Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Sodexo draagt zorg voor iedereen die werkt

Sven Marinus, CEO Sodexo Benefits & Rewards Services België en Luxemburg

Al meer dan vijftig jaar zet Sodexo Benefits & Rewards Services zich in om de lokale en sociale economie te ondersteunen. Ook duurzame consumptie bevorderen is een speerpunt in de strategie van deze expert in extralegale voordelen. Gedreven vanuit een sterke persoonlijke visie licht Sven Marinus, CEO voor België en Luxemburg, de krachtlijnen toe.

Zorg dragen voor iedereen die werkt, dat is de missie van Sodexo. ‘Dat doen we door concrete oplossingen uit te werken voor de uitdagingen waar werkende mensen vandaag mee geconfronteerd worden’, steekt Sven Marinus van wal. ‘We zetten daarbij in op drie grote uitdagingen van onze maatschappij: het klimaat, de lokale economie en de sociale welvaart.’

Sodexo bereikt 2 op de 3 bedrijven en 1 op de 4 huishoudens in België. ‘Dat geeft ons een geweldige hefboom om duurzaamheid te stimuleren. Die verantwoordelijkheid nemen we op door bijvoorbeeld bij elk contact met onze klanten en eindgebruikers tips mee te geven over verantwoord en duurzaam consumeren. De nieuwsbrieven die we uitsturen, zijn een mooi voorbeeld en scoren steeds beter. Met kleine tweaks sturen we geregeld bij zodat meer mensen onze boodschappen lezen’

Groene elektriciteit

Naast een doorgedreven digitalisering van hun cheques, waardoor het papierverbruik drastisch is gedaald, heeft Sodexo een integrale aanpak uitgerold op vlak van CO2-reductie. Resultaat dit jaar: Sodexo is de enige CO2-neutrale uitgever van cheques in België. ‘We zijn omgeschakeld naar 100 procent groene elektriciteit, hebben al onze leveranciers gescreend en stimuleren duurzame mobiliteit bij onze medewerkers. Die CO2-neutraliteit is niet het eindpunt. Tegen 2030 willen we een reductie van 70 procent van onze CO2-voetafdruk. Vandaag zitten we al aan een vermindering van 12,4 procent.’

Onze ecocheques alleen gaan het klimaatprobleem niet oplossen, maar ze maken wel deel uit van de oplossing.

Sven Marinus
CEO Sodexo Benefits & Rewards Services België en Luxemburg

Die aanpak vertaalt zich ook naar de Sodexo-producten. ‘Onze ecocheques alleen gaan het klimaatprobleem niet oplossen,’ beseft Sven Marinus, ‘maar ze maken wel deel uit van de oplossing, door mensen te stimuleren om meer ecologische producten te kopen en lokaal te winkelen. We gaan ook nog sterker inzetten op de digitalisering van onze betalingssystemen, die momenteel verantwoordelijk zijn voor bijna 40 procent van onze uitstoot van broeikasgassen.’

Lokale economie

Het afgelopen jaar gaf Sodexo voor 4,8 miljard euro aan cheques uit. Een aanzienlijk bedrag dat in de Belgische economie wordt geïnjecteerd. ‘Onze cheques kunnen uitsluitend geconsumeerd worden in België. Zo dragen ze bij aan de lokale economie die kreunt onder de inflatie en de concurrentie van buitenlandse e-commerceplatformen. We streven er ook naar om de bedrijven die de cheques ontvangen zeer tijdig te betalen. Hier nemen we onze economische verantwoordelijkheid.’

Ook voor het sociale luik kijkt Sodexo eerst naar wat het zelf kan doen. Zo is gendergelijkheid een belangrijke pijler. ‘In het kader van het GEEIS-certificaat voor gendergelijkheid dat we in januari hebben behaald, brachten we de belangrijkste hiaten en prioritaire projecten in kaart. Onze ambities zijn duidelijk: we streven naar een evenwichtige verdeling in het management en naar een loonkloof tussen mannen en vrouwen die onder het nationale gemiddelde in de particuliere sector blijft.’

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.