Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Koffiekwaliteit beïnvloedt het engagement van Belgische werknemers

Lekkere koffie, tevreden werknemer

Wie kwaliteitsvolle koffie aangeboden krijgt, is meer gemotiveerd om het beste van zichzelf te geven op het werk. Dat blijkt uit een studie van het marktonderzoeksinstituut Wide Research.

Werken zonder koffie: het is voor veel mensen haast ondenkbaar. Maar wat maakt die drank zo bijzonder? Om het antwoord te vinden, bevroeg het onafhankelijk strategisch marktonderzoeksinstituut Wide Research in opdracht van Nestlé Nespresso 800 werknemers in België uit diverse sectoren. Er werden objectieve bewijzen verzameld die de effecten van koffie in kaart brengen op onder meer de prestaties, de moraal en de productiviteit van medewerkers.

Belgische koffiecultuur

Het onderzoek illustreert in de eerste plaats dat er in ons land een koffiecultuur op de werkvloer heerst. 77 procent van de werknemers drinkt minstens één kop koffie per dag. Dat cijfer is hoger in de dienstensector, waar 84 procent van de werknemers dagelijks minimaal één kopje nipt. In de technologie- en IT-sector zitten de grootste koffiedrinkers. Daar consumeert meer dan de helft van de medewerkers elke dag ten minste drie koppen.

Koffieliefhebbers die geen koffie op kantoor drinken, hebben daar een duidelijke reden voor. Voor meer dan de helft van hen is dat de ‘erbarmelijke kwaliteit’ van de beschikbare koffie. Amper 44 procent van de bevraagde Belgische medewerkers kan op het werk genieten van goede koffie. Toch vinden de meeste respondenten dat kwaliteitskoffie een positieve impact heeft op iedereen.

Betrokkenheid, productiviteit en creativiteit

De studie toont aan dat premiumkoffie het leven van werknemers op verschillende niveaus beïnvloedt. Medewerkers voelen zich in de eerste plaats meer betrokken bij hun werk en vinden daarom dat ze efficiënter functioneren. 85 procent raadt daardoor zijn bedrijf zelfs aan als een aangename werkplek. En 76 procent vindt het heel belangrijk om af en toe van achter zijn bureau te komen om de productiviteit te boosten.

Pauzes met kwaliteitsvolle koffie prikkelen ook de creativiteit, zegt het merendeel van de medewerkers. 78 procent kreeg tijdens een koffiepauze al de kans om een idee of onderwerp te bespreken met zijn of haar manager. En 72 procent loste tijdens zo’n pauze al eens een werkgerelateerd probleem op met een collega.

Duidelijke impact op welzijn en waardering

Kwaliteitskoffie versterkt ook het welzijn op het werk. 88 procent van de werknemers die op kantoor lekkere koffie krijgen aangeboden, vindt dat hun werkgever daarmee bewijst dat hij begaan is met hun welzijn. Dat is zelfs, vlak na het creëren van een ergonomische werkomgeving, het tweede grootste teken waarmee een werkgever zijn welzijnsaandacht aangeeft.

84 procent van de werknemers die lekkere koffie voorgeschoteld krijgen, voelt zich ook extra gewaardeerd door hun werkgever. En de meeste medewerkers (88%) vinden het ook belangrijk om bezoekers en klanten lekkere koffie te kunnen serveren.

Sterkere sociale banden en meer

Tot slot meent 88 procent van de regelmatige drinkers van goede koffie dat collega's elkaar beter leren kennen op een informeel moment dan tijdens een interne vergadering. In die zin speelt de koffiepauze een grote rol in de socialisatie op kantoor. Want op die momenten worden de collegiale banden versterkt.

De meeste werknemers die kwaliteitsvolle koffie drinken (88%), verklaren dat ze informatie vernemen tijdens koffiepauzes die ze anders nooit zouden hebben gekregen. De resultaten liegen er niet om. Koffie heeft vele troeven. Want wie zijn werknemers en bezoekers koffie van hoge kwaliteit aanbiedt, mag op een duidelijke positieve impact rekenen.

3 extra koffie-inzichten
  • Een derde van de drinkers van kwaliteitsvolle koffie vindt dat de aangeboden koffie veel zegt over de kwaliteit van een bedrijf.
  • Lekkere koffie wordt het vaakst aangeboden in kmo’s.
  • Overheidsdiensten en de non-profitsector serveren de minst lekkere koffie.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.