Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Data is slechts een middel, wat je ermee doet is wat echt telt’

Valérie Hospied, Head of Digital Transformation bij EVS © Thomas De Boever

Het Belgische bedrijf EVS Broadcast Equipment behoort al decennialang tot de wereldtop in de live video productie. Valérie Hospied, Head of Digital Transformation, legt uit hoe EVS data inzet om haar digitale transformatie te sturen, met als doel de klantbeleving te verbeteren, de tevredenheid van werknemers te verhogen en de wendbaarheid van de organisatie te versterken.

Wie deze zomer de Olympische Spelen volgde, deed dat dankzij de technologie van EVS. Het beursgenoteerde bedrijf, opgericht in 1994, levert oplossingen voor het opnemen en verwerken van live beelden aan omroepen, mediaproducenten en grote sportorganisaties.  

'Wanneer een hockeyspeler een videoreferentie aanvraagt, wordt de technologie van EVS (VAR) gebruikt om beelden in slow motion af te spelen en fouten te identificeren' legt Valérie Hospied uit.  

Advertentie

Na drie decennia van groei en diverse overnames telt EVS meer dan zeshonderd werknemers en heeft het kantoren van Mexico tot Sydney. 'EVS wil de tevredenheid van zowel medewerkers als klanten verhogen, en blijven innoveren op het gebied van live video-oplossingen om duurzame groei te realiseren en wereldwijd erkend te worden als marktleider,' zegt Hospied. 

Datagedreven digitalisering 

De digitale transformatieroadmap is afgestemd op de bedrijfsambities van EVS en ondersteunt deze. Data vormt de basis van de digitale transformatie-inspanningen. Het stelt in staat inzichten te verkrijgen en feedback van teamleden en klanten te valideren over terugkerende problemen en inefficiënte processen. Dit helpt om nieuwe digitaliseringsprojecten te prioriteren, gebaseerd op de urgentie van elk probleem en de potentiële return on investment.  

Advertentie

‘Data is het kloppend hart van onze digitale transformatie, omdat het ons in staat stelt betere beslissingen te nemen’

Valérie Hospied
Head of Digital Transformation bij EVS
Advertentie

'Data is het kloppend hart van onze digitale transformatie. Of het nu gaat om het vereenvoudigen van het dagelijks werk van onze teamleden of het prioriteren van een nieuwe functie in een van onze applicaties, alles draait om data. Dankzij data krijgen we een beter inzicht in de behoeften, kunnen we onze inspanningen prioriteren en effectievere oplossingen leveren – wat uiteindelijk onze kansen vergroot om onze doelen te bereiken,' zegt Hospied. 

Heldere definities en rollen 

De afgelopen vier jaar heeft het Corporate Digital Transformation-team van EVS zich gericht op het vervangen van de kernsystemen van het bedrijf. 'We zijn overgestapt van een landschap met meer dan 30 op maat gemaakte applicaties met verschillende databases naar een volledig geïntegreerd ecosysteem in de cloud, met gecentraliseerde data.' 

Vanuit een dataperspectief was dit een enorme uitdaging. Het feit dat alle medewerkers van EVS binnen hetzelfde ecosysteem werken en de data gecentraliseerd is, vereiste een herziening van de end-to-end bedrijfsprocessen en een afstemming van definities om samenhang en continuïteit te waarborgen.  

Toch zijn de voordelen voor het bedrijf groter dan de implementatie-uitdagingen.  

Advertentie
Uw data- en IT-strategie inzetten als motor voor innovatie?

Ontdek Micropole, de end-to-end datapartner voor uw bedrijf.

Zo helpt de zichtbaarheid van de klantgegevens, zoals klanten assets in het ondersteuningsportaal, de klant om sneller en nauwkeuriger een verzoek in te dienen door het betrokken asset uit een lijst te selecteren. Het vergemakkelijkt ook het werk van de EVS-ingenieur, die tijd en efficiëntie wint door precies te weten welk product betrokken is. Hospied: 'We werken momenteel aan de implementatie van AI-functionaliteiten die automatisch informatie zullen leveren aan de support engineer om de klantverzoeken beter te beantwoorden, dankzij inzichten uit meer dan tien jaar aan historische verzoeken, productdocumentatie en andere databronnen. De implementatie van AI-functionaliteiten is alleen mogelijk als je data beschikbaar, kwalitatief en veilig is, vandaar de noodzaak om een datastrategie en governance in te voeren.' 

Een datastrategie is een plan dat beschrijft hoe een bedrijf data zal beheren, gebruiken en beveiligen om de bedrijfsambities te ondersteunen. Datagovernance definieert hoe en wie dat plan in de praktijk zal brengen. 

Hospied: 'We zijn onze reis begonnen met het identificeren van datagebruikscases die snel waarde zouden opleveren, in lijn met de zakelijke uitdagingen en ambities. We leren van elk geval en boeken stapsgewijs vooruitgang. Wat governance betreft, leunen we op een driepoot: een gecentraliseerd klein team van data-ingenieurs en een data-architect, vertegenwoordigers van EVS-afdelingen die optreden als data- en rapporteigenaren, en een externe partner (Micropole) om expertise te leveren, best practices te bieden en ons uit te dagen. De betrokkenheid van medewerkers bij de implementatie van de datastrategie is een cruciale succesfactor. Het is essentieel om hen de juiste vaardigheden en kennis te bieden.'

Menselijk interactie 

Data is een omvangrijk en complex onderwerp, het is gemakkelijk om hierin te verdwalen. Daarom is het van cruciaal belang om zaken zo eenvoudig en pragmatisch mogelijk te houden en voortdurend te leren en prioriteiten te herzien.  

Hospied benadrukt dat data nooit het doel op zich mag zijn. 'Data is slechts een 'token' totdat je er inzichten uit haalt – wat je ermee doet, creëert pas echte waarde en impact.'

De beste manier om je klanten en medewerkers te ondersteunen, is nog steeds om tijd met hen door te brengen en naar hen te luisteren. Data kan dat gesprek ondersteunen, helpen om feedback te objectiveren en te verbeteren, en leiden tot beter geïnformeerde beslissingen, maar het mag de menselijke relatie nooit vervangen. 'Het is de goede toepassing van data, samen met de menselijke interactie, die de meeste waarde oplevert en je helpt je doelen te bereiken.'

Uw data- en IT-strategie inzetten als motor voor innovatie?

Ontdek Micropole, de end-to-end datapartner voor uw bedrijf.

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.