Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Klimaat wordt een drijvende kracht in de economie’

Piet Vandendriessche, CEO Deloitte Belgium

Naast diversiteit en inclusie staat duurzaamheid hoog op de agenda bij Deloitte Belgium. Dankzij een resem inspanningen staat de organisatie vandaag erg ver in het bereiken van de net-zero ambitie. ’De voorbije vijf jaar hebben we onze CO2-uitstoot met 74 procent verminderd’, zegt CEO Piet Vandendriessche.

Koolstofneutraal zijn tegen 2030 is de ambitie van Deloitte Belgium. ‘De klimaatcrisis is een acuut probleem en het wordt steeds duidelijker dat ondernemingen, overheden en burgers actie moeten ondernemen’, verduidelijkt Piet Vandendriessche, CEO Deloitte Belgium.

‘De vraag is niet langer of we moeten handelen, maar hoe.’ Om bewustwording te creëren bij klanten, leveranciers, medewerkers én zijn eigen duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken, focust Deloitte Belgium sinds 2017 op vier domeinen: mobiliteit, zakenreizen, infrastructuur en groene initiatieven.

Mobiliteit

Het bedrijfswagenpark bestaat vandaag voor bijna 26 procent uit elektrische en hybride voertuigen. ‘We zitten op schema om over acht jaar een 100 procent geëlektrificeerde vloot te hebben’, klinkt het. Vandaag kiest al ruim 60 procent van de medewerkers voor een niet-traditioneel mobiliteitspakket.

Duurzaamheid wordt een absolute vereiste voor organisaties. Niet enkel om welvarend te zijn, maar ook om te blijven bestaan.

Piet Vandendriessche
CEO Deloitte Belgium

De coronapandemie heeft het internationale zakenreizen voorgoed veranderd bij Deloitte. Voor korte en middellange afstanden kiezen de medewerkers vaak de trein in plaats van het vliegtuig. ‘Tegen 2030 willen we per medewerker 70 procent minder CO2 uitstoten voor internationale zakenreizen’, vertelt Piet Vandendriessche.

Groene initiatieven

De intrek van Deloitte in het nieuwe energie-efficiënte Gateway-gebouw in Zaventem maakt de ambitie om de CO2-uitstoot per vierkante meter in de eigen gebouwen met 65 procent te verminderen tegen 2030 een zeer haalbare kaart. ‘We hebben ook verschillende groene initiatieven opgezet’, gaat Piet Vandendriessche voort. ‘Zoals het drastisch verkleinen van onze papierconsumptie door zoveel mogelijk documenten digitaal te verzenden naar medewerkers en klanten.’

Deloitte Belgium moedigt medewerkers ook aan om vrijwilligerswerk te doen. Meer dan 1.200 collega’s besteden een dag aan het ondersteunen van diverse organisaties in heel België, van het schilderen van jeugdcentra tot het verwijderen van plastic afval uit rivieren.

Duurzaamheid is een must

Piet Vandendriessche benadrukt dat duurzame initiatieven een concurrentiële positie niet in de weg staan. ‘Duurzaamheid wordt een absolute vereiste voor organisaties. Niet enkel om welvarend te zijn, maar ook om te blijven bestaan.’

‘Klanten, leveranciers en medewerkers zullen de voorkeur geven aan een organisatie die stevige inspanningen levert op het vlak van duurzaamheid. Ook banken en private equity houden rekening met ESG-scores. Op termijn zullen organisaties geen financiering meer krijgen als ze niet voldoen aan bepaalde duurzaamheidscriteria.’

Klimaat wordt volgens de CEO een drijvende kracht in de economie. ‘Wij willen daarin het voorbeeld geven en andere ondernemingen helpen om hun duurzaamheidsinspanningen mee in goede banen te leiden.’

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.