Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Hoe omgaan met het nieuwe normaal?

Jan Dekeyser, country manager Adecco België & Luxemburg

De coronacrisis leidde tot een radicale verschuiving in de wereld van werk. Adecco geeft in zijn onderzoek “Resetting Normal 2021” inzicht in de attitudes tegenover hybride werkmodellen, prestatiegebaseerd evalueren en leidinggeven. Jan Dekeyser, country manager Adecco België & Luxemburg, licht enkele conclusies toe.

Resetting Normal 2021 bevroeg 15.000 kenniswerkers in 25 landen over hoe bedrijven naar de werkomgeving kijken na corona en hoe ze zich kunnen aanpassen aan het nieuwe normaal. ‘We doen dit onderzoek jaarlijks’, zegt country manager Jan Dekeyser. ‘Op basis van de resultaten kijken we hoe Adecco als bedrijf kan evolueren en hoe we een antwoord kunnen bieden op de vragen van de arbeidsmarkt.’

Hybride werkmodellen
Dekeyser haalt vijf belangrijke conclusies uit het onderzoek. Eerst en vooral is hybride werken een blijver. ‘53 procent van de werknemers wil ook na de pandemie op afstand werken. Medewerkers met kinderen en generatie Z willen liever op kantoor werken. Dat is logisch. Jongeren hebben meer behoefte aan structuur, ze willen coaching en begeleiding.’

Advertentie

Medewerkers willen meer op prestatiebasis werken. Ze verwachten geëvalueerd te worden op wat ze afleveren en niet op het aantal uren dat ze spenderen aan hun job.

Jan Dekeyser
country manager Adecco België & Luxemburg

Ten tweede zorgt remote werken voor meer inclusie. Mensen met een handicap of andere achtergrond krijgen meer kansen op de arbeidsmarkt. Een derde opvallende conclusie is het spanningsveld tussen wat werknemers willen en wat ze verwachten dat hun werkgevers zullen toestaan.

‘Ondanks de positieve houding tegenover hybride werkmodellen merk je bij de werknemers de bezorgdheid dat bedrijven meer tijd op kantoor zullen afdwingen. Werknemers verwachten dat ze 60 procent van de tijd op kantoor aanwezig moeten zijn.’

Leidinggeven op afstand
Uit het onderzoek blijkt ook dat leidinggevenden het veel moeilijker hadden om zich aan te passen. Een groot deel van de medewerkers vindt dat ze het voorbije jaar minder ondersteund werden door hun manager. ‘We moeten gedeeltelijk “ont-leren” om een nieuwe manier van werken mogelijk te maken’, legt Dekeyser uit. ‘Hierbij is vertrouwen belangrijk.’

Opvallend is ook dat medewerkers vandaag meer nadenken over wat ze in de toekomst willen doen. ‘Medewerkers willen meer op prestatiebasis werken. Ze verwachten geëvalueerd te worden op wat ze afleveren en niet op het aantal uren dat ze spenderen aan hun job.’

Informeel contact
Adecco verhoogde naar aanleiding van de bevindingen de flexibiliteit in de organisatie. ‘Voor corona werkten medewerkers twee dagen per week thuis of in een satellietkantoor. Nu is het omgekeerd. We vragen onze medewerkers om minstens twee keer per week naar kantoor te komen. Het informele contact, de sfeer en het DNA van het bedrijf blijven belangrijk. Daarnaast adviseren we onze klanten hoe ze met dit nieuwe normaal kunnen omgaan. Door die studies te herhalen, willen we bedrijven aan het denken zetten en kijken hoe we het juiste antwoord kunnen bieden, alleen of samen met partners.’

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.