Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘De complexere wereld vereist nog sterker verzekeringsadvies’

Philip Alliet, CEO bij Aon België en Luxemburg

De klimaatverandering, cyberdreigingen en de energiecrisis maken het werk van verzekeraars uitdagender dan ooit. Philip Alliet, CEO bij Aon België en Luxemburg, vertelt hoe zijn organisatie die nieuwe risico’s ombuigt tot sterker advies én beter beschermde klanten. ‘Slimme data-analyses en voorspellingen zijn vandaag onmisbaar.’

De tijd van standaard-verzekeringspolissen is voorbij. Want historische calamiteitencijfers zijn geen barometer meer voor premie- en risicoprognoses. Nieuwe wereldwijde schaarstes, crisissen, oorlogen en andere gevaren vereisen een meer strategische benadering. Daarom gebruikt Aon, gespecialiseerd in b2b-risicobeheer, verzekeringen en hr-oplossingen, sinds 2020 slimme data-analyses om potentiële risico’s en dreigingen maximaal in kaart te brengen en te voorspellen.

‘Die aanpak maakt de te verzekeren risico’s beheersbaar en betaalbaar voor onze klanten‘, zegt CEO Philip Alliet. ‘Tegelijkertijd maken die geavanceerde gegevensmodellen het ons als onafhankelijke makelaar mogelijk om organisaties nog doelgerichter strategisch verzekeringsadvies te bieden.’

Slimme technologieën, slim advies

Om bijvoorbeeld risico’s met betrekking tot klimaatopwarming voor klanten op te tekenen, gebruikt Aon onder andere de gps-coördinaten van alle vestigingen van die organisatie. Die worden in verschillende datamodellen gegoten en afgewogen tegen het potentieel gevaar voor overstromingen, branden door droogte, enzovoort.

Na onze analyses kunnen klanten doelgericht investeren om risico’s te verkleinen.

Philip Alliet
CEO bij Aon België en Luxemburg

‘In 2021 was slechts 38 procent van de klimaatschade aan bedrijven verzekerd, en dat terwijl we in continentaal Europa het zwaarste schadejaar ooit meemaakten. Met de nieuwe datamodellen kunnen we dat sterk verbeteren. Klanten krijgen daardoor ook nieuwe inzichten’, verduidelijkt Philip Alliet. ‘Na onze analyses kunnen ze doelgericht investeren om bepaalde risico’s te verkleinen. Sommigen verhuizen zelfs een site naar een veiligere locatie.’

Als internationale groep met wereldwijd meer dan vijftigduizend medewerkers kan Aon terugvallen op de financiële slagkracht en knowhow om die technologieën zélf te ontwikkelen. ‘Er zijn weinig Belgische makelaars die deze aanpak kunnen evenaren’, benadrukt Philip Alliet.

Klaar voor de toekomst

Maar ook het menselijke aspect blijft belangrijk, naast de slimme algoritmes en software. Om cyberrisico’s in te schatten, analyseert Aon bijvoorbeeld eerst de potentiële onlinegevaren op afstand, daarna volgt een persoonlijk gesprek met de IT-afdeling en dan pas een slimme kwetsbaarheidsanalyse via artificiële intelligentie.

Philip Alliet kijkt hoopvol naar de toekomst. ‘Ik verwacht niet meteen dat het economische landschap de komende jaren minder volatiel zal worden. Wat wél zeker is: niemand kan enkel op basis van gegevens van de voorbije jaren voorspellen hoe cybergevaren of de opwarming van de aarde evolueren. Slimme datamodellen en -analyses worden alleen maar crucialer en daar zijn wij vandaag helemaal klaar voor.’

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.