Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Vroeger waren er technische limieten, nu zijn die weggevallen’

Wim Haedens, Partner bij Micropole BeLux

‘Stilstaan is achteruitgaan’ of ‘de klant van morgen is niet dezelfde als die van vandaag’ was de voorbije jaren vaak te lezen in artikels over digitale transformatie. Dat klopt uiteraard, maar vaak ging het niet verder dan dat. Bedrijven leerden waarom ze moesten innoveren, maar nog te weinig hoe. ‘Organisaties die datagedreven willen worden, moeten niet alleen op de technologie focussen’, zegt Wim Haedens.

Als Partner bij Micropole BeLux weet Wim Haedens waar hij over spreekt. Het bedrijf, dat in België zo’n 150 werknemers telt, maakt deel uit van een Franse groep met 1.400 technologische experts. ‘Wij focussen hier al 30 jaar uitsluitend op projecten die rond data draaien en zijn onderverdeeld in vier divisies. Een deel werkt op traditionele projecten bij de klanten zelf, de anderen op SAP, AWS en Microsoft Cloud. Data zijn voor ons een transversaal gegeven, de aanpak is wel altijd dezelfde.’

Bedrijven met betere algoritmes doen gerichter analyses en nemen zo een voorsprong op de concurrentie

Wim Haedens
Partner bij Micropole BeLux
Advertentie

Die aanpak valt voor Micropole uiteen in drie aandachtspunten: technologie, processen en mensen. ‘Het bouwen van een modern dataplatform brengt op zich geen meerwaarde. Daarom brengen we eerst de relevante businesscases in kaart en maken we een eerste versie van het platform. Door onze pragmatische aanpak en de juiste ontwikkelingsmethodologie via Minimum Viable Product (MVP) kunnen we focussen op de strategische processen. Hoe kunnen we de inzichten die dankzij ons platform ontstaan, terugkoppelen naar het bedrijf? In theorie houdt dat steek, in praktijk bleek het niet altijd even succesvol. Soms gebruiken medewerkers van onze klant bijvoorbeeld nog steeds liever een spreadsheet dan de nieuwe middelen die wij ontwikkelen. Daarom is het belangrijk om ook op mensen te focussen en hen te leren hoe ze nieuwe inzichten in hun voordeel kunnen gebruiken.’

De vijf V’s van data

De meerwaarde zit dus niet in de data an sich, maar in wat ermee gedaan wordt. Daarover moeten bedrijven vooraf goed nadenken. ‘Dat is een hele uitdaging: hoe verwerkt u gegevens en haalt u er een meerwaarde uit?’, zegt Wim Haedens.

De data-uitdaging is niet eenvoudig, maar cruciaal voor wie morgen nog relevant wil zijn

Wim Haedens
Partner bij Micropole BeLux

Advertentie

Daarbij noemt Wim Haedens de 5 V’s van data: de snelheid (velocity), diversiteit (variety), accuraatheid (veracity), de meerwaarde die ze creëren (value) en het volume. ‘Vooral dat laatste kan een belangrijk verschil uitmaken. De technische limieten van vroeger zijn weggevallen dankzij de cloud. Bedrijven met betere algoritmes doen gerichter analyses en nemen zo een voorsprong op de concurrentie. Vandaag worden data gebruikt voor descriptieve doelen, om na te gaan wat er is gebeurd en waarom. Meer mature projecten maken voorspellingen met hun data. Hoe kunnen inzichten gebruikt worden om prognoses te maken? De energiemarkt bijvoorbeeld, heeft vandaag meer en meer nood om de afname te voorspellen. Een betere voorspelling heeft een rechtstreekse impact op de prijs.’

Vandaag ziet Wim Haedens nog een nieuwere aanpak van data: de prescriptieve. ‘We voorspellen hoe dingen gedaan moeten worden. Kijk maar naar de aandelenhandel, waar automatisch beslissingen genomen worden op basis van voorspellingen over de toekomst. De data-uitdaging is niet eenvoudig, maar wel cruciaal voor wie morgen nog relevant wil zijn.’

Benieuwd hoe je start met een data-driven strategie?

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.