Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘We stellen onze data, kennis en vaardigheden ten dienste van onze leden’

Bart Vandenreijt, Chief Data & Analytics Officer bij Partenamut

Als mutualiteit zit Partenamut op een berg data die niet alleen haar klanten, maar ook haar werknemers vooruit helpt. Chief Data & Analytics Officer Bart Vandenreijt zoomt in op de datastrategie van het onafhankelijk ziekenfonds.

Met 1.300 werknemers en 1,3 miljoen leden is Partenamut het grootste Franstalige onafhankelijk ziekenfonds van België. ‘In onze kernactiviteit zijn we een mutualiteit als alle andere. We onderscheiden ons met diensten en producten die we samen met een ecosysteem van vzw’s en maatschappelijke initiatieven ontwikkelen’, zegt Bart Vandenreijt, die vier jaar geleden aan de slag ging als Chief Data & Analytics Officer bij Partenamut.

‘De organisatie had doorheen de jaren een grote dataschuld opgebouwd. De systemen waarmee analyses en rapporten werden gemaakt, waren niet gebouwd om dit werk te doen. Op het vlak van datamanagement beschikte Partenamut over een enorme hoeveelheid data. Vergelijk het met de inhoud van de boeken in alle Belgische openbare bibliotheken, maar weinig toegankelijk zonder enige aanduiding van waar zich welke informatie bevond. Partenamut besloot om volop in te zetten op data en analytics en gaf mij de opdracht om alles te centraliseren. Ik was ook verantwoordelijk om een nieuw multidisciplinair team van data-experten samen te stellen’, zegt Vandenreijt.

‘Partenamut digitaliseert om te humaniseren’

Bart Vandenreijt
Chief Data & Analytics Officer bij Partenamut

Minder administratieve last

De data waar hij het over heeft, zijn voornamelijk de terugbetalingen van de diensten waar Partenamut-leden gebruik van maken in de gezondheidszorg. Die terugbetalingen zijn complexe materie: er komt heel wat logica bij kijken, die verschilt per regio en regelmatig evolueert. 'Wanneer een nieuwe collega start, duurt het tot twee jaar voor hij of zij autonoom kan werken. Met eigen ontwikkelde AI-technologieën proberen we de administratieve werklast van onze collega’s structureel te verkleinen. Hierdoor krijgen ze meer ruimte om de behoeften van de klanten nog beter te begrijpen.’ Bij Partenamut noemen ze dit “digitaliseren om te humaniseren”.

Vandenreijt vertelt over de vele mails die dagelijks bij Partenamut binnenkomen. Vroeger moest men die manueel lezen en naar de juiste dienst doorsturen, nu worden ze met Natural Language Processing gescand. De technologie leest de tekst, begrijpt waarover het gaat en stuurt de mail door. ‘Het is maar een van de manieren waarop we technologie gebruiken om administratief werk te verlichten. Zo gaan we bij gescande documenten automatisch na of de nodige handtekeningen gezet zijn, een taak die vroeger manueel gebeurde. Bij het encoderen van calls in ons service center gebruiken we speech-to-text technologie om gesprekken automatisch uit te schrijven. Vandaag genereren deze technologieën een tijdwinst die gelijk staat aan ongeveer 36.000 werkuren op jaarbasis. Onze doel is om elk jaar dezelfde tijdwinst te bereiken.’

‘Wij willen het gezondheidstraject vereenvoudigen, zodat zowel leden als collega’s meer autonomie krijgen en de administratieve last vermindert’

Bart Vandenreijt
Chief Data & Analytics Officer bij Partenamut

De ambities van Vandenreijt en zijn team reiken verder. ‘We willen de data die voortvloeit uit onze activiteiten direct ten dienste stellen van onze leden. Zo ontwikkelen we in onze mobiele applicatie momenteel nieuwe functionaliteiten die data en informatie op een intelligente manier presenteren. Binnenkort zal de gebruiker er een overzicht vinden van welke diensten hij heeft gebruikt, wanneer de terugbetaling gebeurde en waarop hij nog recht heeft. Naast die toegang tot de terugbetalingsgeschiedenis, zijn we intelligente modellen aan het bouwen waardoor onze klanten de juiste informatie krijgen op het juiste moment in hun gezondheidstraject.

‘Het spreek voor zich dat voor alle data en AI initiatieven Partenamut de plichten op niveau van de algemene verordening voor gegevensbescherming (GDPR) en de Europese AI act nauw opvolgen.’

Kennis doorgeven

Dat Partenamut de voorbije jaren verschillende succesvolle applicaties kon lanceren, is het gevolg van een doordachte datastrategie en een hybride cloudplatform. ‘Bij het begin van dit project brachten we in kaart op welke data de business momenteel draait. Samen met onze experten gingen we na waar die data zit, wie ze beheert en of er documentatie rond was’, zegt Thomas Dallemagne van Micropole. ‘Die oefening hielp ons om business cases te bedenken en samen met Partenamut hun cloudstrategie uit te werken. Een deel van de technologie draait on-premise, en een ander deel in de cloud. Met een aantal eerste tests creëerden we een draagvlak bij het management en konden we een structuur opzetten die toelaat om makkelijk nieuwe componenten toe te voegen.’

Naast het uittekenen van de datastrategie en de implementatie van het cloudplatform was het belangrijk om de juiste profielen aan te trekken voor Partenamut. ‘Vandaag hebben we een team van een 30-tal experts met 11 verschillende nationaliteiten. Het zijn vooral interne mensen en we zijn nog steeds aan het rekruteren. Ik geloof sterk in het internaliseren van kennis, want op een bepaald moment moet je op eigen benen staan. In alles wat we doen met onze partners, gaan we na hoe we de kennis nadien kunnen integreren. Op die manier maakt een samenwerking ons sterker’, besluit Vandenreijt.

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.