Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Apps worden veelzijdiger en slimmer

Sigrid De Wever, General Manager Corporate Strategy and Innovation bij KBC ©Studio Dann

De eerste smartphones hadden slechts enkele ingebouwde applicaties. Pas met de lancering van de Apple App Store in 2008 brak de app-strijd helemaal los. Tien jaar later evolueren we meer en meer naar ‘all-in-one’-oplossingen. Wat brengt de toekomst?

De smartphone groeide sinds het einde van de jaren negentig uit tot een onmisbare assistent voor onze persoonlijke en professionele doeleinden. Voor zowat elke denkbare toepassing is er een app beschikbaar. De App Store van Apple telt ongeveer 2 miljoen stuks. ‘Toch gebruikt de gemiddelde consument er slechts een 25-tal’, relativeert Sigrid De Wever, General Manager Corporate Strategy and Innovation bij KBC. ‘Bovendien spenderen we 88 procent van onze mobiele tijd aan amper vijf applicaties. Eén ervan dient meestal voor financiële zaken.’

‘De eerste apps waren rekenmachines, kalenders, takenlijstjes, schetsblokken en eenvoudige spelletjes. Ze evolueerden naar nuttige toepassingen die ons leven helpen beter te organiseren en makkelijker te maken. Voor bedrijven werden het professionele tools die omzet en inkomsten genereren. Er is ook een evolutie in de dragers. Je vindt apps niet alleen op smartphones en tablets, maar nu ook in ‘wearables’ op het lichaam en in allerlei apparaten in huizen en bedrijven.’

Advertentie

‘Met een ‘all-in-one’-app kan je chatten, een taxi of boodschappen bestellen en betalen’

Sigrid De Wever
General Manager Corporate Strategy and Innovation bij KBC

De achterliggende technologie kent een revolutionaire ontwikkeling. Vooral de opkomst van artificiële intelligentie leidt tot een nieuwe generatie van apps. ‘Gebruikers verwachten diepgaande, voorspellende en persoonlijke analyses’, weet Sigrid De Wever. ‘Door allerlei data op een slimme manier te verwerken, slagen mobiele applicaties er beter in relevante inhoud te tonen, een persoonlijke dienstverlening te bieden en suggesties op maat naar voren te schuiven. Een ‘one-size-fits-all’-benadering is niet langer aan de orde. In een financiële context zal artificiële intelligentie consumenten en ondernemers bijvoorbeeld kunnen helpen bij de bepaling van hun financiële positie, en hen toelaten na te gaan of een uitgave financieel haalbaar is.’

‘Bovendien leren apps voortdurend van gebruikersinteracties en andere gegevensbronnen, waardoor ze nog relevanter en nuttiger worden. De stem krijgt overigens een almaar grotere impact op de interacties en relaties tussen klanten en bedrijven. In combinatie met stemtechnologie kan artificiële intelligentie ervoor zorgen dat apps plaatsmaken voor virtuele persoonlijke assistenten die ons helpen bij onze alledaagse taken. De toenemende populariteit en kwaliteit van ‘voice devices’ ondersteunt deze trend.’

Inzetten op beveiliging

Ook de blockchain-technologie, die de authenticiteit en geldigheid van transacties bevestigt, kan volgens De Wever een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van mobiele apps. ‘Dit zeer fraudebestendig systeem kan een revolutionaire impact hebben op zowel de functionaliteit als de klantbeleving’, stelt ze. ‘In afwachting van de doorbraak van apps die draaien op blockchain, worden er al toepassingen gelanceerd die deze technologie gebruiken. Zo maakt KBC deel uit van we.trade, een online platform dat het handelsproces van order tot betaling voor bedrijven gevoelig versnelt, vereenvoudigt en beveiligt.’

©Studio Dann
Advertentie

‘Transparantie en beveiliging zijn belangrijke aandachtspunten’, bevestigt Dennis De Clercq. Hij is de mede-ontwikkelaar van Buffl, een communicatie-app die bedrijven toelaat hun nieuwe ideeën en concepten voor te stellen aan consumenten. ‘Gebruikers die zich niet veilig voelen in een omgeving, haken snel af. Maar ze zijn ook zeer gevoelig aan haperende functies in een applicatie. Bovendien kan het sociale aspect een app maken of kraken. Consumenten appreciëren het niet als je er functies om bijvoorbeeld het delen of volgen te bevorderen zomaar inpropt, zonder een goede reden.’

Bart Keppens ontwikkelde samen met zijn tweelingbroer de app Trimiday, waarbij consumenten dagelijks 3 minuten van hun aandacht verkopen aan merken, in ruil voor reclamevrije media, bijvoorbeeld Netflix. Volgens hem verwachten consumenten een gepersonaliseerde ervaring en intelligentie, maar zijn ze ook beducht voor applicaties die gegevens verzamelen om die vervolgens te delen met anderen of te verkopen. ‘Ze vinden het oké dat Bol.com onthoudt dat je een nieuwe stofzuiger zocht’, illustreert hij. ‘Maar ze schrikken er wel van als die stofzuiger plots overal opduikt.’

Diensten gebundeld

Zowel Bart Keppens als Sigrid De Wever stelt een verschuiving vast naar ‘all-in-one’-apps. Ze verwijzen naar het Chinese WeChat. Die applicatie verzamelt allerlei diensten onder één dak. Gebruikers kunnen ermee chatten, een taxi of boodschappen bestellen en betalen. Een derde van hen spendeert dagelijks meer dan vier uur aan deze allesomvattende app. Naar verwachting evolueren ook westerse ontwikkelaars hiernaar. Klanten verwachten dat ze op hetzelfde moment een oplossing krijgen voor al hun noden.

‘Klanten verwachten dat een app een oplossing biedt voor al hun noden’

Sigrid De Wever
General Manager Corporate Strategy and Innovation bij KBC

‘Deze ‘all-in-one’-trend is al merkbaar in de KBC Mobile-app’, illustreert Sigrid De Wever. ‘Die is veel méér dan een betaaloplossing voor particulieren en ondernemers. Je kan er bijvoorbeeld ook gemakkelijk nieuwe producten mee aanvragen, contracten tekenen vanop afstand, snel in contact komen met onze experts, parkeergeld betalen, het saldo van je maaltijdcheques checken of je zichtrekeningen bij andere banken raadplegen. Binnenkort kan je via KBC Mobile ook een bus- of een tramticket kopen, en later integreren we nog meer diensten.’

Wilt u de mogelijkheden van KBC Mobile ontdekken?
Klik dan hier voor meer info

Of wilt u KBC Mobile meteen proberen?
Download dan de app in uw Android of iOS appstore of via de QR-code.

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.