Logo
Partner Content biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.

Innoveren met nieuwe beleggingsfilosofie

©KBC Asset Management

KBC introduceert innovatieve beleggingsoplossingen. Deze slimme oplossingen passen zich aan de marktomstandigheden aan en houden tegelijk ook rekening met hoe de klant zich hierbij voelt. De verhouding tussen mogelijke winst en verlies blijft zo op elk moment binnen de zone waarin de belegger zich comfortabel voelt. ‘Ons geheim? Een uitgebreide profilering die zowel rekening houdt met het hoofd van de klant als met zijn buikgevoel. Want beleggen is ook een emotioneel proces.’

Door inzichten uit de gedragseconomie toe te passen, loodst KBC beleggen binnen in de 21ste eeuw. De innovatieve beleggingsfilosofie van KBC Asset Management beoogt een gepersonaliseerde balans tussen mogelijke winst en verlies. ‘We nemen het gevoel van de klant mee in zijn portefeuilleopbouw’, vertelt Dirk Mampaey, algemeen directeur retail, private en commercial banking KBC Bank.

Gevoel

‘Dat gevoel wordt klassiek geïllustreerd met appels. Als je iemand beloont met één appel, dan is hij daar wellicht tevreden mee. Maar stel dat je eerst twee appels geeft, en er daarna één afneemt. Het eindresultaat is in beide gevallen hetzelfde, maar het gevoel is voor heel wat mensen wel verschillend. Vertalen we dat naar onze beleggingscontext, dan wordt de klant door de financiële markten beloond met een rendement, maar wel een rendement dat kan schommelen. Soms is er winst, soms is er verlies. De gevoelsmatige impact van beide kan voor de belegger heel verschillend zijn. En net het in kaart brengen van dát gevoel, is de kern van onze nieuwe beleggingsaanpak. Die gaat dus heel wat verder dan de klassieke manier om een beleggingsportefeuille samen te stellen.’

Klantprofilering

DE NIEUWE BELEGGINGSKIJK IN 3 VRAGEN

  1. Waarom implementeert KBC elementen uit de gedragseconomie?
    Gedragseconomie verrijkt economische basisprincipes met psychologische en emotionele componenten. Beleggingen worden hierdoor persoonlijker.
  2. Hoe maakt dit beleggen persoonlijker?
    Door elementen uit de gedragseconomie te versmelten met klassieke beleggingsprincipes, blijft de portefeuillesamenstelling onder álle marktomstandigheden –  op korte en lange termijn – matchen met de comfortzone van de klant. 
  3. Wat zijn de voordelen?
    De klant hoeft zich niet aan te passen aan de marktomstandigheden, zijn portefeuille past zich aan hem aan. Ook bij wijzigende marktomstandigheden. Dat geeft rendement op termijn alle kansen.

 

KBC noemt deze nieuwe benadering van portefeuillebeheer CoZI, naar de zone waarbinnen de belegger (of klant) zich comfortabel voelt. We doen veel meer dan onze klanten op een klassieke manier benaderen, verduidelijkt Jurgen Vandenbroucke, hoofd innovatie bij KBC Asset Management. ‘Twee klanten met een identiek klassiek  risicoprofiel kunnen emotioneel aanzienlijk van elkaar ver-schillen. De ene ligt bijvoorbeeld meer wakker van tussen-tijdse verliezen dan de andere.’

Hetzelfde geldt trouwens ook voor de beleggingen. ‘Twee beleggingen met eenzelfde klassieke risicoscore kunnen ook aanzienlijk van elkaar verschillen in de manier waarop ze omgaan met tussentijdse dalingen. Bij KBC brengen we overal die extra emotionele dimensie mee in kaart: bij het peilen naar de klantenvoorkeur, bij het catalogeren van onze afzonderlijke beleggingsproducten en finaal ook bij het samenstellen van de beleggingsportefeuilles. Deze doorgedreven en vernieuwende aanpak is uniek in de markt.’

Patrick Dallemagne, financieel directeur bij CBC Banque: ‘Omdat we ook rekening houden met die emotionele componenten, kunnen we onze beleg-gingsklant op een heel persoonlijke en unieke manier bedienen. De komende maanden lanceren we de bijhorende, gepersonaliseerde beleggingsoplossingen.’

Langetermijnperspectief

Deze aanpak wordt tegelijk overzichtelijk, laagdrempelig en eenvoudig gehouden, garandeert Jurgen Vandenbroucke. ‘In een klassieke context wordt het risicoprofiel vertaald naar een verhouding tussen aandelen, obligaties en cash. Maar dat is in een vrij constante verhouding waarmee de klant de toekomst moet trotseren. De portefeuille van een defensieve klant bijvoorbeeld bestaat traditioneel uit 30 procent aandelen en 70 procent obligaties. Volgens de klassieke theorie is dat voor een defensieve klant op lange termijn de beste balans tussen verwacht rendement en volatiliteit. Maar als je een uitzonderlijke economische crisis meemaakt, zoals bijvoorbeeld in 2008, dan merk je dat niet alle defensieve klanten zo’n terugval goed verdragen. De ene klant blijft trouw aan het langetermijnperspectief en behoudt de 30/70-spreiding. De andere klant verkiest aanpassingen, om de storm te doorstaan.’

Persoonlijker

Bij wijzigende marktomstandigheden past KBC de portefeuillespreiding tussen aandelen, obligaties en cash aan. De frequentie en de omvang van die aanpassingen gebeuren in functie van het klantenprofiel. 

Deze nieuwe portefeuillefilosofie maakt het beleggings-aanbod van KBC dus persoonlijker. ‘Beleggingsportefeuilles worden nog meer op maat van de klant samengesteld en beheerd’, zegt Patrick Dallemagne. ‘Zo blijft de balans tussen opwaarts potentieel en neerwaarts risico altijd in de zone waar de belegger zich comfortabel voelt.’

De comfortzone van de belegger

Het klinkt vanzelfsprekend dat je moet beleggen om van een langetermijnrendement te kunnen genieten. Maar de marktomstandigheden blijven natuurlijk niet constant. De klassieke beleggingsaanpak, die resulteert in een vaste weging tussen activaklassen, biedt een statische foto. Terwijl onze aanpak in die vergelijking meer een langspeelfilm is, met de klant in de hoofdrol. Om te zorgen dat de klant zich comfortabel blijft voelen bij zijn belegging moet hij tijdelijk even kunnen schuilen voor de storm, of omgekeerd de zeilen kunnen hijsen bij

Onze beleggingsfilosofie houdt nauwgezet rekening met de comfortzone van de belegger: hoe weegt hij de verhouding tussen mogelijke winst en verlies emotioneel tegen elkaar af. Daarmee willen we niet alleen een rationele belegging op maat aanbieden, maar ook een belegging waar de klant zich te allen tijde goed bij voelt. En dat niet alleen bij de start, maar ook op elk ogenblik daarna. Hiermee heeft KBC zonder twijfel de meest klantgerichte beleggingsfilosofie van dit moment ontwikkeld. Eentje die net vanwege die klantgerichtheid ook aangemoedigd wordt door de Europese regelgever.

Jurgen Vandenbroucke, hoofd innovatie KBC Asset Management.

 

 

WAT IS BEHAVIORAL FINANCE?

Als hoogleraar Finance and Data Science aan de SCU Leavey School of Business in Californië bestudeert Sanjiv Ranjan Das al jaren ”behavioral finance”, namelijk het raakvlak tussen klassieke portefeuilletheorie en gedragseconomie. Hij verduidelijkt hoe mensen individueel en in groep met hun financiële beslissingen de marktprijzen, de rendementen en de beschikbaarheid van middelen beïnvloeden. Vier inzichten.

‘Gedragseconomie geeft extra dimensie aan de klassieke portefeuilletheorie’

‘Naast het afwegen van beloning versus risico hebben beleggers ook psychologische verlangens. Omdat die cognitieve kwesties belangrijk zijn om doorheen de tijd belegd te blijven, moeten inzichten uit de gedragseconomie mee geïntegreerd worden bij de samenstelling van portefeuilles. Zo weerspiegelen die nog beter de beleggersvoorkeuren.’

‘Behavioral finance als toplaag over klassiek portefeuillebenadering’

‘Behavioral finance kan als een soort toplaag over de traditionele portefeuilletheorie gedrapeerd worden. De link tussen beide heb ik recent met een praktische insteek in kaart gebracht samen met Jürgen Vandenbroucke van KBC Asset Management (gepubliceerd in Journal of Investment Management). Dergelijk onderzoek levert de onderbouw voor een nieuwe vorm van goals-based wealth management (GBWM).’

‘Beleggen draait niet alleen om geld’

‘Dat vinden ook Harry Markowitz, grondlegger van de klassieke portefeuilletheorie, en vooral Meir Statman, grondlegger van behavioral finance, met wie ik heb samengewerkt. De gemiddelde belegger vindt het belangrijk dat zijn portefeuille meer doet dan het optimaliseren van een risico-rendementsverhouding. Mensen beleggen ook omdat ze persoonlijke doelen beogen: gemoedsrust, status, sensatie bij een risicozoektocht, filantropie, milieu-impact, … De gedragseconomie biedt manieren om portefeuilles te construeren die in lijn liggen met die beleggersbehoeftes.’

‘Artificiële intelligentie (AI) kan helpen bij de implementatie van behavioral finance’

‘De desintermediatie zal de kosten van persoonlijke financieringsproducten voor de kleine belegger verlagen. Robo-advies en chatbots kunnen het werk van menselijke adviseurs verrijken, met meer maatwerk. Deep learning blijkt succesvol in het voorspellen van aandelenkoersen. Door klanten meer nauwkeurig te profileren op basis van gedragspatronen kunnen adviesbureaus hun aanbod nog nauwkeuriger afstemmen op maat van beleggers. Dit handvol voorbeelden toont het succes aan van AI:  geautomatiseerde processen meer “menselijk” maken.

 

Logo
Partner Content biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.