Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Val niet te snel voor hypes

©Shutterstock

Goede beleggers nemen hun eigen beslissingen. Ze laten zich niet leiden door de euforie of paniek van andere beleggers.

Het is verleidelijk om een aandeel of activaklasse waar andere beleggers euforisch over zijn, op te pikken. Want als zoveel beleggers dezelfde mening delen, dan moet daar toch een grond van waarheid in zitten?

Hypes worden vooruit gestuwd door emoties. Die zijn echter geen goede basis voor het nemen van beleggingsbeslissingen.
Gilles Coens
beleggingsexpert van MeDirect België

Exact die redenering ligt aan de basis van een hype. Zo wordt de koers van bepaalde aandelen (of andere activa) louter door kuddegedrag de hoogte ingestuwd. Zelfs beleggers die de hype niet begrijpen, zijn vaak geneigd om erin mee te gaan alleen al omdat ze bang zijn om een geweldig beursfeestje te mislopen.

‘Hypes worden vooruit gestuwd door emoties. Die zijn echter geen goede basis voor het nemen van beleggingsbeslissingen’, zegt Gilles Coens, beleggingsexpert van MeDirect België.

Informatiebronnen

Beleggers moeten hun eigen beleggingskeuzes maken op basis van betrouwbare en onafhankelijke informatiebronnen.

‘Een kritische houding tegenover de informatiebronnen is een must nu ook sociale media een belangrijk nieuwskanaal zijn’, zegt Coens. ‘Het is essentieel om te weten of een analyse beantwoordt aan enkele journalistieke waarden en ethische principes.’

Hoe onafhankelijk is een bron? Heeft die er zelf belang bij om een bepaald aandeel of activaklasse de hoogte in te praten (bijvoorbeeld omdat die er zelf veel in heeft belegd)? In hoeverre is de nieuwsbron ook echt een expert? Is een analyse gebaseerd op kritische interviews?

Het is essentieel om te weten of een analyse beantwoordt aan enkele journalistieke waarden en ethische principes.
Gilles Coens
beleggingsexpert van MeDirect België

Beleggingsfondsen

Beleggers die zich niet comfortabel voelen bij het nemen van hun eigen beleggingsbeslissingen – of die de kwaliteit van de ontelbare informatiebronnen niet kunnen inschatten – kunnen dat overlaten aan een professionele fondsbeheerder. Die is het gewend om onafhankelijke beleggingsanalyses te maken en zal kritisch zijn voor aandelen (of andere activa) die heel sterk worden gehypet.

Maar ook bij beleggingsfondsen bestaan er soms bepaalde hypes die zich vooral richten op  populaire thema’s. Uiteindelijk mag de belegger de diversificatieprincipes niet uit het oog verliezen. Alles inzetten op bijvoorbeeld technologie is aantrekkelijk, maar de geschiedenis heeft ons geleerd dat uw volledig risico in een sector plaatsen wel eens kan tegenvallen.

Het is dan ook aangeraden om bij advies op te letten dat de belegger niet volledig is blootgesteld aan één bepaald thema. Open architectuur biedt de mogelijkheid om een breed aanbod te hebben aan verschillende thema’s, omdat we bij verschillende beheerders kunnen rekenen op hun expertise in bepaalde thema’s. Want niemand kan altijd en overal de beste zijn.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.