Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Investeren in infrastructuur: ja, maar hoe?

Kelly Hebert (M&G Investments) en Marie Charlotte Vasseur (Puilaetco Dewaay Private Bankers) ©Studio Dann

Infrastructuur is alomtegenwoordig en heeft heel wat onderafdelingen. Door die te mixen, geniet u daar als investeerder optimaal van in uw portefeuille, benadrukken Kelly Hebert (M&G Investments) en Marie Charlotte Vasseur (Puilaetco Dewaay Private Bankers).

‘Investeerders hebben infrastructuur lang gezien als een verouderde activaklasse, die alleen diende om defensieve waarden in portefeuille te hebben’, weet Kelly Hebert, Country Head - BeLux bij M&G Investments. ‘Particulieren kenden die klasse nauwelijks, die werd gezien als iets voor institutionele investeerders. Maar onlangs verschenen er fondsen die het makkelijker maken om erin te investeren. Particulieren hebben er alle belang bij om deze kans te grijpen. Zeker nu de huidige economische cyclus tot rijpheid lijkt te komen.’

Dat is ook de visie van Marie Charlotte Vasseur, Research Analyst bij Puilaetco Dewaay Private Bankers: ‘Infrastructuur is overal. We denken natuurlijk aan wegen, luchthavens, scholen, ziekenhuizen en openbare diensten zoals watervoorziening en -behandeling, elektrische netwerken, enz. Maar naast die traditionele infrastructuren hebben we nu ook alles wat de digitale economie voedt: gsm-masten, satellieten… En daar krijgt iedereen mee te maken, in het hele land.’

Marie Charlotte Vasseur (Puilaetco Dewaay Private Bankers) ©Studio Dann

Investeringen in infrastructuur lijken een onuitputtelijke goudmijn. ‘De sector is zo breed dat er heel wat onderafdelingen bestaan met hun cyclische gevoeligheden en eigen dynamiek. Reden genoeg dus om een mengvorm op te nemen in uw portefeuille’, geven beide experts aan.

Stabiele rendementen
‘Ondernemingen uit die sectoren hebben activa met uiterst lange levensduur’, zegt Kelly Hebert. ‘Overheden laten zware investeringen alsmaar meer over aan de privésector, in ruil voor lange concessies – soms tot 65 jaar – op de uitrustingen. Dat geeft een grote zichtbaarheid op lange termijn, nog verhoogd door de toevoer van stabiele, zelfs stijgende input, want de inkomsten uit deze uitrustingen zijn meestal gekoppeld aan de inflatie. De investeerder mag dus rekenen op goede dividenden.’

Marie Charlotte Vasseur vindt het nu een interessant moment om te investeren: ‘De economie van de industrielanden lijkt het einde van een cyclus te naderen. We mogen ons verwachten aan een vertraging van de groei. Het defensieve deel van de infrastructuur kent in zo’n periode heel wat voordelen. Daarnaast steekt de inflatie vaak haar kop op aan het einde van een cyclus. Maar aangezien inkomsten uit infrastructuur gekoppeld zijn aan de inflatie, lijden ze niet onder erosie.’

‘Bovendien hebben overheden jarenlang te weinig geïnvesteerd in infrastructuren. Denk aan de slechte staat van de wegen, stations en luchthavens in de Verenigde Staten. Overheden lanceren nu grootschalige plannen om privé-investeringen daarin te ondersteunen. Bouwondernemingen, eerder cyclisch van aard, profiteren daar als eerste van, gevolgd door bedrijven die zulke uitrustingen onderhouden. Gespecialiseerde fondsen zullen zich positioneren om er zoveel mogelijk winst uit te halen.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.