Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Managers moeten durven loslaten’

Els Jans, chief hr officer bij AXA Belgium.

AXA Belgium is altijd een voorloper geweest op het vlak van werkcultuur. Nog voor de pandemie toesloeg, waren structureel telewerk en groene mobiliteit goed ingeburgerd bij de verzekeraar. ‘We focussen nu vooral op teamcohesie en welzijn’, zegt chief hr officer Els Jans.

De verhuis van AXA Belgium van Watermael-Bosvoorde naar het centrum van Brussel in 2017 betekende een culturele shift. De verzekeraar wilde zich als werkgever moderniseren, aantrekkelijker worden en iets doen voor de mobiliteit van de medewerkers. Twee dagen per week structureel telewerken werd de norm. ‘Het was vooral een grote aanpassing voor de managers, maar we hebben hen daar goed in begeleid’, zegt Els Jans, chief hr officer bij AXA Belgium.

Toen de pandemie losbrak, was het voor de meeste medewerkers geen probleem om fulltime over te schakelen op thuiswerk. ‘Het heeft ons zeker een voorsprong gegeven’, zegt Jans. ‘Onze leidinggevenden waren het gewoon om teams te managen die vanop afstand werkten. Heel wat werkgevers ontdekten dat pas op het moment dat de lockdown inging.’

Vertrouwen geven

Toch worstelden de medewerkers van AXA tijdens de covidperiode met diverse vragen. Tijdens de eerste lockdown hadden vooral twee groepen het moeilijk: ouders met jonge kinderen en alleenstaanden die naar kantoor wilden komen voor het sociale contact.

We moedigen medewerkers aan om terug naar kantoor te komen. Niet om mails te versturen, maar om met collega’s te overleggen.
Els Jans
chief hr officer bij AXA Belgium

‘Na de zomer hebben we daarom vooral ingezet op de cohesie van de teams. We organiseerden teambuildings vanop afstand en kwamen in groepjes samen voor bepaalde activiteiten, buiten weliswaar. Nu moedigen we medewerkers aan om terug naar kantoor te komen, maar alleen wanneer er nood aan is. Dus niet om mails te versturen, wel om met collega’s te overleggen.’

AXA houdt de vinger aan de pols bij de eigen werknemers met bevragingen over welzijn en welbevinden. ‘Daaruit blijkt dat ze de flexibiliteit die we aanbieden, waarderen en willen behouden. Die flexibiliteit komt van twee kanten. Wij pinnen ons niet vast op het aantal dagen dat iemand thuiswerkt. Maar als er een teammeeting gepland is op een dag dat een medewerker graag thuiswerkt, vragen we om zich aan te passen. Daarover goede afspraken maken in de teams is voor mij de sleutel, naast het wederzijdse vertrouwen.’

Durven loslaten

De manier waarop AXA het nieuwe werken aanpakt, inspireert andere bedrijven. ‘Al voor corona kregen we heel wat vragen over onze werkcultuur, vooral over de teamcohesie’, zegt Jans.

‘Dat is ook een aandachtspunt. Hoe bouw je een team deels op afstand, deels op kantoor? Werkgevers vragen ook hoe we de productiviteit meten. We merken dat medewerkers die thuiswerken minstens even productief zijn als op kantoor. Daarom besteden we veel aandacht aan hun welzijn en beschermen we hen tegen zichzelf, zodat ze een goede work life balance hebben. Voor managers is het een grote verandering om hun medewerkers niet altijd rond zich te hebben en niet alles te zien wat iedereen doet, maar dat is een kwestie van durven los te laten.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.