Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. Om hun visie, ideeën en oplossingen te delen met de De Tijd-community. De betrokken partners zijn zelf verantwoordelijk voor de inhoud.
Wat doet een medewerker elke dag opnieuw met plezier en volle overgave aan de slag gaan? Drie HR-experts bespreken tijdens een panelgesprek de veranderende relaties tussen werknemer en bedrijf. ‘Almaar meer medewerkers vinden het belangrijk dat de waarden van het bedrijf waarvoor ze werken overeenstemmen met die van henzelf.’
Mensen associëren koffie onder meer met rust, behaaglijkheid en vriendschap. Psycholoog, koffiekenner en ondernemer Thomas Labath onthult de sociologische en maatschappelijke verklaringen daarvoor. ‘Koffie is een krachtig cultureel bindmiddel.’
Koffiemomenten tijdens de werkdag zijn heel belangrijk. Ze bieden inspiratie voor nieuwe ideeën in een ontspannen sfeer, en dat zowel voor klanten als medewerkers. Het effect van een heerlijke kop koffie laat zich op verschillende manieren gelden. Hier zijn er vijf:
Heerlijke koffie creëren is specialistenwerk. Vergelijkbaar met wat oenologen en sommeliers doen in de wijnwereld, is het een complexe bezigheid die veel expertise en een goede neus vereist. Maak kennis met deze kunst.
Een positieve impact leveren op de natuur en het leven van koffieboeren zit al jarenlang nauw verweven in het DNA van Nespresso. Nespresso gelooft in de kracht van gerichte samenwerkingen, ook om duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken. Want door samen te werken, kunnen ze nog meer verschil maken.’Ik geloof echt dat ons bedrijf en de koffie-industrie een kracht voor het goede kunnen zijn’, zegt Guillaume Le Cunff, CEO bij Nespresso.
In de Afrikaanse savanne komen alle dieren samen rond de drinkplek. De zebra ontmoet er de giraffe en de gnoe, de olifant de gazelle en de antilope. Mensen zijn vaak net als dieren: ook collega’s komen graag samen rond de drinkplek – in dit geval de koffiemachine. Kwaliteitskoffie stimuleert bij werknemers onder meer de creativiteit en de productiviteit, aldus een studie rond de Belgische koffiecultuur op kantoor.
Bedrijven en medewerkers halen opgelucht adem. Na maandenlang intensief telewerk is het sinds 1 juli toegestaan om collega’s massaal weer op kantoor te ontmoeten. Drie ervaringsdeskundigen vertellen wat mensen tijdens de voorbije coronamaanden het meest gemist hebben. ‘Die koffiemachinemomenten zijn digitaal onvervangbaar.’
De klimaatverandering is een harde realiteit. Ook Nespresso beseft dat. Daarom springt de organisatie uiterst zorgvuldig en duurzaam om met grondstoffen, water en energie. En dat begint vanaf het planten, telen en oogsten van koffiebessen. Een nieuw gemeenschappelijk verwerkingssysteem wordt nu ook in regio’s buiten Colombia uitgerold.
Hospitalitymanagement hoort wereldwijd bij de snelst groeiende carrièrespecialisaties. Bedrijven kunnen er het verschil mee maken tussen een goede of een uitstekende klanten- en werknemerservaring. ‘Wij zijn veel meer dan een receptionist 2.0.’
Wie kwaliteitsvolle koffie aangeboden krijgt, is meer gemotiveerd om het beste van zichzelf te geven op het werk. Dat blijkt uit een studie van het marktonderzoeksinstituut Wide Research.
In Gent en Antwerpen kunnen Nespresso-klanten hun favoriete koffie per fietskoerier laten leveren. Cargo Velo neemt ook de gebruikte aluminium cupsules terug mee. ‘Wij zien steevast blije gezichten.’
Met drie nieuwe hoofdengagementen ambieert Nespresso een nog positievere impact op het leven van koffieboeren en de natuur. ‘Zowel ons bedrijf als de koffie-industrie heeft de kracht om dringende problemen aan te pakken’, zegt CEO Guillaume Le Cunff.
Sinds 2014 heeft Nespresso al 4,5 miljoen bomen geplant en tegen eind dit jaar zullen dat er meer dan 5 miljoen zijn. ‘Bomen planten is een van de meest efficiënte maatregelen tegen de klimaatverandering’, zegt Kelly Gouhoury, Programs Manager bij PUR Projet, de onafhankelijke partner die voor Nespresso de aanplant van de bomen in goede banen leidt.
Sterke koersschommelingen, de klimaatverandering, … Koffieboeren kampen met talloze uitdagingen. Kwetsbare gemeenschappen steunen die van de koffieteelt afhankelijk zijn, is de beste manier om de hoge kwaliteit in stand te houden. Met een omvattend programma zet Nespresso daarop in.
De recyclage van afval is al tientallen jaren een van de pijlers van het duurzaamheidsbeleid van Nespresso. Het bedrijf heeft een eigen netwerk gecreëerd voor de inzameling en recyclage van koffiecapsules, zowel voor klanten thuis als op kantoor. Onlangs lanceerde het de eerste capsules die voor 80 procent uit gerecycleerd aluminium bestaan.