Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Digitale initiatieven wijzen klanten de weg naar onze showrooms’

Didier t’Serstevens, managing director bij D'Ieteren - Porsche Belgium

Ondanks corona heeft Porsche in België een commercieel topjaar achter de rug. De goede verkoopcijfers zijn mee het resultaat van de versnelde uitrol van een hybride strategie om klanten te benaderen.

Al voor corona was Porsche bezig met de ontwikkeling van een online autosalon: Porsche Next. Dit digitale platform werd begin 2021 gelanceerd. Klanten kunnen in deze online showroom wagens ontdekken via een virtuele camera, die ze zelf kunnen bedienen, en videochatten met specialisten. De voorbije covidperiode heeft die manier van werken nog versneld. ‘Maar onze klanten verlangen nog steeds naar een fysiek contact met het product en met een deskundige verkoper’, zegt Didier t’Serstevens, managing director bij D'Ieteren - Porsche Belgium.

Volledig overschakelen naar online verkopen, is voor Porsche geen optie. Van zodra consumenten weer fysiek mochten shoppen, koos het automerk voor een hybride aanpak. ‘Met ons digitaal aanbod – een configuratietool, een interactieve website en productvideo’s – wijzen we klanten de weg naar de showroom. Het digitale en het fysieke versmelten tot een totaalbeleving.’

Advertentie

Tekort aan tweedehands

Onze pioniersgeest, open geest en betrouwbaarheid als merk én als werkgever maakten dat we met heel ons team doelgericht hebben kunnen schakelen.

Didier t’Serstevens
managing director bij D'Ieteren - Porsche Belgium

Ook de lockdowns liggen mee aan de basis van de uitstekende verkoopresultaten van Porsche. ‘Consumenten konden door de restricties minder spenderen aan luxe-artikelen zoals reizen. Veel mensen die ervan droomden om ooit een Porsche te kopen, besloten om die droom waar te maken’, zegt t’Serstevens. ‘Vooral de bestellingen van de 911 en de Taycan zijn tijdens de pandemie fors gestegen.’

De helft van de Porsches die rondrijden in België zijn ouder dan twaalf jaar. Waarmee Porsche aangeeft dat hun wagens niet alleen uniek maar ook duurzaam zijn. ‘De verkoop van tweedehands Porsches steeg vorig jaar zo sterk dat er momenteel een tekort is aan occasiewagens van ons merk’, zegt t’Serstevens. ‘Dat geldt zowel voor jonge occasies als voor klassiekers.’  Voor Porsche is de tweedehandsmarkt belangrijk. Wie een occasie koopt, gaat later vaak overstag voor een nieuw model.

Betrouwbaar

t’Serstevens wijst nog op het belang van duidelijke en sterke bedrijfswaarden in periodes van verandering. ‘Onze pioniersgeest, open mentaliteit en betrouwbaarheid als merk en als werkgever hebben ertoe bijgedragen dat we met heel ons team snel, veerkrachtig en doelgericht hebben kunnen schakelen tijdens de coronacrisis.’

De onderneming heeft covid niet zozeer als een bedreiging maar vooral als een opportuniteit gezien. Daardoor is Porsche naar eigen zeggen volledig klaar voor de toekomst. ‘Die mindset stelt ons in staat om de volgende jaren optimaal mee te blijven evolueren met wijzigende klantennoden en marktverschuivingen.’

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.