Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘We moeten vaker beslissingen nemen op basis van feiten in plaats van buikgevoel’

Wim Haedens, Partner bij Micropole BeLux

Datagedreven organisaties zijn bedrijven die betere en onderbouwde beslissingen nemen, en zo risico’s wegnemen. Een datagedreven benadering geeft organisaties de mogelijkheid om hun data te analyseren met als doel hunzelf, klanten en consumenten beter te bedienen, zegt Wim Haedens van Micropole BeLux.

Maar hoe begin je daarmee? Wie zijn organisatie datagedreven wil maken, heeft een doordachte strategie en een modern dataplatform nodig. Met de juiste technologie kun je data moderniseren en inzetten als een solide fundering voor de digitale transformatie van een organisatie. ‘Technologie blijft daarbij een middel, het is geen doel op zich. De meerwaarde ligt in de transformatie van data naar relevante informatie die gebruikt kan worden om meerwaarde te creëren’, zegt Wim Haedens, partner bij Micropole BeLux.

Technologie is een middel en geen doel op zich

Wim Haedens
Partner bij Micropole BeLux
Advertentie

Tot zover de theorie. Want in de praktijk weten veel bedrijven niet hoe ze aan een datagedreven organisatie moeten beginnen. Centraal in zo’n organisatie staat een ‘modern dataplatform’. Maar wat is dat precies? ‘In heel wat bedrijven werken verschillende diensten vaak op hun eigen eiland’, zegt Wim Haedens. ‘Elk met hun eigen systemen en manier van werken, als ze al gegevens bijhouden en analyseren. Dat werkt tot op zekere hoogte, maar een gecentraliseerde strategie brengt veel meer voordelen.’

Door gebruik te maken van de cloud voor een snelle implementatie, maximale beveiliging, stabiliteit en conformiteit bouwt Micropole moderne dataplatformen bij zijn klanten. ‘Dat werkt als een fundering waar diensten nog altijd los van elkaar dataprojecten kunnen opzetten, maar die ook leiden tot kruisbestuiving en synergie. Door gegevens te verzamelen en te verbinden kunnen we patronen, relaties en trends identificeren en analyseren waardoor we informatie en inzichten krijgen’, zegt Haedens. ‘Gevolg? Je gaat beslissingen nemen op basis van feiten in plaats van buikgevoel. En dat zouden we meer moeten doen.’

Typisch worden data ingezet om sneller en doeltreffender te reageren op specifieke gebeurtenissen, trends te herkennen en te voorspellen. ‘Daardoor kun je risico’s beperken, je organisatie efficiënter maken, kosten besparen en hogere inkomsten genereren. Je wordt ook klantgerichter en verbetert je klantenservice. Zowel zakelijk, financieel als operationeel zijn de mogelijkheden enorm.’

Van usecase naar dataplatform

Micropole, dat in België met 150 mensen aan de slag is, ontwikkelde een eigen ‘data thinking’ strategie om datagedreven organisaties op te zetten. ‘Alles start met de doelstellingen van het bedrijf. Daarom beginnen we steeds met de ontdekking van potentiële usecases en deze af te toetsen op de technische haalbaarheid (feasibility), gebruikersverwachtingen (desirability) en mogelijke meerwaarde (viability).’

Iedereen wil verandering zien, maar niemand wil veranderen

Wim Haedens
Partner bij Micropole BeLux

‘Meten is weten, dus meten we de meerwaarde voor de organisatie van het resultaat. Het is belangrijk dat je de impact meet en vergelijkt met het beoogde resultaat en daarvoor ook de juiste processen en kennis inregelt. Want een van de grootste uitdagingen zit niet in de technologie, maar in de verandering. Iedereen wil verandering zien, maar slechts weinig mensen zijn bereid om zelf te veranderen.'

Benieuwd hoe je start met een data-driven strategie?

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.