De Mercedes-Benz G-Klasse is ongetwijfeld een van de grootste iconen in de autowereld. Het originele model dateert uit 1979, toch blijft het design tijdloos. Maar vergis je niet: onderhuids is de onverwoestbare terreinwagen helemaal up-to-date. Zo is er nu ook een volledig elektrische versie die op een spectaculaire manier kan draaien.
Sommige auto’s zijn wereldberoemd en veranderen in de loop der jaren amper van vorm. De Mercedes-Benz G-Klasse is daar een perfect voorbeeld van. Na 45 jaar gebruikt de Geländewagen – vandaar de naam G-Klasse – nog altijd het beproefde recept met een oerdegelijk chassis.
‘Vier op de vijf van alle G-Klasses die de afgelopen 45 jaar wereldwijd verkocht werden, rijden nog rond’, zegt Bastien Van den Moortel, PR-manager van Mercedes-Benz. ‘Stronger than time is niet toevallig de leuze van de G-Klasse.’
Subtiele update
Recent kreeg de G-Klasse een update, al blijft hij trouw aan zijn roots. Uiterlijk zijn de aanpassingen eerder subtiel, met een nieuwe grille (vier in plaats van drie horizontale lamellen) en een hertekende voor- en achterbumper. Typische details zoals de portiergrepen, de stootlijsten, het reservewiel op de kofferklep of de prominente richtingaanwijzers zijn gebleven.
De verbeteringen zitten vooral in het infotainmentsysteem met aanraakscherm en de extra comfort- en offroadfuncties. Bijvoorbeeld de ‘transparante motorkap’, waarmee je op het centrale scherm dankzij het 360 graden-camerabeeld virtueel onder de voorkant van de wagen kijkt.
Optioneel genieten de achterpassagiers van entertainment dankzij de twee geïntegreerde aanraakschermen. En zo zijn er nog voorbeelden die bewijzen dat de G-Klasse hypermodern is.
Ook elektrisch
Belangrijk nieuws is de elektrificatie van de G-Klasse. Alle verbrandingsmotoren zijn geëlektrificeerd. Die mild hybrids leveren betere prestaties en verbruiken minder brandstof. ‘De G-Klasse biedt voor elk wat wils’, zegt Van den Moortel.
Met de elektrische G-klasse kan je door 85 centimeter water rijden.
'De dieselvariant is een perfecte keuze voor wie op zoek is naar een luxueus werkpaard. Bestuurders die de voorkeur geven aan een benzinemotor, kiezen vaak voor de elegante G 500 of de sportieve G 63 AMG.'
Voor het eerst in zijn geschiedenis rijdt de G-Klasse ook volledig elektrisch. De G 580 met EQ-technologie is maar liefst 588 pk en 1.164 Nm sterk. Omdat de vier elektromotoren vanuit stilstand hun maximumkoppel leveren, is de trekkracht enorm.
Dat komt zowel op steile hellingen als op een losse ondergrond goed van pas. De hoogspanningsbatterij zit in een stevige behuizing in het ladderchassis en de bodem wordt beschermd door een plaat uit onder meer koolstofvezel. De batterij levert voldoende energie voor een rijbereik tot 473 kilometer.
Spectaculaire features
De architectuur met vier onafhankelijke elektromotoren geeft de elektrische G-Klasse enkele ongeziene mogelijkheden. Elk wiel krijgt precies de juiste dosis aandrijfkoppel binnen fracties van een seconde, afhankelijk van de grip. Zo kan de elektrische G-Klasse vlot klimmen en afdalen op het zwaarste terrein.
‘Ook bijzonder is dat de elektrische G-Klasse een waaddiepte van 85 centimeter heeft, 15 centimeter meer dan de versies met verbrandingsmotor. Hij kan dus dieper door water rijden. Met 85 centimeter komt het water al boven de deuren. 'Het is niet voor niets dat je wat kracht moet zetten om de deur van een G-Klasse te sluiten, dat is de garantie op waterdichtheid.’
Last but not least beschikt de elektrische G-Klasse over G-TURN en G-STEERING. Met G-TURN kun je de wagen op een onverharde of losse ondergrond vrijwel op z’n plaats laten draaien, zoals een tank. Hiervoor draaien de wielen aan de rechter- en linkerkant in de tegengestelde richting. G-STEERING verkleint dan weer de draaicirkel door het koppel van de aandrijfwielen apart te regelen, waarbij de wagen om het binnenste achterwiel draait. ‘Het zijn spectaculaire features’, besluit Van den Moortel.