Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Door hun omvang verliezen banken hun flexibiliteit'

Peter De Caluwe, TransferTo ©DOC

‘Innovatie lukt alleen binnen kleine structuren’, zegt Peter De Caluwe, de voormalige baas van Ogone, de Europese leider in online betaaldiensten, die sinds kort deel uitmaakt van de Ingenico ePayments groep. Fintechs, zoals mozzeno.com, brengen souplesse en service in de financiële wereld. Banken daarentegen hebben het moeilijk om zichzelf opnieuw uit te vinden.

‘Internet maakte het leven een stuk gemakkelijker, onder andere op financieel gebied’, vindt Peter De Caluwe, vandaag CEO van Transfer To, een specialist in mobiele betalingen voor opkomende markten. ‘Mensen raken gewend aan een andere manier van functioneren. En dat zie je vooral bij de nieuwe generaties.’

Millennials zijn een onvermijdelijke doelgroep geworden. Daarom past de fintech mozzeno.com zijn model aan de specifieke verwachtingen van deze generatie aan. ‘Ons full digital platform is op ieder ogenblik en vanop alle mogelijke toestellen toegankelijk. Het geeft onmiddellijk antwoord op alle vragen, en biedt de mogelijkheid van een digitale handtekening. Dat vermindert de administratieve rompslomp’, zegt Xavier Laoureux, medestichter van mozzeno.com.

Generatie Y eist zinvolle en lokale projecten.

Voor een platform is eenvoud noodzakelijk, maar het is niet voldoende. ‘Generatie Y eist zinvolle en lokale projecten’, vervolgt Xavier Laoureux. ‘In ons systeem gaan de interesten van de onderschreven leningen naar andere particulieren en niet naar de banken. Op die manier vinden we het krediet opnieuw uit. Noem het een accelerator voor persoonlijke projecten.’

Peter De Caluwe, TransferTo ©DOC

‘Zelfs banken die gestart zijn met 100 procent online modellen vervallen in hun oude gewoontes zodra ze een bepaald omzetcijfer behalen.’
Peter De Caluwe
CEO van TransferTo

 

Ruimte voor disruptie

‘Traditionele financiële instellingen hebben het erg moeilijk om zich aan te passen aan die nieuwe omstandigheden’, vervolgt Peter De Caluwe. ‘Ze weten nog nauwelijks waar ze mee bezig zijn. De ene dag sluiten ze kantoren, een volgende dag gaan die weer open… Eigenlijk hebben ze hetzelfde probleem als andere grote bedrijven: door hun omvang verliezen ze hun flexibiliteit.’

En dat creëert ruimte voor disruptieve initiatieven zoals mozzeno.com. ‘Onze omvang is een troef, want wij zijn wel flexibel’, vindt Xavier Laoureux. ‘Nieuwe diensten zetten we zo snel mogelijk online, ook al zijn ze nog niet volmaakt. Zo ‘voelen’ we onmiddellijk de reactie van onze klanten. We checken of er werkelijk vraag is naar die dienst, en we kunnen aanpassingen doorvoeren in functie van de feedback.’

Betaal met je wijsvinger

Peter De Caluwe woont in Singapore. Als hij op stap gaat, neemt hij zijn smartphone mee, maar geen portefeuille. ‘Om te betalen, leg ik gewoon mijn vinger op een betaalterminal met vingerafdrukherkenning. Maar als ik een betaling moet uitvoeren voor mijn huis in België, moet ik op zoek naar het toestel dat ik van mijn bank kreeg.'

'Vervolgens moet ik verbinding maken met mijn computer, mijn kaart invoeren en mij identificeren. Daarvoor moet ik 30 tot 40 cijfers intypen. Uiteraard zorgt dat voor een veilige transactie. Maar het zijn net fintechs die andere middelen aanbieden om tot datzelfde resultaat te komen.’

Xavier Laoureux, mozzeno.com ©Studio Dann

‘Wij willen andere financiële spelers uit binnen- en buitenland laten meegenieten van onze technologie en ons platform.’
Xavier Laoureux
medestichter van mozzeno.com

Innovatieve bedrijven vinden nieuwe manieren uit om hun klanten te beschermen tegen de onzekerheden van beleggingen. Daarom geeft mozzeno.com een garantie voor de investeringen op het platform. Het biedt ook een systeem aan waarbij iedereen het risiconiveau kan kiezen dat het beste bij hem past.

‘Fintech zijn zowat overal – en dus ook bij de traditionele spelers – op zoek naar de beste oplossingen. En die oplossingen bundelen ze in een service, die aangepast is aan de verwachtingen van de klant’, verduidelijkt Xavier Laoureux. ‘Dat is het grote verschil met de gevestigde waarden, die altijd alles zelf proberen te ontwikkelen. Als anderen al goed werk verricht hebben, vinden wij het niet nodig om dat werk nog eens over te doen. Ook dat is flexibel zijn.’

Tesla en de premium automerken

‘Een klant werven op het web, dat kost 10 tot 50 dollar’, zegt Peter De Caluwe. ‘En dan moet je hem nog zien te behouden. Disruptieve start-ups hebben dan ook alle belang bij samenwerkingen met spelers die over een groot klantenbestand beschikken. Jammer genoeg willen in de corporate cultuur de groten de kleinere altijd overnemen en opslorpen.'

'Daardoor gaan de beste elementen verloren en wordt de innovatiecultuur vernietigd. We zien dat ook bij de banken. Zelfs banken die gestart zijn met 100 procent online modellen, vervallen in oude gewoontes zodra ze een bepaald omzetcijfer behalen.’

10 tot 50
dollar
Een klant werven op het web, dat kost 10 tot 50 dollar.

De gewezen baas van Ogone gelooft niet dat grote financiële instellingen de komende 10 tot 15 jaar zullen verdwijnen. Eenzelfde geluid bij mozzeno.com, dat andere financiële spelers uit binnen- en buitenland wil laten meegenieten van zijn technologie en zijn platform. ‘Al onze ontwikkelingen gebeuren met het oog daarop’, voegt de medestichter eraan toe.

‘We willen de banken niet vervangen. Grote spelers in de financiële sector moeten een antwoord bieden op de toenemende invloed van de fintech. Net zoals de automerken hebben gereageerd op de komst van Tesla: ze lanceerden zelf elektrische modellen.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.