In Gent en Antwerpen kunnen Nespresso-klanten hun favoriete koffie per fietskoerier laten leveren. Cargo Velo neemt ook de gebruikte aluminium cupsules terug mee. ‘Wij zien steevast blije gezichten.’
Na verschillende buitenlandse reizen per fiets besliste de bio-ingenieur Sander Vandenberghe eind 2012 om zijn eigen fietskoerierdienst op te starten. Vandaag runt hij het grootste fietskoerierbedrijf van België. Zijn onderneming heeft veel weg van een socialprofitorganisatie. ‘Door te leveren per fiets verminderen wij actief de CO₂-uitstoot, de geluidsoverlast en de verkeersfiles in en rond stedelijke gebieden’, zegt de oprichter en zaakvoerder overtuigd.
‘Onze missie trekken we door naar de volledige waardeketen: van een doordachte groei, het respectvol omgaan met medewerkers en materialen, tot de uitbouw van een duurzame fietsvloot.’ Sinds september 2019 verzorgt Cargo Velo ook de leveringen voor Nespresso. Eerst in Antwerpen, sinds maart in Gent, en binnenkort ook in Brussel. Klanten uit die regio’s krijgen bij de online bestelling van hun koffie de optie om die zonder meerprijs per fietskoerier te laten leveren. De meesten maken hier gretig gebruik van.
Ecologische samenwerking
‘Deze samenwerking past perfect in ons streven naar een kleinere ecologische voetafdruk’, zegt Astrid Haas, Technical & Quality Manager bij Nespresso. ‘De fiets is een duurzaam vervoermiddel. We leveren als bedrijf een mooie bijdrage aan de overgang naar een groenere mobiliteit.’ Voor leveringen die niet per fiets kunnen, heeft Nespresso zijn voorwaarden aangepast. Levering op de dag zelf hebben we vervangen door rationeel routemanagement, en de groepering van de bestellingen. Hierdoor leggen de transporteurs van Nespresso per jaar minstens 10.000 kilometer minder af.
In totaal verzorgde Cargo Velo al meer dan drieduizend leveringen voor Nespresso. Door de coronacrisis lag de bedeling in april even stil, maar nu draait alles weer op volle kracht. ‘Onze koeriers pikken de bestellingen op in de Nespresso-Boutiques en leveren die persoonlijk in een afgesproken timeslot bij de klanten thuis’, zegt Sander Vandenberghe. ‘Desgewenst pikken ze daar tegelijk de gebruikte capsules op, en droppen ze die af bij de inzamelpunten van Nespresso, waarna ze gerecycleerd worden.’
‘We maken onze klanten zoveel mogelijk bewust van het belang van die recyclagecyclus’, zegt Astrid Haas. ‘Zowel het aluminium als het koffiedik kunnen een tweede leven krijgen en hergebruikt worden voor verschillende doeleinden. Nespresso heeft een complete infrastructuur opgezet waarmee we de capsules efficiënt kunnen recycleren volgens de principes van de circulaire economie.’
Door weer en wind
Gemiddeld verzorgen de koeriers van Cargo Velo twintig Nespresso-leveringen per dag in een straal van 10 kilometer rond het centrum van Antwerpen en Gent. Dat is ongeveer twintig keer vijftien bestellingen. In één bakfiets passen tot vijftien dozen met Nespresso-capsules. Voor de vlotte organisatie ontwikkelde het bedrijf zijn eigen logistieke software. ‘Iedereen ziet ons graag komen’, zegt Sander Vandenberghe. ‘De meesten zijn lovend tot laaiend enthousiast over de vlotte service. Wij bewijzen dat de fiets in de stad vaak het snelste vervoermiddel is.’
Sommige fietsroutes zijn onmogelijk af te leggen met een bestelwagen. Om bijvoorbeeld voetgangerszones te omzeilen, zou de bezorger een enorme omweg moeten maken. Om nog maar over het vinden van een snelle parkeerplaats te zwijgen. De koeriers van Cargo Velo passeren zo goed als overal zonder de rust van de buurt en de bewoners te verstoren. Alle medewerkers van het bedrijf zijn gepassioneerde fietsers. En de koeriers blijven ook bij regen, sneeuw en wind uitrijden. ‘Fietskoeriers bevrijden de stad van opstoppingen en laten ons nog meer genieten van onze leefomgeving: daar wordt iedereen beter van’, besluit Astrid Haas.