Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Elektrische berline verenigt luxe en sportiviteit

©RV

De full electric Mercedes EQE Berline straalt kracht en professionaliteit uit. De dynamische nieuwkomer maakt indruk met een autonomie van 660 kilometer en sportieve prestaties in alle rijomstandigheden.

Duurzaamheid is een vaste pijler bij Mercedes. De autobouwer sprong al vroeg op de kar van elektrische aandrijving en verlegde twee jaar geleden zijn focus van ‘electric first’ naar ‘electric only’. Alle nieuwe platformen waarop de toekomstige modellen gebouwd worden, zullen volledig afgestemd zijn op emissievrije elektromobiliteit.

Ontdek de EQE Berline

Ontdek de EQE Berline of bekijk de voorraad. Doe bovendien extra voordeel met de Electric Meet and Greet actie van Mercedes-Benz.

'Het eerste platform dat volledig bestemd was voor elektrische auto's is al een tijdlang in gebruik', zegt Bastien Van den Moortel, Press Relations Manager bij Mercedes-Benz Belgium. 'Het betreft het EVA2-platform, een afkorting van Electric Vehicle Architecture. Hierop werd onze EQS als eerste luxelimousine gebouwd. Daarna volgde de EQE: eerst de berlineversie, daarna de SUV-variant.'

Advertentie

Compacter dan de EQS

De Mercedes EQE Berline is met een lengte van 4,95 meter iets korter dan de EQS (5,22 meter). Hij heeft een aparte kofferklep, terwijl de EQS een hatchback is. Maar op het vlak van techniek en vormgeving zijn er heel wat gelijkenissen tussen de modellen. De batterij van de EQE is wel iets compacter, al valt dat niet af te leiden uit de autonomie: de maximale actieradius bedraagt 660 kilometer (WLTP). In iets meer dan een halfuur is de lege batterij weer voor tachtig procent gevuld.

‘Net zoals elk EQ-model wordt de EQE Berline gekenmerkt door een uitgekiende aerodynamica’

Bastien Van den Moortel
Press Relations Manager Mercedes-Benz Belgium

'Omdat de EQE iets korter is dan de EQS, voelt hij ook wat dynamischer aan', zegt Van den Moortel. 'Dat vertaalt zich in een optimale wegligging en wendbaarheid. De prestaties van de elektromotor zijn bovendien indrukwekkend. Er is een ruime keuze uit verschillende motoruitvoeringen, van 245 pk tot 687 pk.'

Sportieve prestaties

De hoogste vermogens zijn voorbehouden aan de Mercedes-AMG EQE-versies. Die hebben twee permanent bekrachtigde synchrone elektromotoren onder de motorkap. De elektrische eATS-aandrijflijn – met een motor op elke as – maakt bovendien een volledig variabele vierwielaandrijving mogelijk, en brengt de kracht onder alle rijomstandigheden optimaal over op het asfalt.

©RV

Ook de andere EQE-modellen combineren een zakelijke uitstraling met een sportief karakter. Van den Moortel: 'Net zoals elk EQ-model wordt de EQE Berline gekenmerkt door een uitgekiende aerodynamica. De vergelijking met een druppel – niet toevallig de meest aerodynamische vorm in de natuur – is niet veraf. Onze voertuigen zijn dan ook ontworpen om efficiënt door de lucht te klieven. Dat komt zowel de prestaties als de zuinigheid, en dus ook de autonomie, ten goede.'

Luxe, comfort en innovaties

De royale binnenruimte van de EQE straalt comfort en luxe uit. Naast de standaarduitrusting kunt u kiezen voor verschillende uitvoeringen - de AMG Line, Luxury Line en Business Line - met telkens eigen accenten.

Advertentie
©RV

Ook op het vlak van innovatieve functies is de EQE Berline de naam Mercedes waardig. Het befaamde MBUX-infotainmentsysteem met hyperscreen – een indrukwekkend dashboard dat opgebouwd is uit drie versmolten displays – trekt meteen de aandacht. Allerlei geïntegreerde technologieën dragen bij tot de ultieme rijervaring, zoals de spaakbesturing, het head-up display dat informatie op de voorruit projecteert, en de talrijke assistentiesystemen en veiligheidsfuncties. Dankzij de Over The Air-technologie gebeuren de updates van al deze systemen automatisch.

'Ook het slimme navigatiesysteem met Electric Intelligence is bijzonder innovatief', zegt Van den Moortel. 'Het geeft aan wanneer, waar en tot welk percentage je onderweg moet laden. De technologie reageert ook dynamisch op files en op je rijstijl.'

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.