviseurs financiële planning een nieuwe berekeningsmodule. Zo kunnen we onze klanten vandaag uitgebreider en vooral persoonlijker verder helpen: deze nieuwe module stelt het totale vermogen van onze klanten visueel voor – niet alleen het roerend en het onroerend vermogen maar ook de inkomsten en uitgaven van de persoonlijke plannen van de klant.’

Inspirerend moodboard
‘Een diepgaande vragenlijst brengt de financiële toekomst van klanten in kaart. We werken nu met inspirerende beelden die samen een moodboard vormen. En die bovenal vertrekken van de plannen die de klant in zijn leven nog wil realiseren.’

Een innovatieve berekeningstool visualiseert antwoorden op al die vragen, aan de hand van een financiële analyse van het vermogen op basis van toekomstige cashflows, rekening houdend met het risicoprofiel van de klant. Zo krijgt de klant een duidelijk beeld van zijn mogelijkheden de komende decennia.

Persoonlijke gemoedsrust
We kijken soms tot 40 jaar in de toekomst, zegt Nancy Van Loo. ‘In principe maken we projecties tot iemand 95 jaar is, tenzij de klant een kortere of langere periode verkiest. Uiteraard hebben we geen glazen bol. Maar we brengen wél de verwachtingen realistisch in kaart. Potentiële rendementen bekijken we zowel in de meest positieve zin, als in een worstcasescenario.’

‘Onze planning voor de toekomst is dynamisch, net zoals het leven.’
Nancy Van Loo
Business manager Financiële Planning

‘Onze planning geeft ook signalen om te praten over verschillende risico’s om de klant te beschermen zoals bijvoorbeeld arbeidsongevallen, rechtsbijstand, een potentiële pensioenkloof. Wat de toekomst ook brengt, onze wealth officers  zijn er om onze klanten te helpen hun plannen waar te maken en deze aan te passen in de loop der jaren. De klant blijft aan het stuur zitten. De Wealth officer is de toekomstdesigner van de klant.’

Passies en levensdromen
Familie of vrienden, vastgoed, schenkingen, verzekeringen, de overdracht aan volgende generaties: ambities en plannen van klanten worden bekeken over verschillende domeinen. Onze wealth officers peilen zelfs naar hun passies, verduidelijkt Nancy Van Loo. ‘En hoe die passies voortgezet kunnen worden. Hoe lang kan een oldtimerverzamelaar zijn collectie nog uitbreiden bijvoorbeeld? Of is de tijd rijp voor die ene wereldreis?’

Dynamisch plan
Het toekomstplan is uiteraard geen statisch gegeven, maar wordt op regelmatige tijdstippen samen met de wealth officer herbekeken. ‘Voor gespecialiseerd advies kunnen de wealth officers experts met verschillende specialisaties meenemen naar hun klanten. Het gaat dan om expertise in financiële planning, vastgoed, beschermen, kredieten, pensioenvorming, ondernemen…’, zegt Nancy Van Loo. ‘Zo ontstaat er een glashelder stappenplan naar de realisatie van hun levensdromen. Of de wealth officer kan een volledig nieuw plan opstellen, als dat nodig zou zijn. Dat kan bijvoorbeeld na een geboorte in de familie, verkocht vastgoed of bij pensionering. Onze planning voor de toekomst is dynamisch, net zoals het leven.’

Meer informatie rond uw toekomstplan? Maak een afspraak of bezoek onze website.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.